Kiállítás

20 éves a Francia Intézet épülete a Fő utca 17. szám alatt

  • - kyt -
  • 2012. május 26.

Képzőművészet

20 éves a Francia Intézet épülete a Fő utca 17. szám alatt, ami egyfelől tény (sőt emlékezetes tény, hiszen 1992-ben a mozgalmas külsejű Duna-parti tömb volt az első épített jele annak, hogy az európai, a nyugati kultúrához tartozunk végre), másfelől pedig az alkalomra rendezett kiállítás kissé hosszúra sikerült címe. Az anyag összeállítására és elrendezésére a Kortárs Építészeti Központ, a KÉK kapott megbízást, és szemlátomást alaposan, sokfelé figyelve teljesítette a feladatot, az eredmény pedig ennek megfelelően színes (társadalom-, politika-, építészet-, technika- és építéstörténeti) megközelítésű, és néhol kifejezetten izgalmas lett. Igaz, hogy tárgyak nincsenek, csak masszív hasábokra applikált tablók, így hát minden csak másolat, sehol egy pauszpapír, se egy kőtömb vagy csontváz - pedig találtak többet is az építkezés során, a Varsói Szerződés titkos kommunikációs kábelei mentén.

Ahhoz képest, hogy a helyszínen már a 60-as években új épületet akart emelni a francia állam a háborúban lebombázott lakóház, később tenisz- és korcsolyapálya helyén, több mint húsz év telt el a tervpályázatig, amelyet Georges Maurios nyert meg (róla is sokat megtudunk), és csak ezután kezdődtek a kivitelezés mikéntjére vonatkozó, részben politikai töltetű huzavonák. Ezekben az évtizedekben a Szegfű utcai épületben zajlottak az intézeti programok, a kapunál rosszarcú ballonkabátosok mustrálgatták a látogatókat.

Időközben a rendszerváltás hatására az eredetileg iskolának is szánt új épület funkciói módosultak, ezt is nyomon követhetjük a szövegek és képek mellett a tervezővel, a kivitelezés résztvevőivel folytatott beszélgetések hanganyaga segítségével. Az épületen kívül-belül színes szalagok feszes csíkjai cikáznak az ünnepi alkalomból. Az évfordulót köszöntik, az épületet, amelyet ma már örömmel látnánk sokkal tágasabbnak, befogadó, magába szívó, nagyvonalú és erős menedéknek.

Francia Intézet, nyitva május 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.