Rádió

Ahol élünk

Tízéves A hely

Interaktív

A magyar rádióműsorok hallgatásával töltött elmúlt néhány évünk visszatérő kérdése volt, hogy miért nem mozdulnak ki a hazai műsorkészítők a stúdióból. Mintha minden adás, csatornától függetlenül, egy barlangból szólna.

A magyar rádióműsorok hallgatásával töltött elmúlt néhány évünk visszatérő kérdése volt, hogy miért nem mozdulnak ki a hazai műsorkészítők a stúdióból. Mintha minden adás, csatornától függetlenül, egy barlangból szólna. Persze nagyon más feltételek között dolgozik egyik és másik csatorna, míg egyik esetben pusztán lustaságnak tűnik a zajmentes szobában henyélés, a másikban merő anyagi kérdés az egész: a külső riportok útiköltséget, szállást, utólagos vágást, munka­órákat és munkaerőt igényelnek. Mindez itthon valóságos luxuskiadásnak számít.

Az meg már másodlagos kérdés (valójában egyáltalán nem az), hogy ha egy stábnak mégis sikerül kimozdulnia, mit kezd a lehetőséggel. Nemritkán úgy gondoljuk, jobban tették volna, ha „otthon” maradnak. Kiveszőfélben lévő állatfaj a klasszikus értelemben vett riportműsor mifelénk, holott ma és éppen itt nagy szükség lenne rá. E tekintetben a rádió hasonló válságtüneteket mutat, mint a nyomtatott sajtó: a terjedelmesebb, ráérősebb riportok, a mélyfúrások a napi- és hetilapok oldalain is egyre ritkábban bukkannak fel.

És mert az úgynevezett közszolgálati (sőt, nemzeti) rádiók háza táján kevés örvendeznivalót találni manapság, lehet annak örülni, hogy tízéves lett a műfaj egyik hazai zászlóshajója, A hely. Hiszen olyan zászlóshajó ez, amely mögött nem nagyon van flotta. Ugyanakkor Farkas Erika és stábja az évek folyamán olyan műsort épített fel, amilyennek egy ki­egyensúlyozottabb világban egy hasonló műsornak lennie kell: változatos, lendületes, ha kell, bevállalós, ha kell, szarkasztikus. Ja, és szórakoztató is. A tizedik születésnap, mint megtudjuk, nagyjából azt jelenti, hogy eddig 2600 adása volt, 1500 helyszínen fordult meg, és nagyjából 15 ezer riportalanyt bírt megszólalásra. A hangja – nemcsak Farkas Erikáé, hanem általában A helyé – összetéveszthetetlen, és hiába alakult át, töpörödött össze, torzult el körülötte a teljes rádiósszakma az elmúlt évtizedben, ez mintha nem hatott volna rá.

Az ünnepi műsor, amely május 11-én hangzott el, éppen azt az (ön)iróniát és kifelé figyelést mutatta be kicsiben, amiről az egész évtized szólt. A 2600. adással feljutottunk a csúcsra, mondja Farkas, és milyen helyszín is lenne ennek megünneplésére alkalmasabb, mint az ország legmagasabb pontja, a Kékes. És akkor itt vége is az ünnepélyeskedésnek, a következő fél óra valóban a Kékesről szól. Hallunk rádiótoronyban dolgozó szakembert, fiatal túravezetőt, sípálya-felügyelőt és még sok mindenkit a környékről. Ha valaki menet közben kapcsolódott be, az sem derült ki számára talán, hogy amúgy ez egy szülinapi adás.

De rendhagyó és figyelemre méltó módon már a kiemelt adást megelőző másfél hét is részben az ünneplésről szólt. Május 11. előtt tíz adás – a tizedik évforduló jegyében – tíz korábbi helyszínre tért vissza, tíz stábtag választása szerint. Tehát nem egyszerűen bejátszották a korábbi adásokat, hanem újra odamentek, és megkérdezték, akiket egykor. Mindez pluszmélységet adott a riportoknak, hiszen az évtizedes távlatban sok részlet más megvilágítást kapott. A Teleki téri piac átépült, a margitszigeti futópálya körbeért, a KuglerArt Szalon elköltözött, Snétberger Ferenc tehetségfejlesztő központja pedig valóságos branddé vált. Persze komolyabb és szomorúbb dolgok is történtek: a két műszíves kisfiú közül, akiket (és akik szüleit, orvosait, barátait) a transzplantációra várva szólaltatott meg az egyik legemlékezetesebb riport 2009-ben, ma már csak az egyik él. Emberi sorsok kavarognak, és ebben a változatosságban valóban azt rajzolják ki: milyen is az a hely, ahol élünk.

Kossuth rádió, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.