rés a présen

„Túl sok az információ”

  • rés a présen
  • 2020. december 16.

Interaktív

Schopp Ildikó művészetpedagógus

rés a présen: Emlékszünk az újságpapírból készült szobraidra a nyolcvanas évek legvégéről. Képzőművésznek indultál?

Schopp Ildikó: Ez jó emlék, igen, az FMK-ban, talán 1989-ben Baranyai Leventével és Fuchs Tamással közösen állítottam ki A férfi és A nő címmel a héjszerű papírmasé szobraimat, amelyek függtek a térben. Kovács Imre (akkor még nem Para) volt a helyi szervező. Abban az időben sok mindennek csak az adott pillanatban tulajdonítottam értelmet, ezért is szerettem a napilapokból létrehozni a munkákat, rövid ideig voltak aktuálisak. Addig volt érdekes, amíg a nézők elé került, utána már nem nagyon törődtem vele. A legszebb példája ennek az volt, amikor a Bercsényi utcában egyszerűen kisöpörték a kiállítás végén a munkát, mert nem értem oda időben, és nem tudták, hogy a több köbméternyi gyűrött újságlapok közül melyik volt a szobor, a helyiség végében pedig ott pompázott Molnár Béla óriásképe. A szállításban Garaczi Laci író segített, az egyetlen ismerősöm, akinek volt autója akkoriban, egy Trabant. A helyszínen meg a ma már sajnos nem élő Nagy Attila Kristóf író igyekezett elmagyarázni, miért is fontos az alkotásom, miközben gyűrtük a papírt, hogy beborítsa a termet. Inspiráló közeg volt, sok alkotó emberrel, világmegváltással, koncertekkel és szerelemmel, ami el is vitt Párizsba, majd Belgiumba egy hűvös hajnalon 1990 végén.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.