Az Opera énekkarának majdnem fele lett koronavírusos

Katasztrófa

A dalszínházban közel 300 fő kapta el a vírust szeptember óta, a legtöbben az énekkarból, a zenekarból és a balettkarból estek át a betegségen. A szakszervezetek szerint sokkal kevesebben fertőződtek volna meg, ha időben leállítják a nagylétszámú próbákat és az online előadásokat.

A Narancs.hu információi szerint a Magyar Állami Operaházban 2020. szeptember és 2021. március 10. között 234 fő fertőződött meg koronavírussal, míg 8 munkatársat gyanúsnak találtak. A 234 fertőzött java az operaházi előadásokat prezentáló művészek közül került ki: az énekkarból 61, a zenekarból 57, a balettkarból 45 fő. A fertőzés majdnem az énekkar felét érintette, 43 százalékuk lett beteg, a balettkarnak 32, a zenekarnak 30 százaléka. Az előadások háttérmunkáit végzők között is magas volt az esetszám, a színpad tárban 41 fő betegedett meg. A színpadi munkától távolodva jelentősen csökkent a mutató, az adminisztrációban 16, a műhelyben 8 fő esett át a Covidon. Más munkakörben és szervezeti egységben dolgozók közül 6-an kapták el a fertőzést.

A valódi fertőzöttségi mutatók azonban ennél magasabb lehetnek. Az Opera által készített összesítés ugyanis nem tartalmazza a külsős fellépők pillanatnyi megbetegedéseit. Annyi tudható, hogy 2020. november 18-án a magánénekesek, statiszták és gyerekkarosok között 54 fertőzést regisztráltak. Így az előzőekben említettekkel együtt összesen 288 fő betegedhetett meg a koronavírus miatt a dalszínházban.

A fertőzöttségi adatokat megismerve az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) igazolva látta novemberi figyelmeztetését, amikor a nagylétszámú részvételt igénylő próbák és az online előadások azonnali leállítására szólította fel a Dalszínház vezetőjét. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével együtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének a vírusveszéllyel kapcsolatos állásfoglalását ajánlották Ókovács Szilveszter figyelmébe, amely fokozottan veszélyesnek tartja a zenekarok, énekkarok, tánckarok munkáját vírusveszély idején. Ezek a tevékenységek ugyanis ontják a kiáramló levegőt s ezzel a vírusok cseppjeit is a védtelen munkatársak felé, ezért rövidebb, kis csoportos énekkari, zenekari próbákat javasolnak, utóbbiaknál plexilapokkal elválasztott muzsikusokat.

Mint megírtuk, Ókovács Szilveszter főigazgató a kormány által november 11-én elrendelt járványügyi szigorítások után sem szüneteltette a próbákat, csak a közönség jelenlétében tartott előadásokat, nyilvános próbákat és rendezvényeket iktatta ki. Az online térben tartott élő közvetítéses előadásokat és próbáit, illetve más előadások próbáit továbbra is megtartották, ha tudták. A Veszedelmes éden próbáit csak azért állították le november 19-től két hétre, mert előző nap a próbára berendeltek közül 29 fő jelentett beteget; közel 90 százalékuk covidos volt vagy ilyen fertőzöttel érintkezett.

A szakszervezet március 2-án újfent levélben kérte a főigazgatót a nagylétszámú próbák leállítására; választ nem kaptak, viszont 4-én tömeges tesztelésre került sor. Az előadások megtartásától Ókovács a március 8-tól érvényes további kormányzati szigorítások utolsó pillanatáig nem állt el, március 6-án, szombaton online balettprodukciót mutattak be.

Az ODFSZ szerint ezeket az adatokat összevetve a magyarországi fertőzöttségi rátával, jól látható, hogy az Opera színpadán és környékén az elmúlt hónapokban a dolgozók a fertőzésveszély szempontjából sokszoros kockázatnak voltak kitéve. Az ODFSZ az Operaházban történt tömeges fertőzések okainak feltárására keddre kezdeményezett találkozót, amelyen a Dalszínház vezetősége nem képviseltette magát, érdemi eredménye a találkozónak nem lett.

Úgy tudjuk,

az Opera vezetősége megpróbált külön utat járva oltáshoz juttatni rangos művészeiket, az örökös tagokat, mesterművészeket,

azonban Müller Cecíliáék nem támogatták a kérést. A Nemzeti Népegészségügyi Központ Országos Tisztifőorvosi Titkársága arról tájékoztatta Ókovácsékat, hogy sajnálatos módon az Operatív Törzs döntése értelmében nincs lehetőség arra, hogy bárkit, akármilyen neves művészi múlttal, díjakkal is rendelkezik, méltányossági alapon előre soroljanak.

Ősszel, amikor még nem álltak rendelkezésre oltóanyagok, a főigazgató bizakodása töretlen volt: egy Mahler-koncerten a közönséget azzal nyugtatta, hogy a vírust a zene erejével fogják legyőzni.

Információink szerint március 19-én 18 igazolt koronavírus fertőzöttet és 12 gyanús esetet tartott nyilván az intézmény. Az Opera cikkünk megjelenéséig lapunk egyetlen kérdésére sem válaszolt.

FRISSÍTÉS

Cikkünk hétfői közlése után az Opera elküldte válaszait. Eszerint március 29-én 17 fertőzöttet és 7 gyanús esetet tartottak nyilván. Számos területről vannak betegeik, és mint fogalmaztak, nincs olyan munkakör, ahol többen vannak. Egy varrodai kolléganő hunyt el, de nem operai fertőzés állt a háttérben – írták. Tíz szereplő felett nem tartanak próbát és gyakorlatot sem hetek óta, és most már online előadásokat sem. A szakszervezettel való múlt keddi egyeztetésen két jogászuk képviselte az intézményt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.