Gyász

A mesekészítő galaxisai

Baksa-Soós János (1948–2021)

Képzőművészet

Bár a színes egyéniségű, határokat el nem ismerő Baksa-Soósról leginkább a Kex együttes jut mindenki eszébe (illetve a szintén rövid életű Wastaps zenekar), Kondor Béla már akkor a legjelentősebb magyar művésznek, kvázi utódjának tartotta, amikor még semmilyen kézzel foghatót nem tett le az asztalra.

A „balhék”, a politikát ingerlő, egyszerre intellektuális és bugyuta dalszövegek miatt nemcsak a budapesti értelmiség körében volt népszerű, hanem az állambiztonság ügynökeit is igen érdekelte. A megfigyelések, vegzálások, súlyos verések után már életét féltette, és Rajk László édesanyja segítségével (aki útleveket szerzett neki), 1971-ben elhagyta az országot.

Németországban aztán „szakmát” váltott; képzőművészeti tanulmányokat folytatott. Először Essenben járt grafika szakra, majd Düsseldorfban tanult festő–grafika, illetve szobrászat–kerámia szakon olyan mesterektől, mint Gerhard Richter és Joseph Beuys. Beuys nyomán ő is úgy vélte, hogy az eredetiség nem a képfestményen létrehozható utánzatban, hanem az „originális” teremtésben található.

Képzőművészeti végzettsége ellenére inkább összművésznek nevezhető, hiszen zenélt, festett, rajzolt, szobrot készített, sőt naplót (szövegeket) írt, bár alkotásai elsősorban költői indíttatásból fakadtak. 1978-ban vette fel a Január Herceg művésznevet, amelyhez gyakran párosultak „kiegészítő” mellék nevek (Január Herceg Tova, Január Herceg Horo Olh), emellett önmagát „pioneer” művészként definiálta.

Magyarországon három kiállítása volt. Először 1996-ban a Dorottya utcai (mára már megszűnt) galériában, ahol a művész állandó jelenléte színesítette a tárlatot, majd 2007-ben a székesfehérvári Csók István Képtárban mutatkozott be. A Paksi Képtárban 2019-ben kiállított anyag felépítésében Baksa személyesen már nem vett részt, hiszen 2012-ben súlyosan megbetegedett, és onnantól állandó ápolásra szorult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.