Kiállítás

A járőr

Sugár János: Történet a nulladik évből

Sugár János elsősorban a köztéri, public art munkáiról és akcióiról ismert – ezen belül is leginkább a „WASH YOUR DIRTY MONEY WITH MY ART” stenciljéről, melyet 2008-ban felfújt a (ma már nem működő) VAM Design Center homlokzatára.

Az erősen megkérdőjelezhető képzőművészeti profilú intézmény pert indított a művész ellen, akit a bíróság 2011-ben első fokon öt hónapi, két évre felfüggesztett szabadságvesztésre (!) ítélt, majd az ítéletet 2014-ben másodfokon próbára bocsátásra enyhítette. Az amúgy szinte láthatatlan, szerény méretű mű politikai és kulturális hatását egyik nagy és jól látható projektje sem érte el. Sem az 1993-as fényújságon sorakozó mondatok („Dolgozz ingyen, vagy végezz olyan munkát, amit ingyen is elvégezhetnél”), sem a 2004-től futó Elnézést-projekt, amikor az elnézés szó különböző nyelvű (magyar, román, szlovén, német, roma) felirataival ellátott, helységnévre emlékeztető táblákat helyezett el egy-egy város lámpaoszlopaira. A nem művészeti közegbe helyezett, de a közösséget megszólító projekt szép példája volt a 2004-es Időjárőr. A Moszkva téren álló lakókocsiban a művész 4000 forintot kínált azoknak, akik legalább tíz percen keresztül folyamatosan meséltek valamiről. Érdekes módon a 2010-es Empátia butik című projektnek sem volt hatása, melyben a magyar rasszista póló (Idősebb vagyok, mint Szlovákia) tükörírásos példányait mutatta be egy komáromi (igaz, használaton kívüli) butikban.

Sugár a Képzőművészeti Főiskola szobrász szakára járt (nem végezte el, mert kicsapták), de igazi mestere Erdély Miklós volt. Tagja volt az INDIGO csoportnak is. Emellett Sebeő Talánnal és Gerlóczy Ferenccel (P. Lekov) 1984-től Gyorskultúra-előadásokat tartott ilyen címekkel: A kapanyél mint a kultúra szimbóluma, A memória mint slágerlista. Maga a kiállítás is két ilyen plakáttal nyit, bár az alcím szerint a merítés az 1986 és 1990 közötti időszakból származik. Ebből a periódusból is csupán a sokszorosított grafikai munkákból válogattak, melyek kapcsolódnak Sugár ekkor írt szöve­gei­hez (Mínusz pátosz kötet), illetve vázlataihoz, videóműveihez, számítógépes grafikáihoz, performanszaihoz és installációihoz. Ezeken rendre feltűnnek olyan „vándorló” motívumok, mint például a kiállításon többször (az 1988-as installációban is) felbukkanó, villanykapcsolóra hasonlító dobozforma, illetve a megszédült vízcseppre vagy pufira dagadt vesszőjelre emlékeztető alak, a kalligrafikusan kanyargó-hurkolódó vonal, a kivágott körcikkelyes kör vagy a római számok és a kettős kereszt írásjele. A merítés abban egyedülálló, hogy Sugár ekkor foglalkozott igen intenzíven a különféle grafikai eljárásokkal (szitanyomat, rézkarc, dombornyomás, litográfia), illetve az ezek kombinálásával létrehozható kölcsönhatásokkal.

Az 1986-os évnek pedig kettős jelentősége is van: ekkor volt Sugár első kiállítása, rögtön egy meglepő címmel (Oeuvre), illetve ekkor halt meg Erdély Miklós is. A kiállítás legkorábbi munkái is Erdélyhez köthetők, bár nyilván csak az igazán vájt szeműek ismerik fel, hogy itt egyfajta utalás is van halálának időpontjára vagy a pizsamájára (bár a matrjoska baba és a múmia összekötése igen erős). Ugyancsak és egyértelműen Erdélynek tiszteleg az idővonalból kilépő mű, az 1994-es Kognitív nonszensz is.

Az első, 13 darabból és 70×100 centiméteres munkákból álló sorozat 1986/87-ben készült. Ebben egyrészt kombinálja a szitanyomat, a rézkarc és a dombornyomás technikáit. Az eltérő-elváló grafikai rétegek és a figurális, a „valósággal” összekapcsolható elemek azt sugallják, hogy egyfajta felfejthető valóságszintekkel állunk szemben (Majom és szemüveg, Dixi taxi), emellett össze is kapcsolhatók Sugár más munkáival. Például az aczéli kultúrpolitikára utaló 3 T felbukkan nemcsak a Fénycsavar a 3 T-be című grafikán, hanem egy 1986-os akcióban is, amikor a Törley-kör hajókirándulása során 3 darab, a tanulóvezetők számára rendszeresített matricával rögzített a hajó oldalára egy Törley-pezsgős üveget.

1987-ben készített még egy rézkarcsorozatot is. Ebből csupán kettő maradt fent, ezekben finoman ütköznek a vonalrajzok és az elmaszatolt, a lemezen vissza nem törölt részek, ezáltal a központi motívum mintegy lebeg a térben. A kiállításon még két sorozat látható, melyek 1988-ban és 1989-ben készültek – ezekben a litográfiát és a (színezett) rézkarcot kombinálta. Ezekből a különösen szép munkákból már teljesen kilúgozott a „valóság”, absztrahálódnak, és a képek címei is filozofikussá, elvonttá válnak (A tények logikája, Az emlékek valóságtartalma, A slágerlista pillanata, A reorganizált tapasztalat).

A grafikák esetében a művészt a technikák közötti határátlépés foglalkoztatta, az „ábrázolás” helyébe pedig a (konceptuális) gondolatiságot léptette. Ily módon viszont kódolt az értelmezésbe a félreértés lehetősége, mely szándéka szerint arra készteti a befogadót, hogy figyelmét koncentrálja. De az is egy lehetőség, ha csak elmerül a részletekben.

aqb Project Space, Bp. XXII., Nagytétényi út 48–50., nyitva: május 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.