A Szabad Magyar Szó (SZMSZ) a szerbiai Forbes helyi közbeszerzési portálról származó információira hivatkozva azt írja, hogy a Project Bureau Utibert nevű cég nyerte el a magyar határ felé vezető vasútvonal rekonstrukciójának felügyeleti jogát – írja a 444. Így ez az vállalat, ami annak az újvidéki állomásnak is felügyelhette a felújítását, ahol pénteken leszakadt egy üvegterasz, bár a közelmúltban történt munkálatok a tragédiát okozó épületrészt nem érintették. A balesetben legalább 14 ember vesztette életét.
Az Utiber Project Bureau anyavállalata a magyar Utiber Közúti Beruházó Kft., egy olyan cég, amely Mészáros Lőrinc építőipari érdekeltségeinek is szokott alvállalkozóként bedolgozni.
A cikk szerint a 2014 júniusában alapított Utiber Project Bureau jelentős növekedést ért el az utóbbi években, bevételei tizenhét-, míg nettó profitja kilencvenszeresére nőtt, jelenleg 63 alkalmazottat foglalkoztat. A cég 85 százalékát a magyar Utiber Közúti Beruházó birtokolja, míg 15 százalékát egy belgrádi szerb állampolgár, Jović Miodrag, aki a cég igazgatója is – írja az SZMSZ. A szerb Utiber-leányvállalat számos állami projektet nyert el Szerbiában, köztük a vasútvonalak rekonstrukciójára és a Nemzeti Stadion építésére vonatkozó felügyeleti szerződéseket. Utóbbinál két nagyobb munkát is végeznek, összesen 2,72 milliárd dinár (mintegy 23 millió euró) értékben, áll az SZMSZ cikkében.
Mint a lap írja, az Utiber Közúti Beruházó tulajdonosai Lakits György és Almássy László, akik közösen birtokolják a céget, amely tavaly 5,6 milliárd forintos árbevétel mellett 585 millió forintos profitot ért el. A cég neve leginkább akkor került a hírekbe, amikor feltűnt a nemzeti autópálya-koncesszió alvállalkozói között. A hazai autópályák üzemeltetésére szóló koncessziót 2022-ben nyerte el 35 évre a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz, a kormányközeli építőipar két legnagyobb szereplőjéhez köthető konzorcium. A tényleges munkát az olyan alvállalkozók végzik, mint az Utiber.
A tragédiáról a szerbiai vasúttársaság azt közölte, hogy az épület belső részét, illetve a külső homlokzatot újították fel nemrégiben, a leszakadt szerkezetet nem.
A sajtóértesülésekkel kapcsolatban a 444 megkereste a magyar Utibert is, érdeklődtek, milyen minőségben dolgoztak az érintett állomáson, egyelőre nem kaptak érdemi választ.