Operatív törzs: Senki nem érkezett lázasan a Szuperkupa-döntőre

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 25.

Katasztrófa

14 032-en voltak a meccsen, hőkamerás kapuval mérték meg a testhőjüket.

Minden rendben ment a Szuperkupa-döntővel csütörtök este - derült ki Kiss Róbert rendőr alezredes, az operatív törzs ügyeleti központjának munkatársa tájékoztatásából az operatív törzs pénteki sajtótájékoztatóján.

Kiss azt mondta, összesen 14 032-en voltak a meccsen, magyarok és külföldiek vegyesen. Arról is beszélt, hogy a meccsre érkező külföldiek a határnál egészségügyi vizsgálaton estek át, és három napon belüli negatív PCR-teszttel kellett rendelkezniük.

Azt mondta, nem igazak azok az interneten megjelent cikkek, miszerint nem volt testhőmérséklet-mérés a stadionnál, mert valójában egy hőkamerakapuval mérték a látogatók testhőjét. Erről azt mondta, 16 látogatónak volt megemelkedett a testhőmérséklete, de 15 perccel később ismét megmérték nekik, és akkor már nem.

Arról is beszélt, hogy a rendőrök 28 esetben intézkedtek a tömegközlekedési eszközökön, 105 esetben kereskedelmi-, vendéglátó-egységekben, intézményekben a maszkviselés ügyében.

Müller Cecília azt mondta, 668 553 PCR-teszt eddig, ez kielégíti a szükségleteket. Azt is mondta, nyilván minden gyanús esetben el kell végezni a teszteket, és minden olyan esetben is, ahol ez járványügyi okokból indokolt, de nem kell mindenkinél tesztelni, aki úgy gondolja, hogy nála fennállnak a tünetek. Ilyenkor szólni kell a háziorvosnak, aki szól a mentőknek, és ők majd leveszik a mintát.

Később hozzátette, szoros kontaktszemélyeknél indokolt a teszt, a külföldről hazatérőknél pedig ugyan nem biztos, hogy megfertőződtek, de potenciálisan igen, ezért kell őket egészségügyi vizsgálat alá helyezni.

Arról is beszélt, hogy van intézkedési terv, jellemzően a megyei kórházak infektológiai osztályain figyelik meg a gyanús eseteket, az igazolt fertőzötteket pedig a hivatalos covidellátóknál kezelik, ez három kórházat jelent.

Müller Cecília ma a kézmosásra koncentrált: azt mondta, csak engedélyezett szereket használjanak az emberek, és ügyeljenek a helyes kézmosás szabályaira, figyeljenek oda a hüvelykujjra, ami mindig kimarad.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.