Közös gyökér: a fákról, a vitákról és a közösség erejéről

  • Radvánszki Péter
  • 2018. május 9.

Jó ez nekünk?

A Szent István parki fák elültetése Izrael születésnapján annak az elismerése lehetne, hogy különbözőségeink mellett is közös gyökereink vannak, jöjjünk bármilyen ideológiai háttér felől.
false

 

Fotó: MTI

Izrael állam hetvenedik születésnapjára vasárnap fát ültettünk. Harmincötöt itthon, harmincötöt Erec Jiszráelben, vagyis Izraelben. Az a megtiszteltetés ért, hogy a Szent István parkban én ültettem az egyiket, MAZSIHISZ-es rabbi kollégáimmal, és más, a zsidó közösségért dolgozó emberekkel közösen. Kis pihenőt kaptunk a hétköznapi pezsgésből. A beszédek után a magyar és az izraeli zászlót együtt tartották a résztvevők, majd a fákhoz mentünk. A parkban, közösen locsolni, ásni, ültetni a díszcseresznyét: felemelő volt, a közös munka erejének apró megtapasztalása.

A békés hangulat szép tanulság minden alkalomra. Nem annyira ismert tény, hogy a Holokauszt előtt, a zsidóságon belül is nagy harcok dúltak, legtöbbször csak szellemi értelemben. Az egyébként főleg verbális valláspolitikai háború azonban sokszor fizikai erőszakba torkollott! Akárhogy is, ritkák voltak a pillanatok, melyekben a közösség ereje felülkerekedett az ideológiai vitákon. A vezetők néha csak a külső veszély hatására voltak képesek elfelejteni nézetkülönbségeiket (vagy akkor sem).

Ilyen példa (amikor a külső elnyomás hatására a zsidóság összefogott), a reformkorszakban is volt. Az 1840-es években, a ruzsini rebbe, reb Izrael Friedman oroszországi központjából emigrációba kényszerült. A családját is hátra kellett hagynia. Habsburg területekre menekült a cár haragja elől. A rebbének nagy szüksége volt tehát az osztrák területeken élő szimpatizánsainak segítségére. Az orosz hatóságoknak való kiadatásról döntés készülődött a bécsi udvarban. A közösség pedig összefogott, zsidó báróktól kezdve a kisiparosokig, latba vetette a befolyását, vagy petíciókat fogalmazott meg, írt alá, hogy hagyják békén a rabbit! A császárság fővárosában, többek között, maga Izsák Mannheimer, a bécsi főrabbi járt Metternich kancellárnál, hogy az extradíciót elkerülhesse a rebbe. Gondoljunk bele, a vallási reformok híve – aki lényegében „esküdt ellensége” a haszidizmusnak – az egyik legbefolyásosabb haszid rebbének segít a kiadatás elkerülésében! Mannheimer rabbinak köszönhetjük a neológ imakönyvet is, és talán részben azt is, hogy a nyugati típusú, konszolidált zsinagógai újítások megjelentek Magyarországon.

Az ideológiai határvonalak élesek voltak a nemzeti otthon kérdésében is. Ma már természetes, hogy a magyar és az izraeli zászló együtt lobog zsinagógákban, közösségi rendezvényeken! Azonban az első világháborút megelőzően a neológia konfliktusban volt a cionizmussal. Hiszen a nemzeti gondolat más-más oldalán álltak. Magyarország és Cion: a szívhez közel csak az egyik lehetett igazán! Vagyis az asszimiláció és a disszimiláció radikális ellentétében léteztek a közösség különböző csoportjai. Mégis volt olyan alkalom, amikor a vezetők felülemelkedtek az otthon és identitás dilemmáján. Talán eszükbe jutott, hogy egy fáról ettük azt a bizonyos gyümölcsöt?

A tudomány világában sokszor nem volt lényeges, hogy valaki milyen ideológiai háttérből jött, és így maradhatott tere az együttműködésnek tere. Ilyen alkalom volt az összefogásra a modern héber nyelv, az ivrit létrehozása. A héber nyelv újjászületését a cionista mozgalomnak egyengetnie kellett, sokszor külső segítséggel. A támogatás elnyerése érdekében, a 19. század vége felé a héber nyelv első akadémikus szótárának megalkotója Magyarországra jött. Néhány évvel korábban még Bacher Vilmos (később a Rabbiképző rektora) veszi rá, hogy „rendes”, tudományos igényességű szótárt írjon, ne csupán a hétköznapi beszélőket célozza meg. Hatására Eliezer ben Jehuda, a szótár szerkesztője, így is döntött. A munka így sokkal nehezebbé vált, viszont történelmi jelentőségű mű keletkezett. A Rabbiképző vezetői segítették, különböző alapítványokból összegyűjteni a szótár megalkotásához szükséges pénzt. Így adta meg a segítséget a hazai zsidóság, az ivrit első lépéseinek, a leendő állam hivatalos nyelvének. Szerencsére nem esett messze a neológ alma a fájától!

A Szent István Parki fák elültetése Izrael születésnapján annak az elismerése lehetne, hogy különbözőségeink mellett is közös gyökereink vannak, jöjjünk bármilyen ideológiai háttér felől. Felmerült bennem a kérdés: vajon képesek vagyunk-e egy családként gondolkozni? Vajon a minket elvakító konfliktusainkban emlékezünk-e egy ágra visszamenő „eredetünkre”? A Misna emlékeztet minket az emberiség ősi azonosságára, hiszen ezt olvashatjuk a Szánhedrin traktátusban:

A teremtéskor egyetlen ember, vagyis Ádám lett teremtve, … az emberek közötti béke érdekében, hogy senki se mondhassa: „az én őseim nagyobbak, mint a tieid”!

Eszerint minden ember ősapja Ádám, ősanyja pedig Éva. A hagyomány szerint mindannyiunk családfája egyetlen gyökérből nőtt ki. Ahogyan az emberekre, úgy szellemi életünkre is használhatjuk ezt a hasonlatot.

A fa képéből indulva a héber nyelvnek, a zsidó kultúrának és vallásnak is összetartó erőnek, törzsnek kell lennie! Hiszen a szellemi összefogás „gyökeréből” nőtt ki az állam. Izrael pedig a „fatörzs” egyik legnagyszerűbb hajtásává vált hetvenedik születésnapjára.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.