Az Opera énekkarának majdnem fele lett koronavírusos

Katasztrófa

A dalszínházban közel 300 fő kapta el a vírust szeptember óta, a legtöbben az énekkarból, a zenekarból és a balettkarból estek át a betegségen. A szakszervezetek szerint sokkal kevesebben fertőződtek volna meg, ha időben leállítják a nagylétszámú próbákat és az online előadásokat.

A Narancs.hu információi szerint a Magyar Állami Operaházban 2020. szeptember és 2021. március 10. között 234 fő fertőződött meg koronavírussal, míg 8 munkatársat gyanúsnak találtak. A 234 fertőzött java az operaházi előadásokat prezentáló művészek közül került ki: az énekkarból 61, a zenekarból 57, a balettkarból 45 fő. A fertőzés majdnem az énekkar felét érintette, 43 százalékuk lett beteg, a balettkarnak 32, a zenekarnak 30 százaléka. Az előadások háttérmunkáit végzők között is magas volt az esetszám, a színpad tárban 41 fő betegedett meg. A színpadi munkától távolodva jelentősen csökkent a mutató, az adminisztrációban 16, a műhelyben 8 fő esett át a Covidon. Más munkakörben és szervezeti egységben dolgozók közül 6-an kapták el a fertőzést.

A valódi fertőzöttségi mutatók azonban ennél magasabb lehetnek. Az Opera által készített összesítés ugyanis nem tartalmazza a külsős fellépők pillanatnyi megbetegedéseit. Annyi tudható, hogy 2020. november 18-án a magánénekesek, statiszták és gyerekkarosok között 54 fertőzést regisztráltak. Így az előzőekben említettekkel együtt összesen 288 fő betegedhetett meg a koronavírus miatt a dalszínházban.

A fertőzöttségi adatokat megismerve az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) igazolva látta novemberi figyelmeztetését, amikor a nagylétszámú részvételt igénylő próbák és az online előadások azonnali leállítására szólította fel a Dalszínház vezetőjét. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével együtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a vírusveszéllyel kapcsolatos állásfoglalását ajánlották Ókovács Szilveszter figyelmébe, amely fokozottan veszélyesnek tartja a zenekarok, énekkarok, tánckarok munkáját vírusveszély idején. Ezek a tevékenységek ugyanis ontják a kiáramló levegőt s ezzel a vírusok cseppjeit is a védtelen munkatársak felé, ezért rövidebb, kis csoportos énekkari, zenekari próbákat javasolnak, utóbbiaknál plexilapokkal elválasztott muzsikusokat.

Mint megírtuk, Ókovács Szilveszter főigazgató a kormány által november 11-én elrendelt járványügyi szigorítások után sem szüneteltette a próbákat, csak a közönség jelenlétében tartott előadásokat, nyilvános próbákat és rendezvényeket iktatta ki. Az online térben tartott élő közvetítéses előadásokat és próbáit, illetve más előadások próbáit továbbra is megtartották, ha tudták. A Veszedelmes éden próbáit csak azért állították le november 19-től két hétre, mert előző nap a próbára berendeltek közül 29 fő jelentett beteget; közel 90 százalékuk covidos volt vagy ilyen fertőzöttel érintkezett.

A szakszervezet március 2-án újfent levélben kérte a főigazgatót a nagylétszámú próbák leállítására; választ nem kaptak, viszont 4-én tömeges tesztelésre került sor. Az előadások megtartásától Ókovács a március 8-tól érvényes további kormányzati szigorítások utolsó pillanatáig nem állt el, március 6-án, szombaton online balettprodukciót mutattak be.

Az ODFSZ szerint ezeket az adatokat összevetve a magyarországi fertőzöttségi rátával, jól látható, hogy az Opera színpadán és környékén az elmúlt hónapokban a dolgozók a fertőzésveszély szempontjából sokszoros kockázatnak voltak kitéve. Az ODFSZ az Operaházban történt tömeges fertőzések okainak feltárására keddre kezdeményezett találkozót, amelyen a Dalszínház vezetősége nem képviseltette magát, érdemi eredménye a találkozónak nem lett.

Úgy tudjuk,

az Opera vezetősége megpróbált külön utat járva oltáshoz juttatni rangos művészeiket, az örökös tagokat, mesterművészeket,

azonban Müller Cecíliáék nem támogatták a kérést. A Nemzeti Népegészségügyi Központ Országos Tisztifőorvosi Titkársága arról tájékoztatta Ókovácsékat, hogy sajnálatos módon az Operatív Törzs döntése értelmében nincs lehetőség arra, hogy bárkit, akármilyen neves művészi múlttal, díjakkal is rendelkezik, méltányossági alapon előre soroljanak.

Ősszel, amikor még nem álltak rendelkezésre oltóanyagok, a főigazgató bizakodása töretlen volt: egy Mahler-koncerten a közönséget azzal nyugtatta, hogy a vírust a zene erejével fogják legyőzni.

Információink szerint március 19-én 18 igazolt koronavírus fertőzöttet és 12 gyanús esetet tartott nyilván az intézmény. Az Opera cikkünk megjelenéséig lapunk egyetlen kérdésére sem válaszolt.

FRISSÍTÉS

Cikkünk hétfői közlése után az Opera elküldte válaszait. Eszerint március 29-én 17 fertőzöttet és 7 gyanús esetet tartottak nyilván. Számos területről vannak betegeik, és mint fogalmaztak, nincs olyan munkakör, ahol többen vannak. Egy varrodai kolléganő hunyt el, de nem operai fertőzés állt a háttérben – írták. Tíz szereplő felett nem tartanak próbát és gyakorlatot sem hetek óta, és most már online előadásokat sem. A szakszervezettel való múlt keddi egyeztetésen két jogászuk képviselte az intézményt.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.