Kiállítás

A megfigyelt város

Muntadas: Protocolli Veneziani I

  • Kürti Emese
  • 2014. február 23.

Képzőművészet

Mi újat lehet még mondani Velencéről, erről az élveteg, túlesztétizált, individualista városról, amely folyton újratermeli saját reflexióiból építkező mitológiájának gazdasági és kulturális feltételrendszerét? Velence úgy szippantja fel a közhelyeket, mint a pénzt.

A sok szép pénzből fölépült spektakuláris város mögött pedig van a másik Velence, a (spektakularizált) gettójával és a munkásnegyedével, saját lakosokkal, novemberben. Erről a másik városról azok tudnak beszélni, akiknek nincsenek adaptációs nehézségeik, mert a lokális specifikus adottságaiban fölismerik az egyetlen város hétköznapjainak univerzalizmusát. Velence historikus rétegzettsége és lenyűgöző esztétikája a hely köznapi működésében és az egésztől elidegenített fragmentumok autonómiájában tapasztalható meg.

Antoni Muntadas, aki Barcelonában született, és évtizedek óta New Yorkban él, a posztkonceptualista művész szemléletmódját ötvözi egyfajta szociografikus látásmóddal, amikor az épített városi környezetet elemzi múlt és jelen viszonylatában. A nyolcvanas években életnagyságú épülettöredékeket állított ki galériákban, rekontextualizálva egy épület urbanisztikai és ideológiai szerepét, a kilencvenes években pedig a szövegfordításhoz kapcsolódóan elemezte a hatalmi és szerzőségi konzekvenciákat. 1998-99-es budapesti, Ludwig Múzeum-beli kiállításához kapcsolódóan keletkezett az a sorozata, amely az ideológiailag terhelt történelmi városrészeket "szembesítette" saját archív felvételeivel. Jelenleg a Deák Erika Galéria művészeként, sokadik kiállítása után, életművének logikus folytatásában a 2013-as velencei biennálén korábban szerepelt sorozatát, a Velencei protokollok című műegyüttest mutatja be.

A huszadik századi emigráns értelmiségi jellegzetes pályája a centrum és a periféria között mozog: Muntadas Velencével kapcsolatos hétköznapi tapasztalatai az ottani egyetemen való tanításhoz kapcsolódnak, már ami elméleti és gyakorlati praxisként az ottani létezésének az alapját képezi, és ami természetszerűleg biztosítja az in és az out kettős látásmódját. A megfigyelt város töredékesen, archívumszerűen jelenik meg a kiállítás multimédiás művein, a fotókon és a többcsatornás videoinstalláción. Ez Muntadas privát anti-Velencéje, melynek felvételeit a klasszikus voyeur tradíciójának megfelelően gyűjthette össze. A felvételek esztétikai minimalizmusa nélkülöz minden olyan specifikumot, amely a részleteket azonosítható módon kapcsolhatná a fogyasztói kultúra és a turizmus Velencéjéhez: a képek falból kiálló csöveket, vaspántokat, málladozó téglasorokat ábrázolnak. A sötét sikátoron néha átszalad egy-egy járókelő, akinek semmilyen poétikus célja nincs, csak munkába megy vagy kiüríti a postaládát. A lagúna zöld moszatos vize nekicsapódik a lépcsősornak, ahogy elmegy egy láthatatlan hajó. Az eső meg esik.

Egy rutinos, jó szemű megfigyelő kiállítása a Muntadasé, aki minden erőfeszítés nélkül hozta létre velencei motivikus gyűjteményét, mert tudta, mit kell észrevennie. Koncepciója azonban elsősorban esztétikai alapú, és kevéssé érezni mögötte azt a komplexitást, amely sok más projektjénél a város és az ideológia, közösség és történelem, egyén és város viszonylataiban megmutatkozik. Ez a mostani egy érzékeny, tapasztalt művész magánbenyomásainak a poétikus látványkollekciója, egy művelt és civilizált világ emberének a megfigyelései a részletekben rejlő finomságokról, melyek ráadásul kifogástalan képi és kompozicionális rendben szerveződnek sorozatokká. Olyan dekoratív művészet, amelyet a hasonlóképpen művelt és civilizált, jó befektetői kapacitással rendelkező budapesti polgár galériás körútjáról mint valóban autentikus, velencei szuvenírt vihet haza.

Deák Erika Galéria, Bp. VI., Mozsár utca 1., nyitva február 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.