Kiállítás

A szabadság rabsága

Szíj Kamilla: Szüntelen vonal; Várnai Gyula: Vélemény barát termék

Képzőművészet

Amikor az 1991-ben alapított Paksi Képtár 2007-ben a volt Konzervgyár egyik "felújított", a nemzetközi múzeumépítészeti elvárásoknak is kitűnően megfelelő, de indusztriális jellegét mégis megőrző épületébe költözött, az építészek (Kiss Gyula és Járomi Irén) elsődleges célja az volt, hogy "a látogató minden térben, minden térszegletben egyenrangú, de eltérő élményeket kapjon".

Ennek megfelelően úgy tervezték meg az egymásra nyitott tereket, hogy ne is merülhessen fel az intimebb kiállításokra alkalmas felső kiállítótér és az elsősorban a nagyméretű installációknak kedvező csarnok között valamiféle alá- vagy fölérendeltségi viszony. Prosek Zoltán, a képtár igazgatója már korábban is bemutatott egyszerre megnyíló s ugyanazon idő alatt látogatható "páros" kiállításokat (például 2011-ben Csontó Lajos dobozokból összeálló "hajóját" és Moholy-Nagy László munkáit mutatták be egyidejűleg), ezért is meglepő, hogy a megnyitóra érkezők az épületre aggatott molinó nyomán csak arról értesülhettek, hogy bent Várnai Gyula kiállítása látható. Nem csupán a hely szellemével ellentétes, hanem sértő is, ha a másik művészt a "második vonalba" tolják, főként két kompakt és egyenrangú életmű esetében. Ráadásul Szíj Kamilla kiállítása (Szüntelen vonal) és Várnai installációja (Vélemény barát termék), ha öntudattalanul is, de számos szállal kapcsolódik egymáshoz.

A kortárs magyar képzőművészetben Szíj munkássága egyedülálló. A grafikát vagy a rajzot a mai napig mostohagyermekként kezelik a trendképző kurátorok/múzeumi szakemberek, annak ellenére, hogy a nemzetközi színtéren számos, Szíj munkáival rokon műveket létrehozó, jól ismert művész található, továbbá megfigyelhető, hogy a rajzolást különböző szempontok szerint körüljáró, illetve a rajzokból összeálló kiállítások az utóbbi pár évben felfutóban vannak. Azzal, hogy Szíj már a kilencvenes évek közepén szakított a kabinetműfajra jellemző kötöttségekkel, és kiléptette a térbe a munkáit (padlóra fektetett, hosszan elnyúló tekercsképeket vagy a térben lebegő körképeket készített), továbbá a sokszorosító grafika technikáit egyedi művek létrehozásának szolgálatába állította, jóval megelőzte korát. A kezdetben a figuratív és az absztrakt között lebegő grafikái (az elforgatott, hidegtűvel többszörösen megmunkált nyomatok, a papírba vésett/karcolt erőteljes vonalkötegek) egyre inkább eltávolodtak az "ábrázolástól" és a kompozíciós kényszertől, mintegy önmagukra, a motívumtöredékek vándorlására, a "csinálás" történetére reflektáltak. A Pakson bemutatott anyag és a rajzok kiindulópontjait (vagy épp az el nem készített műveket) "listázó" művészkönyv az utóbbi pár évben készült; évszámok és címek pedig azért nem szerepelnek, mert a művész semmiféleképpen sem kívánja befolyásolni a néző intencióit. A minimális elemekből, a hol sűrűsödő, hol ritkuló, hol koncentrikusan pulzáló vonalhálózatból kialakuló formátlan formák, a néhány modul ismétléséből létrejövő, végtelenül variábilis motívummátrixok, az egyetlen elem egymásra/egymás mellé helyezésével létrejövő vonalszőttesek mintegy berántják a nézőt a kép örvénylő terébe. Az üres és a kitöltött terek közötti játékból, az organikus és a geometrikus formák változatosságából, az apró, gyakran alig látható "semmikből" összeálló egészek lehengerlő és megunhatatlan meditációs objektumként hatnak. A Szíj által többször is használt eltávolító eszközök (például a sablonok) mégsem fedik el a művekből áradó személyiséget, illetve a sziszifuszi munkát, a napi többórás, türelmes robotot, a spártai önfegyelmet, azaz a rajzolás rabságát, amely mégis határtalan szabadságot biztosít számára.

Viszonylag kézenfekvő felsorolni néhány közös elemet Szíj és Várnai művészetében. Várnai is elveti a nagyra nőtt művészegót, de személyisége rejtetten mindig felfedezhető munkáin. Hasonlóan vándorolnak nála is a motívumok és tárgyak (ajtó, ablak, könyv, óra, enigmatikus szövegek, képletek), és bár komoly tudományos rendszerekkel dolgozik, a rációt "lírai tárgyköltészettel" elegyíti. Munkáinak éppen ezért nincs rögtön leolvasható értelmezése. A paksi csarnokban látható installáció - háttérinformáció híján - igen nehezen adja meg magát. A sötétbe boruló terem közepét egy átlósan elhelyezett, félbevágott szobára vagy különös színpadi díszletre emlékeztető fehér és steril "doboztér" foglalja el. A kurátor, Fenyvesi Áron által "absztrakt bemutatóterem életnagyságú modelljeként" definiált térbe egy kinyithatatlan ajtó és egy átlátszatlan, levélszekrénnyel elfedett ablak nyílik. A félig nyitott vagy máshonnan nézve zárt töredék-kubus belső és külső falán is egy-egy képlet látható. A hátsón egy fényreklámként megjelenő matematikai algoritmus, a belsőn pedig egy, a hasonlóságot definiáló furcsa képlet - az utóbbiból "kivett" betűkből és jelekből pedig egy klasszikus oszlopcsarnok homlokzata áll össze. Ez a belső tér egy hasonlóan virtuális teret és annak manipulációs mechanizmusát szimbolizálja. Míg a hátsó falon (és egy másik vetített vásznon is) megjelenő fényreklám a Google találatkereső és -rendszerező motorjának algoritmusát mutatja fel, a hasonlósági analógia az amazon.com keresési rendszerét "ábrázolja". Két láthatatlan rendszer tárgyiasul és válik majdhogynem kézzel foghatóvá, miközben a szoba/bemutatóterem harmadik falán egy olyan vetítés látható, amelyben a művész szobája/műterme torzul el és válik virtuálissá: a valóság képének helyébe számítógépes csipekre és áramkörökre emlékeztető formák és fura alakzatok lépnek. Az installáció harmadik eleme egy fából készült hajókormány, amelynek küllőit hegyes tőrök helyettesítik. A kormány artisztikus árnyéka és szépsége sem feledteti, hogy az irányítás kicsúszott a kezünkből. Ízlésünket és választásainkat, fogyasztási szokásainkat algoritmusok befolyásolják. Amit az internet nyújtotta totális szabadságnak vélünk, az merő illúzió: már régóta totálisan ellenőrzött rabok vagyunk.

Paksi Képtár, Paks, Tolnai u. 2., nyitva november 11-ig

Figyelmébe ajánljuk