Snoblesse Oblige 2023/1.

  • Narancs
  • 2023. január 4.

Interaktív

Heti kulturális programajánló 

Hol vagytok? Merre? Ez hát a titok? / Megtalálja a vétek vétkesét. / Judit és Eszter és Marcsa halott. / Viszi, viszi a bűnt a véres év.

(Gergely Ágnes: Rekviem, 2022)

péntek, január 6., 17.00  Szabadíts ki egy ártatlan életet!

Még ezen a napon 20 óráig lehet csatlakozni az Amnesty International Levélíró Maraton kampányához, az ártatlanul bebörtönzöttekért meghirdetett emberi jogi megmozduláshoz. Az idén 9 ártatlanul elítélt, segítségre váró ember történetével foglalkoznak, ezeket ismerheti meg, aki ma a jelenlétével, aláírásával, írásaival, rajzaival támogatja az ügyet, aztán január 14-én 17–20 óra között újra lesz egy találkozó a közeli Szabadkikötőben! (Nappali, Pécs, Király u. 23–25.)

 

péntek, január 6., 19.30  Őz Zsolt emlékest

A 2013-ban, 44 évesen elhunyt Őz Zsolt zenészre, szövegíróra, íróra, újságíróra emlékeznek zenésztársai, barátai és rajongói az év elején, immár hagyományosan. Közreműködik: a Vidámpark, Rósz György, Bertók Tibor, Farkas Zoltán, Dudás Zsombor, Keleti András, Maróti Dani, Nagy Balázs, Horváth Gábor, Dévényi Zoltán, Eged Marci, Sepsik Bence, a Mullin’ Rogues, Takács Paulina (Panka), Gerencsér Károly és mások. A belépés ingyenes! (Hunnia Art Bisztró, Bp. V., Bank u. 5.)

 

péntek, január 6., 20.30  Feljegyzések az egér­lyukból

Tudósítás a sértett ember lelkivilágának mély labirintusából úgy, hogy a néző sem menekülhet az önvizsgálat elől. Az Exit Generáció előadása Dosztojevszkij kisregényéből, Mikó Csaba átiratában, Farkas Ádám rendezésében. Porogi Ádám, Dankó István, Nagy Katica, Lábodi Ádám és Mikola Gergő szereplésével. És nem utolsósorban Szemenyei János zenéjével. (Eötvös10., Bp. VI., Eötvös u. 10.)

 

szombat, január 7., 10.00  Az álmok után: merek dacolni a károkkal – kiállítás

Az 59. Velencei Képzőművészeti Biennálé Magyar Pavilonjának kiállítója Keresztes Zsófia, a kiállítás kurátora Zsikla Mónika volt. A női aspektusok sosem látott mértékben jelentek meg a biennálén, ebbe a fősodorba tökéletesen illeszkedtek e munkák. Keresztes Velencéből visszaérkezett mozaikszobrai, amorf testfragmentumai és az identitáskeresés stációit megjelenítő installációja február 26-ig láthatók. (Ludwig Múzeum, Bp. IX., Komor Marcell u. 1.)

 

szombat, január 7., 19.00  Ligeti elágazások – Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál nyitókoncert

A fesztivált Horváth Balázs és Gryllus Samu zeneszerzők indították útjára 2014 januárjában azzal a céllal, hogy a szélesebb közönség is megismerkedhessen az újító szellemű zenei irányzatokkal. Hozzájuk csatlakozott a két kurátor, Dargay Marcell és Kaincz Orsolya, akik úgy állították össze az idei programot, hogy január 27-ig a koncerteken kívül filmvetítések, beavató előadások éppúgy megtalálhatók lesznek benne, mint a családi és gyermekfoglalkozások. Ezen a napon a Budapest Sound Collective koncertjét lehet élvezni, Dubóczky Gergely vezényletével. A Ligeti Györgynek szentelt műsor javát a neki ajánlott hommage-darabok adják. (Zeneakadémia, Solti Terem, Bp. VI., Liszt Ferenc tér 8.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.