Dizájn

A Budapest 2024 pályázat logója

  • Szőnyei György
  • 2016. május 28.

Képzőművészet

Nem gondoltam, de megtörtént: elfogadott emblémája lett a túlfavorizált budapesti olimpiának. Több mint 100 pályázó reménykedett a győzelemben, átadták magukat a ködlő olimpia valóságának, a sport, a trikolor és a panorámabusz-célpontok művészi összekapcsolásával. A dundi matyó tulipán, a fáklyaként lángoló nemzeti színű hagyma több terv alapötlete volt. A kitárulkozás és begubózás sokatmondó jelei. Ez nem áll messze a néplélektől, a közönségszavazáson a legtöbb kattintást egy ilyen ötlet kapta. Csalódás lesz sokaknak, hogy a bajnok embléma nem ilyen.

Nem is rossz, méregettem a tarka, újhullámos 80-as évek illusztrációira emlékeztető munkát, mikor átgörgettem a benevezett terveket – nyert is. A szabadságszobrot vezérmotívumként használó pályamunkából több is készült. Némelyik erőltetett, mint a pálmalevél helyett az olimpiai karikákat a magasba emelő szimbólum. Ám az Ördögh László vezette nyertesek példája is azt bizonyítja, hogy nincs elcsépelt motívum, csak rossz interpretáció. A csatolt animációs film tárja fel a logó igazi értékét. A fragmentumokra szakadó színes karikák repkedése lehetővé teszi a többértelműséget. Vizet, hegyet, szobrot, tűzijátékot, konfettiesőt formáznak – de sportot nem. Fenntarthatóságra és újrahasznosításra sem utalnak, miként nyilatkozta a grafikus. A megállított mozgókép a jel születésének spontán pillanata. Ettől friss.

A Citadellán, a sajtóbemutatón megtapsolta magát a team. Csak a sokrétű előkészületekre 15 milliárdot szán a kormány.

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.