Kiállítás

20 éves a Francia Intézet épülete a Fő utca 17. szám alatt

  • - kyt -
  • 2012. május 26.

Képzőművészet

20 éves a Francia Intézet épülete a Fő utca 17. szám alatt, ami egyfelől tény (sőt emlékezetes tény, hiszen 1992-ben a mozgalmas külsejű Duna-parti tömb volt az első épített jele annak, hogy az európai, a nyugati kultúrához tartozunk végre), másfelől pedig az alkalomra rendezett kiállítás kissé hosszúra sikerült címe. Az anyag összeállítására és elrendezésére a Kortárs Építészeti Központ, a KÉK kapott megbízást, és szemlátomást alaposan, sokfelé figyelve teljesítette a feladatot, az eredmény pedig ennek megfelelően színes (társadalom-, politika-, építészet-, technika- és építéstörténeti) megközelítésű, és néhol kifejezetten izgalmas lett. Igaz, hogy tárgyak nincsenek, csak masszív hasábokra applikált tablók, így hát minden csak másolat, sehol egy pauszpapír, se egy kőtömb vagy csontváz - pedig találtak többet is az építkezés során, a Varsói Szerződés titkos kommunikációs kábelei mentén.

Ahhoz képest, hogy a helyszínen már a 60-as években új épületet akart emelni a francia állam a háborúban lebombázott lakóház, később tenisz- és korcsolyapálya helyén, több mint húsz év telt el a tervpályázatig, amelyet Georges Maurios nyert meg (róla is sokat megtudunk), és csak ezután kezdődtek a kivitelezés mikéntjére vonatkozó, részben politikai töltetű huzavonák. Ezekben az évtizedekben a Szegfű utcai épületben zajlottak az intézeti programok, a kapunál rosszarcú ballonkabátosok mustrálgatták a látogatókat.

Időközben a rendszerváltás hatására az eredetileg iskolának is szánt új épület funkciói módosultak, ezt is nyomon követhetjük a szövegek és képek mellett a tervezővel, a kivitelezés résztvevőivel folytatott beszélgetések hanganyaga segítségével. Az épületen kívül-belül színes szalagok feszes csíkjai cikáznak az ünnepi alkalomból. Az évfordulót köszöntik, az épületet, amelyet ma már örömmel látnánk sokkal tágasabbnak, befogadó, magába szívó, nagyvonalú és erős menedéknek.

Francia Intézet, nyitva május 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.