Rádió

Ahol élünk

Tízéves A hely

Interaktív

A magyar rádióműsorok hallgatásával töltött elmúlt néhány évünk visszatérő kérdése volt, hogy miért nem mozdulnak ki a hazai műsorkészítők a stúdióból. Mintha minden adás, csatornától függetlenül, egy barlangból szólna.

A magyar rádióműsorok hallgatásával töltött elmúlt néhány évünk visszatérő kérdése volt, hogy miért nem mozdulnak ki a hazai műsorkészítők a stúdióból. Mintha minden adás, csatornától függetlenül, egy barlangból szólna. Persze nagyon más feltételek között dolgozik egyik és másik csatorna, míg egyik esetben pusztán lustaságnak tűnik a zajmentes szobában henyélés, a másikban merő anyagi kérdés az egész: a külső riportok útiköltséget, szállást, utólagos vágást, munka­órákat és munkaerőt igényelnek. Mindez itthon valóságos luxuskiadásnak számít.

Az meg már másodlagos kérdés (valójában egyáltalán nem az), hogy ha egy stábnak mégis sikerül kimozdulnia, mit kezd a lehetőséggel. Nemritkán úgy gondoljuk, jobban tették volna, ha „otthon” maradnak. Kiveszőfélben lévő állatfaj a klasszikus értelemben vett riportműsor mifelénk, holott ma és éppen itt nagy szükség lenne rá. E tekintetben a rádió hasonló válságtüneteket mutat, mint a nyomtatott sajtó: a terjedelmesebb, ráérősebb riportok, a mélyfúrások a napi- és hetilapok oldalain is egyre ritkábban bukkannak fel.

És mert az úgynevezett közszolgálati (sőt, nemzeti) rádiók háza táján kevés örvendeznivalót találni manapság, lehet annak örülni, hogy tízéves lett a műfaj egyik hazai zászlóshajója, A hely. Hiszen olyan zászlóshajó ez, amely mögött nem nagyon van flotta. Ugyanakkor Farkas Erika és stábja az évek folyamán olyan műsort épített fel, amilyennek egy ki­egyensúlyozottabb világban egy hasonló műsornak lennie kell: változatos, lendületes, ha kell, bevállalós, ha kell, szarkasztikus. Ja, és szórakoztató is. A tizedik születésnap, mint megtudjuk, nagyjából azt jelenti, hogy eddig 2600 adása volt, 1500 helyszínen fordult meg, és nagyjából 15 ezer riportalanyt bírt megszólalásra. A hangja – nemcsak Farkas Erikáé, hanem általában A helyé – összetéveszthetetlen, és hiába alakult át, töpörödött össze, torzult el körülötte a teljes rádiósszakma az elmúlt évtizedben, ez mintha nem hatott volna rá.

Az ünnepi műsor, amely május 11-én hangzott el, éppen azt az (ön)iróniát és kifelé figyelést mutatta be kicsiben, amiről az egész évtized szólt. A 2600. adással feljutottunk a csúcsra, mondja Farkas, és milyen helyszín is lenne ennek megünneplésére alkalmasabb, mint az ország legmagasabb pontja, a Kékes. És akkor itt vége is az ünnepélyeskedésnek, a következő fél óra valóban a Kékesről szól. Hallunk rádiótoronyban dolgozó szakembert, fiatal túravezetőt, sípálya-felügyelőt és még sok mindenkit a környékről. Ha valaki menet közben kapcsolódott be, az sem derült ki számára talán, hogy amúgy ez egy szülinapi adás.

De rendhagyó és figyelemre méltó módon már a kiemelt adást megelőző másfél hét is részben az ünneplésről szólt. Május 11. előtt tíz adás – a tizedik évforduló jegyében – tíz korábbi helyszínre tért vissza, tíz stábtag választása szerint. Tehát nem egyszerűen bejátszották a korábbi adásokat, hanem újra odamentek, és megkérdezték, akiket egykor. Mindez pluszmélységet adott a riportoknak, hiszen az évtizedes távlatban sok részlet más megvilágítást kapott. A Teleki téri piac átépült, a margitszigeti futópálya körbeért, a KuglerArt Szalon elköltözött, Snétberger Ferenc tehetségfejlesztő központja pedig valóságos branddé vált. Persze komolyabb és szomorúbb dolgok is történtek: a két műszíves kisfiú közül, akiket (és akik szüleit, orvosait, barátait) a transzplantációra várva szólaltatott meg az egyik legemlékezetesebb riport 2009-ben, ma már csak az egyik él. Emberi sorsok kavarognak, és ebben a változatosságban valóban azt rajzolják ki: milyen is az a hely, ahol élünk.

Kossuth rádió, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.