tévéSmaci

Tigriskeltető

  • tévésmaci
  • 2019. június 16.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché farkasszemet néztek a forradalommal, nem tűnt rózsásnak a helyzet. Három lehetőség kínálkozott: az élére állnak, kibekkelik vagy leverik. Bármelyik komoly nehézségek elé nézett: a forradalom első ránézésre már túllépett a felsorolt lehetőségek szinte mindegyikén. A forradalmároknak a hatalmat ugyan még nem sikerült átvenniük, de bevették magukat a szupermarketekbe, így biztosítván hosszú időre a hadtápot. Minden Lidlin, Aldimeolán, Tecsón és Spáron forradalmi lobogót lengettek a fényes szelek, míg odabent a tisztakezűek kihirdették, hogy forradalmuk tisztasága megengedi, hogy ne vessék rá magukat a felhalmozott javakra, hanem csupán a tudományos precizitással meghatározott fejadagot vegyék magukhoz naponta: na, ja, a forradalomhoz kondi kell, ki tagadná. Azt is a szavatossági idő lejárta szerinti sorrendben: a forradalom korai szakaszában ezért a felkelők napokig fehér kenyeret ettek parizerrel és hónapos retekkel, mert ezek voltak a legromlandóbbak, illetve a málna és a hal, de azokból úgyis kevés volt. A forradalmár egyebek mellett arról is megismerszik, hogy aszkéta (továbbá bőrkabátot és idétlen sapkát visel a dobtárasához, bár Petőfire az efféle divatozás éppenséggel nem volt jellemző, ő gatyában táncolt). S az aszkéta zúgolódás nélkül megeszi a baromfipárizsit is, baromfipárizsi miatt még nem tört ki ellenforradalom. A terv különben az volt, hogy a fehér kenyér után a teljes kiőrlésű jön, mert az már frissen is kemény, úgyhogy tök mindegy, mikor szegik meg, aztán a hűtött áru, végül a konzervek és a száraztészta, mert az ugye lejárt szavatossági idővel is meglehetősen ízletes. Sajnos azonban a konzervekre már nem került sor, mert Sztupa és Troché hosszas tépelődés után arra jutottak, hogy mégiscsak leverik a forradalmat a faszba.

Pénteken (17-én) a Duna tévé – mondjuk azt, hogy Bibi Anderssonra emlékezve – előveszi A nap vége című Bergman-opust. Mit is mondhatnánk, szokásos nyomasztó pánikmozi, az öregember visszagondol a fiatalemberre, s arra lyukad ki, hogy észre sem vette, hogy miről szólt az időközben lepergett élete. Hogy a maestro is így volt-e vele, és ez egy énfilm, az akkor sem érdekes, ha történetesen máshogy volt, s csak ki akarta röhögni azokat, akik így vannak vele. Meghalt már Bergman is, most elment ez a szép és minden porcikájával, gesztusával érzékenységet sugárzó művésznője is, a filmes szakkönyveket belepi a pókháló, szóval, akinek sok ideje van, most még visszanézhet, s nem is fog nagyon bánkódni. Kis túlzással hasonló a helyzet a rögtön utána nyomatott Aguirre, Isten haragja c. Werner Herzog-dolgozattal is, melyben Klaus Kinski valami ménkű vagány kosszarvú bukósisakban adja az egzotikus vezért, s egy darabig el is lehet nézni. Ha az Európai Filmakadémia idei életműdíját ezért a műért kapta a nyugatnémet versenyző, akkor nincs igazság e planétán. Szerencsére termékeny művészről beszélünk, így vannak egyéb opciók is.

Vasárnap is maradunk a Dunán, ahol megpróbálkoznak egy kevésbé múzeumszökevény műtárggyal is, de a 2014-es Madame Bovary-adaptáció mentségére legfeljebb annyi hozható fel, hogy nem játszik benne hülye bukósisakban Klaus Kinski, ellenben a jó nevű Mia Wasikowska, Paul Giamatti, Logan Marshall-Green és Rhys Ifans nagyon is. De még velük is eltékozolt idő a tévézés.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.