A fordulat éve - WOMEX 2005

Amikor a '93-ban kifulladó BID, a Berlini Független Zenei Napok hamvain életre kelt a (koncertekből, vásárból és szakmai konferenciákból álló) WOrld Music EXpo, jól lehetett látni, hogy miből lett a cserebogár, de hogy milyen magasra röpül, azt nem sejtette senki sem. Nézzük csak!

Amikor a '93-ban kifulladó BID, a Berlini Független Zenei Napok hamvain életre kelt a (koncertekből, vásárból és szakmai konferenciákból álló) WOrld Music EXpo, jól lehetett látni, hogy miből lett a cserebogár, de hogy milyen magasra röpül, azt nem sejtette senki sem. Nézzük csak! A kilencvenes évek kezdetére a világzenei mozgalomnak szaporodni kezdtek a csillagai, s eleve Berlin is megért egy misét: az SFB 4 MultiKulti rádió napi huszonnégy órában világzenét játszott, a BID világzenei szekcióját koordináló Piranha kiadó és szervezőiroda pedig '91-ben egységfrontba - az úgynevezett Fórumba - tömörítette a világzenei fesztiválok vezetőit. Szóval volt mire építeni, de mégiscsak: az első WOMEX mindössze harmincegy kiállítót és alig háromszázötven regisztrált szakmabélit jegyzett. Utólag persze hajlamos az ember valami "fénykorként" tekinteni az indulására, s van is annak bája, amikor közeli haverságba kerülhet az összes megszállottal, de azért nem ilyen szép ez a sztori. '97-ben például úgy nézett ki, hogy mindennek vége, akkora bukta volt Marseille-ben, s ha talpra is állt, szakadás lett a vége: a Fórum másik fele "ellenvásár" szervezésébe kezdett Strictly Mundial néven. No, de hagyjuk a viharos történelmet - az úgyse izgat senkit, s különben is: ennek a cikknek most arról kell szólnia, hogy az idei WOMEX végre minden várakozást felülmúlt.

*

Az utóbbi öt évben úgy megemelkedett a regisztráltak száma, hogy a berlini Kultúrház már nem jöhetett szóba, aminek vagy az esseni Zeche Zollverein (egykori bánya), vagy - ha sikerült a vásárt jól "eladni" - egy erre nyitott európai város lett a vége. 2001-ben Rotterdam, 2003-ban Sevilla, most pedig Newcastle Gateshead került sorra. Ahol a Sage zenei központ mindent tud, mi szem-fülnek ingere: 220 standon 320 kiállító, három koncertteremben napi tizenkét fellépő, és 2100 szakmabéli mesélhetne róla. Nem beszélve a filmvetítésekről, a dumapartikról és az alig túlterhelt vendéglátóegységekről, mert az mind smafu ahhoz képest, hogy ezer éve nem volt a WOMEX-nek ilyen erős zenei programja. Együtt a nagy nevek és a felfedeznivalók: mindazok, akikről már csak azért is muszáj szólni, hogy (önök) le ne maradjanak legalább a lemezeikről.

Már a nulladik napon az egekbe szökött a mérce: Robert Plant és új csapata, a Strange Sensation nyitotta meg a rendezvényt. Ebben a zenekarban Plant éneke mellett az észak-afrikai zenékben pörgő Justin Adams gitárjáé a főszerep, s amire képesek együtt, az egészen rendkívüli. Újragondolt Zeppelin-számok, főhajtások a blues klasszikusai előtt és új szerzemények - nagyjából így fest a képlet, megforgatva mali bluesban. Ha mód van rá, tessenek utánajárni: Mighty Rearranger az új lemezük címe - Plantért a Zeppelin óta nem lelkesedhettünk így.

De még Nitin Sawhneyt sem láttam ilyen jónak. Hogy a flamencót, a soult, az elektronikát, az indiai és a popzenét ötvözi, abban önmagában semmi pláne, ám mindezt olyan visszafogottsággal, olyan érzékenységgel és intelligenciával tálalja, aminek aligha akad párja ebben a műfajban.

A Mostar Sevdah Reunion kétszer is járt már nálunk, de elájultam tőle megint, és ugyancsak kétségesnek tartom, hogy lenne még egy ilyen veretes társaság azon a vidéken. Bosnyák és horvát muzsikusok a szerb Ljiljana Buttler énekével és a Balkán bluesával - a török eredetű "sevdalinka" dalok reménytelen szerelmének és a lebombázott-újjáépült mostari hídnak a súlyával.

A klarinétos David Krakauer szintén jó ismerősünk: hallhattuk a korai Klezmaticsszal, s aztán a Klezmer Madness! nevű együttesével is. Ennek az új anyaga (Bubbemeises) került terítékre a kanadai DJ Socalled közreműködésével, hogy elmondhassuk: David Krakauer bizonyára elérte, amit akart: mindent tud a klezmer múltjáról, ugyanakkor úgy elrugaszkodik tőle, hogy az már "őrületbe" torkoll.

A felfedezések terepéről elsőként a Les Boukakest szeretném kiemelni. Montpellier-ből jöttek, és fiatalok, plebejusok, rockosak; azzal az indulatos-nyers raijal, amivel egykor a Carte de Séjour tűnt ki. Padló. Az Orchestre National de Barbés óta nem hallottam ilyen húzós arab zenekart, pedig kísérleteztem sokat; az épp futó lemezüknek Bledi a címe, simán megéri becserkészni.

A reggae-fanok mindeközben a Tiken Jah Fakolyért lehettek oda. Franciaországban masszív tábora van ennek az elefántcsontparti bandának, s nem is kell csodálkozni rajta. Hiteles arcok hiteles roots-reggae-je magába szippantó levegővel, melynek egy koncerten kár lenne ellenállni, még ha a lemeze (Tiken Jah Fakoly) nem is oly elragadó.

Az intimitások hívei sem maradtak parlagon. A benini Julien Jacob zavarba ejtően gyöngéd sanzonokat énekelt megindító személyességgel, új fejezettel bővítve az afrikai muzsikákhoz kötődő élményeink körét. (Lemezen: Cotonou.) Az argentin Cristóbal Repetto törékeny hangja és tangói pedig a húszas-harmincas évek "aranykorába" repítettek vissza, jócskán összekuszálva, amit a hagyományról és a korszerűségről hittünk idáig. Cristóbal Repetto - ezzel a címmel fut az első lemeze is, el ne mulasszák semmi pénzért.

*

És hát "fordulatot" jelentett, hogy a WOMEX-zsűri - három év után - végre hazánkból is választott fellépőt. Juhász Miczura Mónika hangjára és Magyarország-Rádzsasztán tengelyű cigánydalaira sokan fenték a fogukat, s hogy csalódtak volna, nem hinném. Mindenesetre nyugodtabb volnék, ha kitűnő zenésztársai kevesebbet mutatnának magukból, s tovább tisztulna az ének és a kíséret közötti kapocs - de ez itt most nem a tanácsadás helye.

Hanem az örömé, hiszen szeptember 1-jén "exportirodája" született a magyar könnyűzenének, mely egy standdal máris észrevétette magát. Az alkalomra szabott kiadványok - brosúrák, lemezek estébé - készítésére még nem tellett az idejéből, de azért nem érkezett üres kézzel: délutánonként messzi hatású erdélyi pálinka kóstoltatásával csalogatta magához a magyar nép- és világzenére szomjazók kifinomult ízlésű táborát.

Nem oktalanul, s remélhetőleg nem is eredmény nélkül.

Newcastle Gateshead, október 26-30.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.