Online kiállítás

A vég elviselhetetlen közelsége

Kicsiny Balázs: Időhúzás

  • Áfra János
  • 2020. december 16.

Képzőművészet

A mért idő világértésünk alapvető vonatkozási pontja. Jelenünket a múltból következő öntudatlan reakcióink és döntéseink határozzák meg, illetve az, hogy képesek vagyunk a jövőben adódó veszélyek és lehetőségek el- és átgondolására, a tudatos tervezésre. Testünk változásai folyamatosan emlékeztetnek arra, hogy a halál irányába tartunk. A Kicsiny Balázs kiállításának címeként feltűnő „időhúzás” mintha a vég elhalasztásának örökösen felmerülő igényére irányítaná rá a figyelmet.

Az ember a történelem előtti időktől kezdve törekszik arra, hogy saját lényegét – korábban a lelket, ma már a tudomány eszközeivel a tudatot – kiemelje az időből, és valamiképp az örökkévalóságba helyezze át. A transzcendencia és a művészet iránti igény egyaránt vizsgálható ezzel összefüggésben: míg a túlvilágba vetett hit esélyt ad a megszűnés relativizálására, addig a műtárgyak megőrzésre érdemes kulturális értékekként valósítják meg a vég elhalasztását. A saját végességünkkel egyre radikálisabban szembesítő vírushelyzet közepette különösen aktuálisnak mutatkozik ez a kérdés, de csak remélhetjük, hogy a szigorítások oldódásával élőben is láthatja majd a szélesebb közönség ezt a szép kiállítási anyagot, amelynél központi szerepe van a műtárgyak körbejárhatóságának, a térbeli viszonylatok érzékelésének.

A retrospektív tárlatra belépve egy hatalmas, mozdulatlan alakok lakta térben találjuk magunkat, ahol nem választják el a műveket falak vagy vonalak, sőt, műleírások sem segítenek a határkijelölésben. Vannak a megkülönböztetésnek kódjai – mint a hasonló öltözék vagy épp a testhelyzet –, de egyetlen zavarba ejtő közeget hoznak létre a munkák, amelyben maga a látogató tűnik fel idegenként. Idegenszerűségünket itt épp azok a sajátságok adják, amelyek a mindennapi életben a közösség részévé tesznek bennünket: hogy arcunk van, cselekedni tudunk, és számolnunk kell saját testünk változékonyságával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.