tévéSmaci

Tigriskeltető

  • tévésmaci
  • 2019. június 16.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché farkasszemet néztek a forradalommal, nem tűnt rózsásnak a helyzet. Három lehetőség kínálkozott: az élére állnak, kibekkelik vagy leverik. Bármelyik komoly nehézségek elé nézett: a forradalom első ránézésre már túllépett a felsorolt lehetőségek szinte mindegyikén. A forradalmároknak a hatalmat ugyan még nem sikerült átvenniük, de bevették magukat a szupermarketekbe, így biztosítván hosszú időre a hadtápot. Minden Lidlin, Aldimeolán, Tecsón és Spáron forradalmi lobogót lengettek a fényes szelek, míg odabent a tisztakezűek kihirdették, hogy forradalmuk tisztasága megengedi, hogy ne vessék rá magukat a felhalmozott javakra, hanem csupán a tudományos precizitással meghatározott fejadagot vegyék magukhoz naponta: na, ja, a forradalomhoz kondi kell, ki tagadná. Azt is a szavatossági idő lejárta szerinti sorrendben: a forradalom korai szakaszában ezért a felkelők napokig fehér kenyeret ettek parizerrel és hónapos retekkel, mert ezek voltak a legromlandóbbak, illetve a málna és a hal, de azokból úgyis kevés volt. A forradalmár egyebek mellett arról is megismerszik, hogy aszkéta (továbbá bőrkabátot és idétlen sapkát visel a dobtárasához, bár Petőfire az efféle divatozás éppenséggel nem volt jellemző, ő gatyában táncolt). S az aszkéta zúgolódás nélkül megeszi a baromfipárizsit is, baromfipárizsi miatt még nem tört ki ellenforradalom. A terv különben az volt, hogy a fehér kenyér után a teljes kiőrlésű jön, mert az már frissen is kemény, úgyhogy tök mindegy, mikor szegik meg, aztán a hűtött áru, végül a konzervek és a száraztészta, mert az ugye lejárt szavatossági idővel is meglehetősen ízletes. Sajnos azonban a konzervekre már nem került sor, mert Sztupa és Troché hosszas tépelődés után arra jutottak, hogy mégiscsak leverik a forradalmat a faszba.

Pénteken (17-én) a Duna tévé – mondjuk azt, hogy Bibi Anderssonra emlékezve – előveszi A nap vége című Bergman-opust. Mit is mondhatnánk, szokásos nyomasztó pánikmozi, az öregember visszagondol a fiatalemberre, s arra lyukad ki, hogy észre sem vette, hogy miről szólt az időközben lepergett élete. Hogy a maestro is így volt-e vele, és ez egy énfilm, az akkor sem érdekes, ha történetesen máshogy volt, s csak ki akarta röhögni azokat, akik így vannak vele. Meghalt már Bergman is, most elment ez a szép és minden porcikájával, gesztusával érzékenységet sugárzó művésznője is, a filmes szakkönyveket belepi a pókháló, szóval, akinek sok ideje van, most még visszanézhet, s nem is fog nagyon bánkódni. Kis túlzással hasonló a helyzet a rögtön utána nyomatott Aguirre, Isten haragja c. Werner Herzog-dolgozattal is, melyben Klaus Kinski valami ménkű vagány kosszarvú bukósisakban adja az egzotikus vezért, s egy darabig el is lehet nézni. Ha az Európai Filmakadémia idei életműdíját ezért a műért kapta a nyugatnémet versenyző, akkor nincs igazság e planétán. Szerencsére termékeny művészről beszélünk, így vannak egyéb opciók is.

Vasárnap is maradunk a Dunán, ahol megpróbálkoznak egy kevésbé múzeumszökevény műtárggyal is, de a 2014-es Madame Bovary-adaptáció mentségére legfeljebb annyi hozható fel, hogy nem játszik benne hülye bukósisakban Klaus Kinski, ellenben a jó nevű Mia Wasikowska, Paul Giamatti, Logan Marshall-Green és Rhys Ifans nagyon is. De még velük is eltékozolt idő a tévézés.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.