Így lett a modern sport a játék pornója
K_EPA20180716271.jpg

Így lett a modern sport a játék pornója

  • Fináli Gábor
  • 2018. november 6.

Jó ez nekünk?

Majd mindegyik sportoló trófeái, medáljai és oklevelei mellett sebhelyek és széttört álmok sorakoznak a polcain. Az aktív évek múltán több ex-versenyző érezheti, hogy végső soron értelmetlenül, a semmiért koptatta el testét.

Ebben az évben tartottuk a huszadik osztálytalálkozónkat, töltöttem be a negyvenet, és idén nyáron zajlott a világ legnagyobb sporteseménye is. Talán a kerek évforduló miatt is többször fogott el a déjà vu érzése mostanában. Gyermekként, a nyolcvanas években sokszor hallgattam végig a szüleim generációjának történeteit félbeszakadt sportkarrierekről, tönkretett fiatalságról. Most már az én nemzedéktársaim mesélik őket.

Sok hűhó semmiért

Az egykor nagy reményű, kiöregedett sportpalánták szomorú utótörténetei ezek. Ők a modern kor eme nagy mozgalmának, divatjának és iparágának ismétlődő minitragédiái. Majd mindegyik sportoló trófeái mellett sebhelyek és széttört álmok sorakoznak a polcain. Orvosok és egészségügyi statisztikusok ismerik csak a valódi számokat, hogy ez hány embert érint. Az aktív évek múltán több ex-versenyző érezheti, hogy végső soron értelmetlenül, a semmiért koptatta el testét.

Mire pazaroltak vagyonokat és égették el legszebb éveiket a versenysport oltárán? Szülőként, vagy az életközepi válság felé haladva mit profitálnak ebből? Sokszor nehezebben érik el a legfelsőbb polcokat a karrierjüket kettétörő, makacs vállsérülés miatt, vagy nehezebben guggolnak le a téren az elásott homokozós játékért.

Számomra mindig érdekes volt, hogy az ex-sportolók úgy mesélnek aktív éveikről, mint a háborús veteránok a fronton szerzett élményeikről.

Úgy tűnik, emlékeikben furcsán tapad össze a megpróbáltatás, az emberi tűréshatár átlépésekor megélt katartikus eufória, a büszkeség és egyfajta poszttrauma. Évtizedekkel később az egóért vívott virtuális, miniháborúkért valós sebeikkel fizetnek, amelyeket halálukig viselniük kell. A hosszú munkával elért kár maradandó. Hány második, hatodik, háromezernyolcszázhuszonharmadik hely, hány kudarc jut minden győztesre? A több tucat sportág, versenyszám több ezer győztesre ki emlékszik két percnél tovább?

false

Milyen tulajdonságon élősködik a versenysport?

A sportot valóban vehetjük megszelídített háborúknak, de akár vallási eseménynek és megistenülésnek, a legelemibb színháznak, ahol az erő és a test mutat be egy spontán színdarabot. Egy néma drámát izgulhatunk végig spontán végkifejlettel, harccal, áldozattal, feltámadással és megistenüléssel.

A homo sapiensről már sok mentálhigiéniás szakember megállapította, hogy akkor marad mentálisan és fizikálisan is egészséges, ha élete végéig tud játszani, képes marad a belefeledkezésre és ki tud kapcsolni a mesterségesen emelt, kitalált világok kreálta, „értelmetlen” akadályok legyőzésével. A társas lényeknél a játékra való képesség alapfeltétele az együttélésnek, együttműködésnek. Az összes kialakult civilizáció egyik bázisa ez az „infantilizmus”.

Az én kultusza, a nárcizmusra nevelés

A játékkészség abuzálását, az élsport végtelen pazarlását a zsidó hagyomány egyik olvasata szerint az édenkertből való kiűzetés magyarázza. Olyanok akartunk és akarunk lenni, mint Isten: a sport az örök élete ígérete és az egek ostromlása új és új rekordokkal.

A verseny önmagában még nem feltétlenül jó vagy rossz, van jobbításra, fejlődésre sarkalló, nemes verseny.

Ezt a késztetést csalja el hamis célok, eltorzult jutalmak felé a 19. századtól az élsport.

Az Isten nélküli, mítoszainak hátat fordító, magára maradt, modernkori materialista ember már csak a hírnév általi megistenülésben hisz.

A sport még egy mélyen szunnyadó, kevésbé nemes késztetést, ösztönt is kihasznál. A falkán belüli hierarchia megállapításának igényét.

