Kiállítás

Pöcegödör

Baranyai Levente: Nemzeti Land Art

Képzőművészet

Bár a művész a kilencvenes évek közepén rátalált egyéni kézjegyére, nagyobb mediális visszhangot csak a tavalyi Nemzeti Szalonban bemutatott munkája (Nemzeti Rend Art, alcím: A tirannusz ánusza a Városligetbe vándorolt) miatt kapott, ráadásul sikerült a művészeti szcéna állóvizét is felkavarnia. Pedig Baranyai következetesen ugyanazt csinálja; annyi változott csupán, hogy a magát apolitikusnak mondó, csak a hülyeségre allergiás művész festett egy erős, de könnyen dekódolható politikai olvasattal bíró művet (lásd a narancs.hu-n tavaly megjelent interjút: „A nagy Orbanescu elnök dicsőségére”).

A Deák Erika Galériában most hét munkát állított ki, ebből három még tavaly, négy pedig az idén készült (így az ominózus, botrányos művet most azok is megnézhetik, akik a lábukat se tennék be nemhogy az MMA szalonjába, de az MMA Műcsarnokába se). S bár a rendszer kritikájával, a nyíltan ironizáló állítással (tegyünk minden budi, minden állami középület, leendő királyi székhely mellé stadiont!) teljes mértékben egyetértek, attól tartok, hogy a téma olyannyira ráül a művekre, hogy a művészi minőség (régi szóval: a technika) észrevétlenné vagy mellékessé válik. (Másrészről viszont várhatóan növeli az eladhatósági indexet, persze, ha még maradtak pénzes, művészeti produktumokra szomjazó ellenzékiek ebben az országban.)

Festménysorozatainak jellemző vonása, hogy madártávlatból (azaz valódi vagy manipulált műholdfényképek alapján) ábrázol érintetlen, de leginkább „az ember által belakott tájakat”. Korábbi munkáit egyfajta békés harmónia hatja át (a 2008-as Hústájban a hegyek és völgyek organikus és absztrakt masszává lényegülnek át, a 2011–2012-ben készült Indusztriális Majális kikötőképeit például a festőművészet egy-egy nagy alakjáról nevezte el, a 2013-as Merülő Repülők-ciklusban pedig az aprócska harcászati eszközök geometrikus mintákba rendeződtek), amely elfedte a „megsebzett táj” kritikai megközelítését. Ha eltekintünk a mostani művek aktuálpolitikai rétegétől, akkor feltűnik, hogy felerősödött ez a hang – főként például a Free Tibet! (2016) esetében, ahol egy nyomornegyed, egy (ugyan színpompás) bódéváros türemkedik be a természeti értékek helyére. Talán ez még nem igazán az emberi felelőtlenség vagy a kapitalizmus, az ipari társadalom kritikája, de a Szodoma Hong Kongban (2016) már biztosan; még ha itt az új erők, az unalmas, globalizációs architektúra csatlósai erőszakolják meg a helyi építészeti hagyományokat. (Ha kritikai pozíciót várnék el a művésztől – de ezt soha nem tenném –, akkor kiirtott esőerdőket, felperzselt hegyoldalakat, természeti katasztrófákat kellene „ábrázolnia”. Gondolom, ezt is be tudná a grandiózus látványvilágába csomagolni.)

Bár ha eltekintünk a bravúros címektől (például: Viktoár kori lelet, 2016), akkor is feltűnő, hogy maguk a motívumok is durvábbak lettek; az épülő stadion közepét egy segglyukra vagy piszoárra emlékeztető tárgy uralja. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a tavalyi munkák címei is dúskáltak az ürítéssel kapcsolatos szavakban (Nemzeti illemhely Stadionburgban, Nemzeti árnyékszék), akkor nem kell soká várni a Nemzeti pöcegödör vagy a Magyar kloáka című képek megszületésre.

Ezen a ponton a figyelmes olvasó teljes joggal veti fel, hogy ha mimikrinek tartom a témát, akkor miért is beszélek ennyit erről. Mert fontos. Egy olyan országban, amely nyílegyenesen halad egyfajta kvázidiktatúra felé, ahol újságok tűnhetnek el egyik napról a másikra, ott a szabadság egyik fokmérője éppen az, hogy mennyi kritikát képesek elviselni a hatalom gyakorlói. És ha a művészet már nem fontos (mert nem értik vagy félreértik), akkor kiváló terep a butaság/cinizmus/kontraproduktív szelekció kritikájára. De a művészetben éppen az a jó, hogy ennek a vélt vagy valós elvárásnak nem kell megfelelni.

Baranyai festményeit elsősorban a fakturális megoldásai miatt szeretem, értékelem. Igazi bravúr, ahogy a spaklival felhordott festékrétegek (néha legalább öt centire) kitüremkednek a térből – így közelről nézve a kép absztrakt színfoltokká, reliefszerű alakzatokká, apró festékszobrokká esik szét. Munkáinak igazi csavarja éppen az, hogy ezek a kicsiny, tapintható részletek egy majdhogynem fotószerű panorámaképpé állnak össze, hogy a közel és a távol egyetlen műben jelenik meg. Tőlem aztán Baranyai festhet akármit (jó, azért, ha lehet, ne álljon át a sötét nagyúrhoz), de a festményeit sosem fogom megunni.

Deák Erika Galéria, nyitva: 2017. január 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.