Dizájn

A Budapest 2024 pályázat logója

  • Szőnyei György
  • 2016. május 28.

Képzőművészet

Nem gondoltam, de megtörtént: elfogadott emblémája lett a túlfavorizált budapesti olimpiának. Több mint 100 pályázó reménykedett a győzelemben, átadták magukat a ködlő olimpia valóságának, a sport, a trikolor és a panorámabusz-célpontok művészi összekapcsolásával. A dundi matyó tulipán, a fáklyaként lángoló nemzeti színű hagyma több terv alapötlete volt. A kitárulkozás és begubózás sokatmondó jelei. Ez nem áll messze a néplélektől, a közönségszavazáson a legtöbb kattintást egy ilyen ötlet kapta. Csalódás lesz sokaknak, hogy a bajnok embléma nem ilyen.

Nem is rossz, méregettem a tarka, újhullámos 80-as évek illusztrációira emlékeztető munkát, mikor átgörgettem a benevezett terveket – nyert is. A szabadságszobrot vezérmotívumként használó pályamunkából több is készült. Némelyik erőltetett, mint a pálmalevél helyett az olimpiai karikákat a magasba emelő szimbólum. Ám az Ördögh László vezette nyertesek példája is azt bizonyítja, hogy nincs elcsépelt motívum, csak rossz interpretáció. A csatolt animációs film tárja fel a logó igazi értékét. A fragmentumokra szakadó színes karikák repkedése lehetővé teszi a többértelműséget. Vizet, hegyet, szobrot, tűzijátékot, konfettiesőt formáznak – de sportot nem. Fenntarthatóságra és újrahasznosításra sem utalnak, miként nyilatkozta a grafikus. A megállított mozgókép a jel születésének spontán pillanata. Ettől friss.

A Citadellán, a sajtóbemutatón megtapsolta magát a team. Csak a sokrétű előkészületekre 15 milliárdot szán a kormány.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”