Snoblesse Oblige 2023/1.

  • Narancs
  • 2023. január 4.

Interaktív

Heti kulturális programajánló 

Hol vagytok? Merre? Ez hát a titok? / Megtalálja a vétek vétkesét. / Judit és Eszter és Marcsa halott. / Viszi, viszi a bűnt a véres év.

(Gergely Ágnes: Rekviem, 2022)

péntek, január 6., 17.00  Szabadíts ki egy ártatlan életet!

Még ezen a napon 20 óráig lehet csatlakozni az Amnesty International Levélíró Maraton kampányához, az ártatlanul bebörtönzöttekért meghirdetett emberi jogi megmozduláshoz. Az idén 9 ártatlanul elítélt, segítségre váró ember történetével foglalkoznak, ezeket ismerheti meg, aki ma a jelenlétével, aláírásával, írásaival, rajzaival támogatja az ügyet, aztán január 14-én 17–20 óra között újra lesz egy találkozó a közeli Szabadkikötőben! (Nappali, Pécs, Király u. 23–25.)

 

péntek, január 6., 19.30  Őz Zsolt emlékest

A 2013-ban, 44 évesen elhunyt Őz Zsolt zenészre, szövegíróra, íróra, újságíróra emlékeznek zenésztársai, barátai és rajongói az év elején, immár hagyományosan. Közreműködik: a Vidámpark, Rósz György, Bertók Tibor, Farkas Zoltán, Dudás Zsombor, Keleti András, Maróti Dani, Nagy Balázs, Horváth Gábor, Dévényi Zoltán, Eged Marci, Sepsik Bence, a Mullin’ Rogues, Takács Paulina (Panka), Gerencsér Károly és mások. A belépés ingyenes! (Hunnia Art Bisztró, Bp. V., Bank u. 5.)

 

péntek, január 6., 20.30  Feljegyzések az egér­lyukból

Tudósítás a sértett ember lelkivilágának mély labirintusából úgy, hogy a néző sem menekülhet az önvizsgálat elől. Az Exit Generáció előadása Dosztojevszkij kisregényéből, Mikó Csaba átiratában, Farkas Ádám rendezésében. Porogi Ádám, Dankó István, Nagy Katica, Lábodi Ádám és Mikola Gergő szereplésével. És nem utolsósorban Szemenyei János zenéjével. (Eötvös10., Bp. VI., Eötvös u. 10.)

 

szombat, január 7., 10.00  Az álmok után: merek dacolni a károkkal – kiállítás

Az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálé Magyar Pavilonjának kiállítója Keresztes Zsófia, a kiállítás kurátora Zsikla Mónika volt. A női aspektusok sosem látott mértékben jelentek meg a biennálén, ebbe a fősodorba tökéletesen illeszkedtek e munkák. Keresztes Velencéből visszaérkezett mozaikszobrai, amorf testfragmentumai és az identitáskeresés stációit megjelenítő installációja február 26-ig láthatók. (Ludwig Múzeum, Bp. IX., Komor Marcell u. 1.)

 

szombat, január 7., 19.00  Ligeti elágazások – Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál nyitókoncert

A fesztivált Horváth Balázs és Gryllus Samu zeneszerzők indították útjára 2014 januárjában azzal a céllal, hogy a szélesebb közönség is megismerkedhessen az újító szellemű zenei irányzatokkal. Hozzájuk csatlakozott a két kurátor, Dargay Marcell és Kaincz Orsolya, akik úgy állították össze az idei programot, hogy január 27-ig a koncerteken kívül filmvetítések, beavató előadások éppúgy megtalálhatók lesznek benne, mint a családi és gyermekfoglalkozások. Ezen a napon a Budapest Sound Collective koncertjét lehet élvezni, Dubóczky Gergely vezényletével. A Ligeti Györgynek szentelt műsor javát a neki ajánlott hommage-darabok adják. (Zeneakadémia, Solti Terem, Bp. VI., Liszt Ferenc tér 8.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.