Mélyi József

Utak romjai

Merre tart a kortárs képzőművészet?

Képzőművészet

A vírusválság éles fénybe helyezte a globális képzőművészeti szcéna számos, eddig lappangó baját és ellentmondását. Mi lesz a galériákkal, a nagy múzeumokkal, a nemzetközi rendezvényekkel, a piaccal? És mit jelent az, hogy immár magyar szakember is van a 100 legbefolyásosabb szereplő rangsorában?

Az ArtReview éves Power 100-as listáján, amely a nemzetközi művészeti színtér legbefolyásosabb szereplőit rangsorolja, Somogyi Hajnalka, az OFF-Biennálé vezetője a 96. helyre került. Meglepő a helyezés, mert amióta ilyen lista készül, a magyar művészeti élet képviselői közül még senki sem került a száz közé, és különösen meglepőnek tűnik, ha megnézzük, kiknek a társaságában szerepel a Ludwig Múzeum egykori kurátorának, a Trafó Galéria még korábbi vezetőjének neve. Itt sorjáznak a legtöbbet idézett elméletírók, a legnagyobb múzeumok igazgatói, szorosan egymás után következnek a világ legjelentősebb magángalériáinak tulajdonosai, a Documenta kurátorai, az ökológiai áramlatok művész-élharcosai, és az élen maga a Black Lives Matter mozgalom áll. Egy szakmai zsűri szerint ők voltak ebben az évben ezen a területen a legbefolyásosabbak, s közéjük került be a következő Documenta kiválasztott résztvevőjeként az idén már egyszer komoly nemzetközi presztízsre szert tett OFF-Biennálé képviseletében Somogyi.

Az ilyen listák persze mindig adnak okot vitára; az első kérdés általában a befolyásosság fogalmára vonatkozik. Vajon a negyedik helyen végzett #MeToo mozgalom gyakorol-e erőteljesebb hatást a világ művészetére, vagy a legnagyobb magángyűjtő? Vajon tényleg nagyobb befolyással rendelkeznek a mexikóvárosi Kurimanzutto galéria alapítói, mint a két hellyel mögéjük sorolt Banksy? Pénzzel, hatalommal rendelkező emberek mellett intellektuális és erkölcsi tőkével bíró művészek és művészetközvetítők, társadalmi folyamatokat elindító vagy azokat árrá duzzasztó mozgalmak mellett szerepelnek itt a magányos feminista szerzők, ami még akkor is meglepő keveredés, ha tudjuk, hogy mindez folyton változik, és egy-egy helyezés nem minden esetben váltható (apró)pénzre. Ami állandó, hogy ezt a területet mindig is a kortárs művészet közegének nevezték, s ami még inkább örök, hogy a kortárs fogalmát – gyakorlatilag keletkezése óta – folyamatosan vitatják. Szintén az ArtReview-ban jelent meg szeptemberben egy elemzés többek között arról, hogy ebben a fluktuáló artworldben – amelyet a dizájn és képzőművészet határvonalán egyensúlyozó Liam Gillick olyan bolygónak nevezett, amiről „senki nem vallja be, hogy köze lenne hozzá, de úgy tűnik, mégis számtalan ember landolhatott már rajta ekkor vagy akkor” – mit is jelenthet ma a kortárs, vagyis a túlnyomórészt amerikai fókuszú lista nyelvén, a contemporary.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.