Az Opera énekkarának majdnem fele lett koronavírusos

Katasztrófa

A dalszínházban közel 300 fő kapta el a vírust szeptember óta, a legtöbben az énekkarból, a zenekarból és a balettkarból estek át a betegségen. A szakszervezetek szerint sokkal kevesebben fertőződtek volna meg, ha időben leállítják a nagylétszámú próbákat és az online előadásokat.

A Narancs.hu információi szerint a Magyar Állami Operaházban 2020. szeptember és 2021. március 10. között 234 fő fertőződött meg koronavírussal, míg 8 munkatársat gyanúsnak találtak. A 234 fertőzött java az operaházi előadásokat prezentáló művészek közül került ki: az énekkarból 61, a zenekarból 57, a balettkarból 45 fő. A fertőzés majdnem az énekkar felét érintette, 43 százalékuk lett beteg, a balettkarnak 32, a zenekarnak 30 százaléka. Az előadások háttérmunkáit végzők között is magas volt az esetszám, a színpad tárban 41 fő betegedett meg. A színpadi munkától távolodva jelentősen csökkent a mutató, az adminisztrációban 16, a műhelyben 8 fő esett át a Covidon. Más munkakörben és szervezeti egységben dolgozók közül 6-an kapták el a fertőzést.

A valódi fertőzöttségi mutatók azonban ennél magasabb lehetnek. Az Opera által készített összesítés ugyanis nem tartalmazza a külsős fellépők pillanatnyi megbetegedéseit. Annyi tudható, hogy 2020. november 18-án a magánénekesek, statiszták és gyerekkarosok között 54 fertőzést regisztráltak. Így az előzőekben említettekkel együtt összesen 288 fő betegedhetett meg a koronavírus miatt a dalszínházban.

A fertőzöttségi adatokat megismerve az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) igazolva látta novemberi figyelmeztetését, amikor a nagylétszámú részvételt igénylő próbák és az online előadások azonnali leállítására szólította fel a Dalszínház vezetőjét. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével együtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a vírusveszéllyel kapcsolatos állásfoglalását ajánlották Ókovács Szilveszter figyelmébe, amely fokozottan veszélyesnek tartja a zenekarok, énekkarok, tánckarok munkáját vírusveszély idején. Ezek a tevékenységek ugyanis ontják a kiáramló levegőt s ezzel a vírusok cseppjeit is a védtelen munkatársak felé, ezért rövidebb, kis csoportos énekkari, zenekari próbákat javasolnak, utóbbiaknál plexilapokkal elválasztott muzsikusokat.

Mint megírtuk, Ókovács Szilveszter főigazgató a kormány által november 11-én elrendelt járványügyi szigorítások után sem szüneteltette a próbákat, csak a közönség jelenlétében tartott előadásokat, nyilvános próbákat és rendezvényeket iktatta ki. Az online térben tartott élő közvetítéses előadásokat és próbáit, illetve más előadások próbáit továbbra is megtartották, ha tudták. A Veszedelmes éden próbáit csak azért állították le november 19-től két hétre, mert előző nap a próbára berendeltek közül 29 fő jelentett beteget; közel 90 százalékuk covidos volt vagy ilyen fertőzöttel érintkezett.

A szakszervezet március 2-án újfent levélben kérte a főigazgatót a nagylétszámú próbák leállítására; választ nem kaptak, viszont 4-én tömeges tesztelésre került sor. Az előadások megtartásától Ókovács a március 8-tól érvényes további kormányzati szigorítások utolsó pillanatáig nem állt el, március 6-án, szombaton online balettprodukciót mutattak be.

Az ODFSZ szerint ezeket az adatokat összevetve a magyarországi fertőzöttségi rátával, jól látható, hogy az Opera színpadán és környékén az elmúlt hónapokban a dolgozók a fertőzésveszély szempontjából sokszoros kockázatnak voltak kitéve. Az ODFSZ az Operaházban történt tömeges fertőzések okainak feltárására keddre kezdeményezett találkozót, amelyen a Dalszínház vezetősége nem képviseltette magát, érdemi eredménye a találkozónak nem lett.

Úgy tudjuk,

az Opera vezetősége megpróbált külön utat járva oltáshoz juttatni rangos művészeiket, az örökös tagokat, mesterművészeket,

azonban Müller Cecíliáék nem támogatták a kérést. A Nemzeti Népegészségügyi Központ Országos Tisztifőorvosi Titkársága arról tájékoztatta Ókovácsékat, hogy sajnálatos módon az Operatív Törzs döntése értelmében nincs lehetőség arra, hogy bárkit, akármilyen neves művészi múlttal, díjakkal is rendelkezik, méltányossági alapon előre soroljanak.

Ősszel, amikor még nem álltak rendelkezésre oltóanyagok, a főigazgató bizakodása töretlen volt: egy Mahler-koncerten a közönséget azzal nyugtatta, hogy a vírust a zene erejével fogják legyőzni.

Információink szerint március 19-én 18 igazolt koronavírus fertőzöttet és 12 gyanús esetet tartott nyilván az intézmény. Az Opera cikkünk megjelenéséig lapunk egyetlen kérdésére sem válaszolt.

FRISSÍTÉS

Cikkünk hétfői közlése után az Opera elküldte válaszait. Eszerint március 29-én 17 fertőzöttet és 7 gyanús esetet tartottak nyilván. Számos területről vannak betegeik, és mint fogalmaztak, nincs olyan munkakör, ahol többen vannak. Egy varrodai kolléganő hunyt el, de nem operai fertőzés állt a háttérben – írták. Tíz szereplő felett nem tartanak próbát és gyakorlatot sem hetek óta, és most már online előadásokat sem. A szakszervezettel való múlt keddi egyeztetésen két jogászuk képviselte az intézményt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

„A hallgatással élteted”

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”