Gyász

A mesekészítő galaxisai

Baksa-Soós János (1948–2021)

Képzőművészet

Bár a színes egyéniségű, határokat el nem ismerő Baksa-Soósról leginkább a Kex együttes jut mindenki eszébe (illetve a szintén rövid életű Wastaps zenekar), Kondor Béla már akkor a legjelentősebb magyar művésznek, kvázi utódjának tartotta, amikor még semmilyen kézzel foghatót nem tett le az asztalra.

A „balhék”, a politikát ingerlő, egyszerre intellektuális és bugyuta dalszövegek miatt nemcsak a budapesti értelmiség körében volt népszerű, hanem az állambiztonság ügynökeit is igen érdekelte. A megfigyelések, vegzálások, súlyos verések után már életét féltette, és Rajk László édesanyja segítségével (aki útleveket szerzett neki), 1971-ben elhagyta az országot.

Németországban aztán „szakmát” váltott; képzőművészeti tanulmányokat folytatott. Először Essenben járt grafika szakra, majd Düsseldorfban tanult festő–grafika, illetve szobrászat–kerámia szakon olyan mesterektől, mint Gerhard Richter és Joseph Beuys. Beuys nyomán ő is úgy vélte, hogy az eredetiség nem a képfestményen létrehozható utánzatban, hanem az „originális” teremtésben található.

Képzőművészeti végzettsége ellenére inkább összművésznek nevezhető, hiszen zenélt, festett, rajzolt, szobrot készített, sőt naplót (szövegeket) írt, bár alkotásai elsősorban költői indíttatásból fakadtak. 1978-ban vette fel a Január Herceg művésznevet, amelyhez gyakran párosultak „kiegészítő” mellék nevek (Január Herceg Tova, Január Herceg Horo Olh), emellett önmagát „pioneer” művészként definiálta.

Magyarországon három kiállítása volt. Először 1996-ban a Dorottya utcai (mára már megszűnt) galériában, ahol a művész állandó jelenléte színesítette a tárlatot, majd 2007-ben a székesfehérvári Csók István Képtárban mutatkozott be. A Paksi Képtárban 2019-ben kiállított anyag felépítésében Baksa személyesen már nem vett részt, hiszen 2012-ben súlyosan megbetegedett, és onnantól állandó ápolásra szorult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.