Rádió

Ahol élünk

Tízéves A hely

Interaktív

A magyar rádióműsorok hallgatásával töltött elmúlt néhány évünk visszatérő kérdése volt, hogy miért nem mozdulnak ki a hazai műsorkészítők a stúdióból. Mintha minden adás, csatornától függetlenül, egy barlangból szólna.

A magyar rádióműsorok hallgatásával töltött elmúlt néhány évünk visszatérő kérdése volt, hogy miért nem mozdulnak ki a hazai műsorkészítők a stúdióból. Mintha minden adás, csatornától függetlenül, egy barlangból szólna. Persze nagyon más feltételek között dolgozik egyik és másik csatorna, míg egyik esetben pusztán lustaságnak tűnik a zajmentes szobában henyélés, a másikban merő anyagi kérdés az egész: a külső riportok útiköltséget, szállást, utólagos vágást, munka­órákat és munkaerőt igényelnek. Mindez itthon valóságos luxuskiadásnak számít.

Az meg már másodlagos kérdés (valójában egyáltalán nem az), hogy ha egy stábnak mégis sikerül kimozdulnia, mit kezd a lehetőséggel. Nemritkán úgy gondoljuk, jobban tették volna, ha „otthon” maradnak. Kiveszőfélben lévő állatfaj a klasszikus értelemben vett riportműsor mifelénk, holott ma és éppen itt nagy szükség lenne rá. E tekintetben a rádió hasonló válságtüneteket mutat, mint a nyomtatott sajtó: a terjedelmesebb, ráérősebb riportok, a mélyfúrások a napi- és hetilapok oldalain is egyre ritkábban bukkannak fel.

És mert az úgynevezett közszolgálati (sőt, nemzeti) rádiók háza táján kevés örvendeznivalót találni manapság, lehet annak örülni, hogy tízéves lett a műfaj egyik hazai zászlóshajója, A hely. Hiszen olyan zászlóshajó ez, amely mögött nem nagyon van flotta. Ugyanakkor Farkas Erika és stábja az évek folyamán olyan műsort épített fel, amilyennek egy ki­egyensúlyozottabb világban egy hasonló műsornak lennie kell: változatos, lendületes, ha kell, bevállalós, ha kell, szarkasztikus. Ja, és szórakoztató is. A tizedik születésnap, mint megtudjuk, nagyjából azt jelenti, hogy eddig 2600 adása volt, 1500 helyszínen fordult meg, és nagyjából 15 ezer riportalanyt bírt megszólalásra. A hangja – nemcsak Farkas Erikáé, hanem általában A helyé – összetéveszthetetlen, és hiába alakult át, töpörödött össze, torzult el körülötte a teljes rádiósszakma az elmúlt évtizedben, ez mintha nem hatott volna rá.

Az ünnepi műsor, amely május 11-én hangzott el, éppen azt az (ön)iróniát és kifelé figyelést mutatta be kicsiben, amiről az egész évtized szólt. A 2600. adással feljutottunk a csúcsra, mondja Farkas, és milyen helyszín is lenne ennek megünneplésére alkalmasabb, mint az ország legmagasabb pontja, a Kékes. És akkor itt vége is az ünnepélyeskedésnek, a következő fél óra valóban a Kékesről szól. Hallunk rádiótoronyban dolgozó szakembert, fiatal túravezetőt, sípálya-felügyelőt és még sok mindenkit a környékről. Ha valaki menet közben kapcsolódott be, az sem derült ki számára talán, hogy amúgy ez egy szülinapi adás.

De rendhagyó és figyelemre méltó módon már a kiemelt adást megelőző másfél hét is részben az ünneplésről szólt. Május 11. előtt tíz adás – a tizedik évforduló jegyében – tíz korábbi helyszínre tért vissza, tíz stábtag választása szerint. Tehát nem egyszerűen bejátszották a korábbi adásokat, hanem újra odamentek, és megkérdezték, akiket egykor. Mindez pluszmélységet adott a riportoknak, hiszen az évtizedes távlatban sok részlet más megvilágítást kapott. A Teleki téri piac átépült, a margitszigeti futópálya körbeért, a KuglerArt Szalon elköltözött, Snétberger Ferenc tehetségfejlesztő központja pedig valóságos branddé vált. Persze komolyabb és szomorúbb dolgok is történtek: a két műszíves kisfiú közül, akiket (és akik szüleit, orvosait, barátait) a transzplantációra várva szólaltatott meg az egyik legemlékezetesebb riport 2009-ben, ma már csak az egyik él. Emberi sorsok kavarognak, és ebben a változatosságban valóban azt rajzolják ki: milyen is az a hely, ahol élünk.

Kossuth rádió, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.