Kiállítás

Időzárványok

Mánia. Csendes stratégiák

A debreceni MODEM földszintjén lévő kiállítótérben öt művész tizenhat alkotása látható. A kiállító művészek nők, de ez nem jelenti azt, hogy nőművészeti kiállítást látnánk.

Az öt (nő)művész jelenlétének más oka van. 2018-ban a Ludwig Múzeum Közös ügyeink – Együttműködésen alapuló művészeti projektek című kiállításán ugyanis együtt vettek részt a Meglátjuk! c. projektben, amelyben vak vagy gyengén látó emberekkel közösen hoztak létre műveket. Nyilván ennek a kiállításnak az újszerűsége-sikere indokolta, hogy a kiállítás kurátorát (Simon Andrea) felkérték egy újabb kiállítás megrendezésére. Az ő (egyébiránt helyes) döntése tehát, hogy az alkalmi projektpartnerekben megtalálja a közös nevezőt, elősegítve egy csoport létrejöttét, amelynek mindegyik tagjában közös elem a mánia. Ezt azért meg is alapozta, hogy Szíj Kamillának és Szira Henriettának már volt 2015-ben Sepsiszentgyörgyön olyan közös kiállítása, mely a Manianimae – Testet öltött mániák címet viselte.

A mánia ebben az esetben nem a görög szó jelentésére hajazó őrjöngést vagy felfokozott tudatállapotot jelenti, s nem is a pszichés betegségét, sokkal inkább egyfajta alkotói stratégiát, amikor a művész, kilépve a mindennapok mókuskerekéből, megteremti a számára biztonságos, a konkrét időtől és aktuális eseményektől mentes valóságot-művészetet, amelynek fontos része, hogy újra és újra, akár hónapokon át, éveken keresztül kvázi „ugyanazt” (a művet vagy műveket) csinálja. Nem repetícióról van szó, hanem szűk mezsgyén belüli finom elmozdulások soráról, eszközök, technikai megoldások redukciójáról, kiteljesedésről az ismétlésben és a monotóniában, a megteremtett saját időről.

Persze mindegyik művésznek saját egyénisége, erős egyéni kézjegye van – a minimalitásból, a fókuszált figyelemből más és más, egyenként is nagyon érdekes világ áll össze, bár mindegyikben közös, hogy az ismétlődő elemekből, monoton, apró mozdulatokból olyan eredmények születnek, amelyeket nem túlzás szuperlatívuszokkal illetni. 280 ezer gemkapocsból összeálló függöny, amely 250 kilogrammos súlyának ellenére transzparens és könnyed. A művet az autistákkal is sokat foglalkozó Tarr Hajnalka készítette, a már meglévő elemeket pedig a debreceni felnőttpszichiátriai osztály nappali részlegének betegei egészítették ki. Vagy ott van a 24 ezer puzzle-ból összeálló mű, mely egy híres festmény (Botticelli Vénusz születése) új „verziója”. Ha az eredeti mű minden része tartalmazza az egészet, akkor vajon az új, összekevert „Botticelliben” is megvan ugyanez? Szintén Tarr munkája a 110 ezer tűzőkapocsból épített, térben lebegő doboz, amelyet a néző pozíciója és a fényhatások hoznak mozgásba.

Míg Tarr pszichiátriai betegekkel dolgozik, Szira Henrietta bevallottan saját problémáinak megoldásárára használja a képzőművészeti alkotást. Rendkívül megindító, s egyben bátor tett, hogy közzéteszi, hogyan vélekedtek a pszichiáterei arról, hogy éjszakánként mániákusan autót vezetett (2 ezer óra minden cél nélkül), s az is, hogyan tudta elengedni meghalt nagyanyját, hogyan tudja az elmúlást és a halált feldolgozni. Nemcsak a 160 tojásból gyúrt tésztaterítő mutatja ezt, hanem az a videó is, amelyen 11 órán keresztül végzi azt a tevékenységet, a csigatészta-készítést, amelyből nagymamája egész élete során élt.

A nagymama Imre Mariann munkáján is felbukkan. Az írástudatlan asszony 93 évesen tanulta meg leírni a nevét (Sütő Jánosné); mindennap többször is gyakorolta, azaz belevéste a határidőnaplójába. A Határidőnaplóhoz tartozó Törölközőt (a damilkötésbe dermedt vízcseppeket) egy 41 méter hosszú gyöngysor egészíti ki. Imre munkái nem „keverednek” a többi művész alkotásaival, így egyfajta minikiállításként is felfogható. Ebben az esetben az igazi és a hamis gyöngyszemekből összeálló rózsafüzér (amelyet vakokkal együtt készített a Ludwig Múzeum már említett kiállítására) egyszerre imádkozás és utalás a nagymama mindennapos gesztusára.

Benczúr Emese legismertebb műve a Ha száz évig élek is – a „day by day” feliratú, előre gyártott ruhacímke-tekercsekre 8 éven keresztül, napról napra az „I think about the future” feliratot hímezte fel (a projekt akkor állt le, amikor a 100 évre megrendelt tekercsek maradékát ellopták a művész autójából). Szintén napi, de csak egy hónapig tartó tevékenységet mutat be a kiállítás legkorábban készült műve. Benczúr ezen projekt során egy Levi’s boltból származó, az eltérő méretek miatt levágott nadrágszárakra (240 darab) hímezte rá „Az egyformaság viszonylagos” feliratot.

Szíj Kamilla alkotásai lógnak ki a leginkább a sorból. A művész fejben rajzol, de a végeredményt a maga teljességében a nagyméretű művek esetében (pl. 12 méter hosszú vagy 4,5 méter magas rajz) szinte sosem látja. A végletekig redukált nyelvből (papír, ceruza, vonal) minduntalan új világok jönnek létre, hol hullám­örvények, hol hegyek, hol a mikro- és makrokozmoszt „leképező” vonalhálók, melyek ki is lépnek a térbe.

A munkákat lélegezteti és szépen összeköti a kiállítás rendezése. Például a Tarr Hajnal gémkapocs függönyét visszhangzó, 15 ezer felragasztott tűlevélből álló „kapu” (Szira Henrietta), és az ezt megerősítő „day by day”munka, nem beszélve a térben szinte lebegő művekről. Ritkán látni olyan kiállítást, ahol a személyes tér- és időszegmensek, a befelé forduló, meditatív munkák ennyire kinyílnának. Amikor a belső szükségletből épített időszigetek befogadják a látogatókat.

MODEM, Debrecen, nyitva: június 23-ig. A Múzeumok éjszakáján bárki a saját mániáját is bemutathatja, a részletek itt: www.modemart.hu/
ez-mar-mania-felhivas/

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.