tévéSmaci

Zrínyi és a vadnyúl

  • tévésmaci
  • 2015. szeptember 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché találkoztak az Archibald nevű egérrel, az sok mindenről mesélt nekik. Sok mindenről, s ez érthető is, mert korábban úr volt, de nagy úr. Na, mondjuk, a találkozáskor is elég urasan nézett ki, pedig már nem volt akkora úr, sőt, időközben méhész is volt, mézsört ivott és mézpálinkával csapatta szét, üres karéj kenyeret evett hozzá, télen hagymával, nyáron retekkel. De aki valaha úr volt, az úr is marad, mert pél­dául Archibald nevű egérrel lehetett találkozni számossal, az Archibald egy elég gyakori egérnév, talán a második leggyakoribb a Felix után. De ez a mi Archibaldunk, pontosabban Sztupa és Troché Archibaldja különleges szerzet volt, valóban. Nem is azért, mert kockás térdnadrágot viselt térdig sem érő harisnyával, s ezzel összehangzó kabátot meg sapkát hordott, hanem úgy egészében-általában. Az egereknek különben is szokásuk golfozó angol lordoknak öltözni, nem is kell, hogy Archibaldnak hívják őket ahhoz. Ómafa egyszer bemutatott egy Géza nevű egeret, jelentéktelen kis ürge volt, de szakasztott úgy nézett ki, mint egy majdnem híres brit jellemszínész, ha golfozó lordot ad. Sztupa és Troché Archibaldja azonban belülről sugározta az urasságot, mint egy Pacsirta rádió. S telhetetlen is volt, mint minden úr, hisz nem érte be ezzel a sugárzással, hanem a szót is sűrűn arra terelte. Nem annyira a méhészetre, mint az úrlétre. Legszívesebben az egyik nagybátyjáról mesélt, aki Simontornyán volt főszolgabíró, bár valószínűleg csak járási szolgabíró lehetett az istenadta. Na, annak volt egy szokása, hogy szakadatlan járta az illetékességi területét, benézett ide, benézett oda, Cecére, Borjádra, mert nagyon szerette a rendet, meg az ebéd utáni bó­biskolást. Archibald ezen a ponton nem bírta tovább, Troché és Sztupa látták, hogy majd szétveti a közlésvágy – ilyenkor az elbeszélésekben kikérnek a hősök gyorsan még egy kört, hogy beolajozzák a közlékenység menetét, de itt erre nem volt mód. S szükség sem volt. Az Archibald nevű egér kidobta az asztalra az adu ászát. Erről a nagybátyámról írta Petőfi Sándor A magyar nemes című versét. Mindez elég kézenfekvőnek tűnt, hisz már akkoriban sem számított mindennapi mókának, hogy az ember golfozó főrendnek öltözött egerekkel spanoljon. Ha mégis megesett, okkal lehetett számítani valami kapitálisra. S ez az volt. Petőfi a legjobb verseit Borjádon írta, ezt meg azt a másikat, a dugósat, mondta Troché. Kár, hogy nem adja őket a tévé.

Pénteken (14-én) az M3 hozzálát az emlékezetes német sorozat, A tengeralattjáró újrázásához. Úgy látszik, hogy a közszolgálat felfogta végre a neki címzett kritikák egy részét. Azt feltétlenül, amiben azt üzenték nekik, hogy menjetek a víz alá.

Szombaton nagy napot visz a Film Mánia, bekezdenek rögtön déli kettőkor egy jó kis poros Jack Londonnal (A vadon szava), majd rögtön utána jóformán benne is maradnak a stílben, mert a Fehér Agyar visszatér következik. S még ezzel sincs vége a páratlan örömöknek, mert utána Julie Andrews és Kodály Zoltán vezetésével felkeressük a Mozart golyóbis szülővárosát, Salzburgot, hogy belehallgassunk A muzsika hangjába, mert az van a muzsikának, hangja.

Vasárnap is szól tovább, mit szól, egyenesen árad a zenemuzsika, ezúttal a soul, tehát mégsem árad, szól, egyenest a konyhából: Soul Kitchen.
A falas filmjével méltán felkapás áldozatául eső német–török partiarc újabb kísérlete.

Hétfőn kiderül öregeste a Dunán, hogy Dillinger  halott. Az megvan, amikor Michel Piccoli pöttyösre festi benne a stukkert? Nos, a Dillinger nem in­dián, az biztos, így leszögezhetjük, hogy az élő sokkal jobb belőle. Vagyis a Dillinger halottnál csak jobb film van.

Kedden mondjuk, az Uramisten nem jobb, de az csak a kivételt erősítő szabály lehet. Lássuk be, az azért mindenképp az Uramisten javára szól, hogy Dörner György jól megver benne egy kengurut. Csak kapjak egyszer a kezem közé én is egyet!

Szerdán A leleményes Hugó lép fel nyolc után a Tv2-n.

Csütörtökön A Notre Dame-i vagyonőr lesz a Story4-en kilenckor. Nekem a tévé nyolc.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.