Rádió

Üldözők

Keresztényüldözés a Kossuthon

Interaktív

Az állami rádióban most épp azokat a napokat írják, amikor minden egyes műsor (nagyjából az esti mese és a rádiószínház kivételével) a Nyugatot, de elsősorban is hazánkat lerohanni szándékozó kétszínű, gonosz, lusta tömegekkel riogatja a nagyérdeműt.

Ebben az együgyűvé silányított politikai-társadalmi diskurzusban üde színfoltként hathat a legblődebb hír is, nyilván emiatt kuncogtunk magunk is (többé-kevésbé) önfeledten azt hallva, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma életre szólította a keresztényüldözés elleni helyettes államtitkárságot, szűk egymilliárd forintos költségvetéssel.

Komolyan vette viszont feladatát, és egyben rendkívüli helyzetfelismerésről tett tanúbizonyságot a Horizont című nemzetközi magazinműsor stábja, amikor a helyettes államtitkárság születésének bejelentését követő harmadik napon máris prezentálta a maga keresztényüldözős adását. Erdei Krisztián és Szerdahelyi Csongor külön dicséretet érdemel, hogy kevesebb mint hetvenkét óra alatt rögzítették az összes interjút, ami kellett a harmincperces adáshoz. Igaz, szépséghibája lehet a nagy sietségnek, hogy egy kivétellel (rá még visszatérünk), csupa olyan embert sikerült megszólítani a világ minden tájáról, akik végső soron azt voltak kénytelenek elmondani, hogy az ő vidékükön tulajdonképpen nem üldözik a keresztényeket. Tegyük hozzá, mindannyian állították, hogy hallottak már olyan helyekről, ahol állítólag baj van, és ez is valami.

Erdei a maga felvezetőjében hozza a kellő drámaiságot, mondván: a kereszténység ma a legüldözöttebb vallás a világon, hiszen több mint százmillióan nem gyakorolhatják szabadon a hitüket. Csak azt nem sikerült kideríteni utána, hogy hol. Jordániában biztosan nem, legalábbis Jungbert Béla volt nagykövet azzal kezdi, hogy a gyér számú keresztényt nagyra becsülik a kis királyságban, s a valódi konfliktus – teszi hozzá Jungbert – nem is muszlim–keresztény, hanem szunnita–síita vonalon jelentkezik. Ugyanezt erősíti meg később a Libanonból jelentkező Juszuf Fakuri is, bár a vele folytatott párbeszédnek volt egy jellegzetesebb részlete is. Erdei kérdésére, hogy nehéz-e a keresztényeknek vízhez és élelemhez jutni Libanonban, Fakuri barátságos felvilágosító hangon közölte, ezek a problémák Szíriára és Irakra jellemzők, hiszen ott van háború.

Csak hogy értsük: a műsorkészítők hiába adnak bele anyait-apait, hogy szimpla keresztényüldözésként értelmezhessék a jóval bonyolultabb közel-keleti helyzetet, nem nagyon akar ez nekik összejönni (ráadásul a Közel-Kelet mellett a Fülöp-szigetekről, Ghánából és Ugandából is azt halljuk, nincs baj). Legalábbis addig nem, amíg olyanokat kérdeznek, akik az adott régióban élnek. A Horizont műsorpolitikájának némiképp ellentmondani látszik, hogy úgynevezett hazai szakértőket szólaltassanak meg (hiszen épp a lokális hangok bemutatása volna a cél), de a keresztényüldözés ügye ezt is felülírhatja, természetesen. Me­gadja Gábor eszmetörténész Budapestről jelentkezik be, és ahogy egy helyi kurzusszakemberhez illik, rögtön fel is mondja a leckét, amit egészen addig a többi megszólaló nem tudott alátámasztani. Keresztény genocídiumról beszél a Közel-Kelet kapcsán, ám érezhetően szívesebben ejt szót Nyugat-Európáról. A ’68-as eszmék és a második vatikáni zsinat elintézték a keresztény gyökereket, és most már a muszlimoknak több joguk van (mihez?), mint a katolikusoknak. Ráadásul a németek úgy bánnak ma a politikai korrektség jegyében a vallási szimbólumokkal, mint anno a nácik, pedig újabb keresztes hadjárat kéne (hiszen az eredetiek célja is a szelíd zarándokok védelme volt – így Megadja), csak hát azok a tévelygők, akik régen a Vörös Brigádokhoz meg a RAF-hoz csatlakoztak, ma a szélsőséges iszlámot támogatják. Még szerencse, hogy a visegrádi országok tartják magukat. Mondanunk sem kell, hogy az interjú készítőiben fel sem merül, hogy esetleg vissza lehetne erre-arra kérdezni.

És hogy mi történt itt tulajdonképpen: alig valami. Annyit jegyezhetünk föl, hogy egy szebb reményekkel indult műsor végképp belesüppedt a hadiállapotot hirdető állami rádió gondolattalan propagandamocsarába.

 

Horizont, Kossuth rádió, szeptember 10.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.