Interjú

„A Szent Ego súlya alatt”

Jagicza Patrícia képzőművész

  • Sirbik Attila
  • 2021. február 3.

Képzőművészet

Új egyéni kiállításán az identitáskeresés és a személyes történetmesélés elemei állnak a középpontban. A Blank Space cím egy olyan lélektani síkra utal, ahol az egyén új, eddig ismeretlen, személyes rétegeit fedezheti fel és értelmezheti újra emlékek, álmok, kognitív struktúrák segítségével.

Magyar Narancs: Korábbi munkáidban is központi szerepet kapott az önreflexió. Most az önelemzés aktusa személyes tárgyaid finom beállításain keresztül jelenik meg. Mi a kedvenc tárgyad?

Jagicza Patrícia: Nagyon nehéz válaszolnom, mert van egy elég erős tárgyfétisem. A kedvenc játékfigurám például egy sztegoszau­rusz. Az első használati tárgy, amit betennék a hátizsákomba, biztos, hogy egy kotyogós lenne a hozzá tartozó mini rezsóval, de fejtörést okozna, melyik kávéfőzőmet válasszam. Új szerzeményem egy márványmintás fehér kosárlabda, arra azonban csak dísztárgyként tekintek. A kedvenc eszközöm pedig mostanában a citling, iszonyatosan élvezem a használatát. Ez egy hajlékony fém kártya, az agyagból készült tárgyak felületét lehet vele tükörsimára húzni.

MN: Különféle technikákkal, anyagokkal kísérletezve járod körül az egyéni és a művészi önmeghatározás különböző aspektusait.

JP: Alapvetően hagyományos olaj-vászon táblaképeket készítek, figurális ábrázolással. Párhuzamosan több szálon futó sorozatokat fejlesztek, amelyek nem válnak el élesen egymástól, viszont az eszköztáramat és a szimbólumrendszeremet folyamatosan bővítem. Gyakran kísérletezem különböző anyagokkal, ezek a munkák kiegészítik a festményeket, és ezek közül néhányra autonóm alkotásként tekintek. Rajzoltam önarcképet hajjal szappan felületére, készítettem 3D tollal korallarcokat, de állítottam már ki nagyméretű textil installációkat is, amelyek a vedlés és az újjászületés aspektusait járják körül. Az önelemzés elengedhetetlen a számomra. A munkáimban az önmagamhoz való viszonyomat fejezem ki, így azok az önmegismerés aktuális fázisát, a dolgok jelenlegi állását tükrözik.

MN: Milyen szerepet tölt be alkotói világodban a véletlen és a hiba esztétikája?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.