Kiállítás

Újrafestett valóság

Képzőművészet

Három éve kezdte el esélyegyenlőségi programját a Magyar Nemzeti Galéria (MNG), legújabb kezdeményezése pedig egy olyan közös kiállítás, amelynek megrendezésében mások mellett ef. Zámbó István, Fürjesi Csaba, Hervé-Lóránth Ervin képzőművészek, illetve mozgássérült alkotók vettek részt. A részvétel ezúttal nem csak annyit tesz, hogy mindenki adott ezt-azt a közösbe: a nyár folyamán közösen, egymást is inspirálva alkottak az MNG falai között. A kiállítást a sokszínűség jellemzi: a változatos technikával készült festmények és "kulisszafotók" mellett a galéria falai között kifejezetten szokatlanul ható extra színes graffitit is találunk.

A kiállítás figyelemfelhívó jellege érthető és konkrét: a cél az, hogy a többségi társadalom látóterébe kerüljenek az általában perifériára szorult mozgássérült alkotók és műveik, ám ettől függetlenül - és helyesen - nincs feltüntetve a műtárgyak mellett, ki milyen fogyatékossággal él és alkot. Bónuszként tehát egy újfajta nézőpontot is kínálnának a befogadónak, de a színkavalkádon és a hangsúlyos reprezentáción túl igen nehéz bármilyen koncepciót kibogarászni. Nyoma sincs tematikai vagy formai átgondoltságnak, a nonfiguratív képek vagy az amerikai popkultúra megidézése mellett iskolás csendéleteket és tájképeket látunk - és nem nagyon tudunk mit kezdeni az egésszel. Rendhagyó jelleg ide, sokszínűség oda, valószínűleg kevesebb jótékony gesztussal és több higgadt szakértelemmel kevésbé zavarba ejtő, kevésbé művi kiállítást is rendezhettek volna.

Nehéz bármit mondani, ha a társadalmi felelősségvállalás ilyen megvalósulását látjuk - minél ismertebb és nagyobb egy intézmény, nyilvánvalóan annál nagyobb a rizikó -, csak hát azért nem árt, ha az esztétikai szempontokat sem felejtjük, és a misszió találkozik a minőséggel.

Magyar Nemzeti Galéria, nyitva október 14-ig


Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.