A beinduló interakció során az alfahím a tömegeket passzívvá, könnyen kihasználhatóvá teszi. Sikerekkel és bukásokkal szórakoztat, amelyekkel a passzív nézők is azonosulhatnak, milliók helyezik át az identitásukat olyan emberekre, akik még a létezésükről sem tudnak. A kisebb, hagyományos közösségek, a kiterjedt nagycsalád elsatnyulásával a valahova tartozás ősi, a törzseket éltető alapigényét is kielégíti az élsport. A tömegek urai élnek is a sport adta összes lehetőséggel.

Panem et circenses, a „ játék” gigantikus iparággá válása és a hatalom viszonya

Nemzeti politikai célokra konvertálható kohéziós erő az élsport és hatalmas szelep is. A háború után a második legerősebb eszköz a nemzettudat bebetonozásához, megerősítéshez. Messze túltesz az oktatáson. A hatalom szemszögéből fogyasztása, mint az alkoholé, dohányé vagy a drogé, garantált, és amíg azt a cirkuszt nézzük és elfoglaljuk magunkat vele, addig sem a társadalmi berendezkedés további javításával, a hatalmi követelésekkel, vagyoni viszonyok újrarendezésével foglalkozunk.

false

 

Fotó: MTI/EPA/Etienne Laurent

A sport központivá válására Londonban, minden modern város anyjában, az ipari forradalom és a kapitalizmus térnyerése következtében került sor. Bölcsője az angolszász világ, volt a modern világ iparra épülő munkások tömegét felszívó, óriásvárosokban születik meg rá az igény. A megnövekedett proletáriátus, az unatkozó városi tömegek szórakoztatására, gondjaik feledtetésére, gondolataik tompítására bújt elő. Egyidős az ipari forradalom beérésével és a kapitalizmussal, a modern vallástalan poszt-darwini, kiábrándult világgal és annak gondjaival.

Marx a vallást népek ópiumának nevezete. Ezt az analógiát követve a sportot a nemzetek és a társadalmak kokainjának kell nevezni.

A köztársaság visszatérésétől félő császárok feltuningoták a játékot, hasonlóan erősödik a párizsi kommün és a kommunista kiáltvány óta a sport jelenléte a mindennapi életben, és a sportkultusz lassan mindent beszippant.

Egy iparág, amely az egyént és a nemzetet isteníti

A sportipar, ha az összes társult, ráépült és azt kiszolgáló iparágat is hozzászámoljuk, ma messze a tíz legfontosabb iparág közé tartozik. Elválaszthatatlan az egészségügytől, az oktatástól, a szabadidőtől, a szórakozástól, a divattól, és a politikától. Infrastruktúrája, médiumai, a jogdíjak, a reklámok és a fogadások világa gigantikus világbirodalommá teszik.

A „győztes mindent visz” kultúrája uralkodik és a verseny sulykolása hat át mindent, így a városokat maga képére formálja. Három „isten” templomai köré épülnek a városok. Míg a belváros szívét az irodaházak, üzletközpontok „teremtő” erejű felhőkarcói, addig a városgyűrűt a „fenntartó”, a fennmaradást garantáló kövér, sokszor gömbölyű, fekvő, feminin, bevásárlóközpontok, plázák dominálják, kicsit arrébb, harmadikként pedig a sport-szentélyek találhatók, ahol csak a legkiválóbb halandó léphet csak az istenek, az örök életűek közé. A többire az enyészet és a pusztulás vár. Az emberek gondolatai e három „isten” körül forognak.

De jó-e az nekünk, ha a társadalom példaképei és legjobb fizetésekkel jutalmazott alkalmazottjai egészségük végleges megromlásával, életük megrövidülésével játszadozó, tehetségüket, kitartásukat, fiatalságukat értelmetlenül elpazarló emberek?

false

Hol vannak a régiek, e cirkuszi mulatság önpusztító bohócait megelőző hősök? A próféták, a szentek, a lovagok, a királyok, a költők, a felfedező utazók, a feltalálók, életmentők, a tudósok, a gyógyítók, a tűzoltók, a rendőrök és tanítók, a bölcs emberek…? Akik másokért és nem csak mások szórakoztatásáért veszélyeztették az életüket, másokért éltek.

Egy hazug világ hamis céljaiért izgulnak a sportrajongók a semmiért. Átalusszuk az életünket és a jelen eléggé közepes álmokat ígér. Ki emlékszik a tegnap „gladiátoraira”? Ezrével jönnek és mennek, darálja le őket az idő. A média az elmúlást egy pillanattal késlelteti, addig amíg hasznot húz belőlük.

