Online kiállítás

A vég elviselhetetlen közelsége

Kicsiny Balázs: Időhúzás

  • Áfra János
  • 2020. december 16.

Képzőművészet

A mért idő világértésünk alapvető vonatkozási pontja. Jelenünket a múltból következő öntudatlan reakcióink és döntéseink határozzák meg, illetve az, hogy képesek vagyunk a jövőben adódó veszélyek és lehetőségek el- és átgondolására, a tudatos tervezésre. Testünk változásai folyamatosan emlékeztetnek arra, hogy a halál irányába tartunk. A Kicsiny Balázs kiállításának címeként feltűnő „időhúzás” mintha a vég elhalasztásának örökösen felmerülő igényére irányítaná rá a figyelmet.

Az ember a történelem előtti időktől kezdve törekszik arra, hogy saját lényegét – korábban a lelket, ma már a tudomány eszközeivel a tudatot – kiemelje az időből, és valamiképp az örökkévalóságba helyezze át. A transzcendencia és a művészet iránti igény egyaránt vizsgálható ezzel összefüggésben: míg a túlvilágba vetett hit esélyt ad a megszűnés relativizálására, addig a műtárgyak megőrzésre érdemes kulturális értékekként valósítják meg a vég elhalasztását. A saját végességünkkel egyre radikálisabban szembesítő vírushelyzet közepette különösen aktuálisnak mutatkozik ez a kérdés, de csak remélhetjük, hogy a szigorítások oldódásával élőben is láthatja majd a szélesebb közönség ezt a szép kiállítási anyagot, amelynél központi szerepe van a műtárgyak körbejárhatóságának, a térbeli viszonylatok érzékelésének.

A retrospektív tárlatra belépve egy hatalmas, mozdulatlan alakok lakta térben találjuk magunkat, ahol nem választják el a műveket falak vagy vonalak, sőt, műleírások sem segítenek a határkijelölésben. Vannak a megkülönböztetésnek kódjai – mint a hasonló öltözék vagy épp a testhelyzet –, de egyetlen zavarba ejtő közeget hoznak létre a munkák, amelyben maga a látogató tűnik fel idegenként. Idegenszerűségünket itt épp azok a sajátságok adják, amelyek a mindennapi életben a közösség részévé tesznek bennünket: hogy arcunk van, cselekedni tudunk, és számolnunk kell saját testünk változékonyságával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.