tévéSmaci

Saslengés

  • tévésmaci
  • 2019. október 19.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché régi jó szokásuk szerint az „Egyik napom olyan, mint a másik, lemegyek a vasútállomásig” kezdetű és tartalmú nótát bőgték, annak régi jó szokásuk szerint most is az lett a vége, hogy Sztupa fogta magát, és lement a vasútállomásig – bár ne tette volna. Szolidan ittas állapotban, nagy búsuló lófejjel, még nagyobb bömmel neki­ereszkedett, s ment. Rakta a csámpás hülye lábait, egyiket a másik után, aszt’ ment. Még csak azt sem lehetett mondani, hogy nagyon cikkcakkban ment volna, ment Sztupa a járdán elég egyenesen, akkora volt benne a megindulás. Troché együtt érzett, de inkább maradt, forgatta a menyecskéket, rúgta a port, csapkodta az asztalt, de nem volt ott – ment Sztupával és látta, amit ő látott. De ha egészen pontosan akarunk fogalmazni, azt kell mondanunk, hogy inkább nem látta, amit Sztupa sem látott. Amit meg látott, azt inkább ne látta volna. Zárva voltak a boltok, elköltöztek az ismerősök, gaz verte föl az árokpartot, a virágok hervadoztak. Troché a legszívesebben Sztupa után kiáltott volna, figyelj, bazmeg, ne is törődj vele, egy-két nap és újra kinyit minden, visszaköltözik mindenki, hisz’ el sem költöztek, csak nyaralni mentek, ki ide, ki oda, a Balatonra, Harkányba, a tanító úrék Cseszkóba. A virágokat csak meg kell locsolni, kapunk úgyis mindjárt egy zuhét, gaz meg volt mindig is, lesz holnap is, volt tegnap is: a föld gaza. De Troché nem kiáltott utána, csak intett a prímásnak, hogy még egyszer, „Egyik napom olyan…” Sztupa meg nem hallotta, hogy nem kiáltott utána, csak ment egyre mélyebbre hajtott lófejjel, egyre jobban morogva, hogy ez sincs, az sincs. Troché tudta, hogy visszajönnek, alkalmasint Sztupa is, de neki most volt a most, s nem holnap. A vasútállomás meg messze volt, pláne ilyen lóléptekkel mérve.

Pénteken (20-án) este fél kilenckor a Duna tévé levetít egy német filmet, melyben egy nagyon gyengén látó fiatalember igyekszik elhitetni a világgal – kö­zelebbről egy luxusszálloda komplett emberkertjével –, hogy szeme éles, mint a kés. Nézői várakozásainkat talán leginkább a műfajra érdemes alapoznunk: Marc Rothemund Vakrandim az élettel című filmje nem romkom. Csak majdnem. Kicsivel később az HBO 2 adja a Brexit: háborúban mindent szabad című filmet, Benedict Cumberbatch jutalomjátékát. Most akkor azt hagyjuk is, hogy nevezettnek az utóbbi években már nem is nagyon volt mása, csupán jutalomjátéka. Akkor hívják ki, ha valami nagyot kell alakítani, meg persze akkor, ha valamelyik Bosszúállókban kell fellépni, mint második alsógatyás. Mindegy, jelen piszkosul színigaz történetünkben a nagy színész egy kopaszkás kampányúristent játszik, aki rálőcsöli a világra a Brexitet, mint az élelmes porszívóügynök a lejárt szavatossági idejű Raketát az öreganyámra. Mindezért és a mondott idős hölgy lelkivilágáért én már fél kilenc óta a Cinemaxon hesszelek, ahol a kiváló ízlésű, ám tökéletesen fantáziátlan Anthony Minghella Charles Frazier adaptációját, a Hideghegyet nézem (a mester High­smith adaptációja pepitában, de komolyan). És csukjuk a boltot ugyancsak öreganyám mozijával, az Egyiptom isteneiben ugyanis mindenki szandálban és tunikában tolja, amikor éppen nem változnak csupa fém szitakötővé, ami arrafelé azért sűrűn megesik (mert minden csupa fém, minden csupa fém). Önök se tévézzenek, járjanak inkább pepitában, vagy utazzanak a szitakötők hátán.

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.