Zsidóság és a sport. Muszkli és micva

A modernitásnak és az azt kísérő liberalizmusnak a zsidó egyének és a zsidóság mint közösség igen sokat köszönhet. Hálából a zsidóság túlnyomó része a modernitásnak és vívmányainak legfőbb, leggyorsabb felhasználójává és prókátorává vált. A modern sportok, az újkor divatjainak elterjedésében, meghonosításában a 19. század végén és a 20. elején a zsidók élen jártak, ezt lehet látni a hazai alapítású futball és egyéb klubok történetében. A helyzet külföldön sem más. A klubok és edzőközpontok tagságában, a II. világháború előtti zsidó olimpikonok arányaiban is látszik mindez,

de a bodybuildinget, a legnárcisztikusabb és legcéltalanabb sportágat is egy zsidó testvérpár a Wilder testvérek tették népszerűvé.

A gettóból való kiemelkedés, a hagyomány elhagyása, az erőre ébredés és persze a divat mind segítette ezt a 180 fokos változást. A korábbi, szinte már az ókori hagyománnyal is szembemenő passzivitás és testidegenség kultuszából a túlsó oldalára lendült át a zsidó modernitás ingája. Az öncélú versengés és az Istenek által viselt „koszorú” elnyerésének célja, a versenyport a zsidóság ős-rivális civilizációjából, Hellászból származik. Az olimpiák idején a sportok révén keresték maguk közt a héroszokat, akik ember feletti, az isteneket idéző dolgokra képesek.

A zsidók szerint

Az énközpontú, a másik legyűréséről szóló verseny a rosszabbik énünkre apellál, a zsidó hagyománynak lényege ennek a világlátásnak az antitéziseként született. A Tanítás az ego és az önzés ellenszereként szolgál. A hagyomány arra törekszik, hogy fékezze az „én” sötét oldalát, a rossz ösztön erejének további növekedését.

A Talmud egy helyen megállapítja, hogy az élsport motivációi, a verseny és a nagyravágyás az én-központúság és az irigység „kiviszik az embert a világból”.

Ez történt Ádámmal és Évával és minket is akadályoz abban, hogy visszajussunk az Édenkertbe. A hagyomány mérlegén mérve öncélúnak és feleslegesnek, sőt károsnak minősül, ha rövid időnket a földön versenyzésre, a másik, legyőzésére, az üres jutalom és a dicsőséghajhászására, mások bénító és kritikátlan rajongásának keresésére pazaroljuk. Ezek mind a bibliai hagyománnyal ellentétes irányú törekvések. A magunkon, másokon való segítség nyújtásának feltétele, hogy az egészségünkkel a testünkkel törődjünk. A zsidó vallás értékrendje elveti az élsportot, de kötelezővé teszi a test edzését, ez a Tóra szerint kötelező.

Az edzés tagjaink használatáról, azok egészséges terheléséről szól, amit a józan paraszti ész, vagy a – nem elaltatott - természetes ösztön sugall. „Őrizzétek meg (éltető) lelketeket” (Mózes V 4:15), ez porhüvelyünk épségére és hosszú távú, zavartalan földi létére és az elérhető és megvalósítható „JÓ”-ra vonatkozik. A túléléshez szükséges képességek, mint az úszás, vagy a magunk és környezetünk megvédésére való képességek megszerzése szintén vallási kötelezettségünk. Ugyanakkor a legtekintélyesebb kora újkori vallásjogi mű, a Sulchán Áruch Joré a bálványimádónál is szigorúbban ítéli el azt az embert, aki önmagát felesleges veszélynek teszi ki.

Saját testsúlyt felhasználó, testerősítő tornagyakorlatokkal, 3x3 m felületen, minimális segédeszközökkel szavatolni lehet az egészségmegőrzést. Napi 8-10 km tempósabb séta, a tornán túl esetleg hetente néhány alkalommal 1-2 kilométernyi úszás a legtöbb szakértő szerint a legoptimálisabb megoldás. Nem szabad elnyújtani a megterhelést, hiszen ötven- hatvan perc felett a visszájára kezd fordulni. Mára kezd köztudottá válni maratonistákon és más hosszútávot teljesítő sportolókon végzett kutatásokból, hogy az éveken keresztül tartó, súlyos terhelés visszavonhatatlanul megkeményítheti a szívet és veszélyezteti az egészséget. Pedig az élet az, amit szent és nem a mesterségen „felfokozott” imitációja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.