A fordulat éve - WOMEX 2005

Amikor a '93-ban kifulladó BID, a Berlini Független Zenei Napok hamvain életre kelt a (koncertekből, vásárból és szakmai konferenciákból álló) WOrld Music EXpo, jól lehetett látni, hogy miből lett a cserebogár, de hogy milyen magasra röpül, azt nem sejtette senki sem. Nézzük csak!

Amikor a '93-ban kifulladó BID, a Berlini Független Zenei Napok hamvain életre kelt a (koncertekből, vásárból és szakmai konferenciákból álló) WOrld Music EXpo, jól lehetett látni, hogy miből lett a cserebogár, de hogy milyen magasra röpül, azt nem sejtette senki sem. Nézzük csak! A kilencvenes évek kezdetére a világzenei mozgalomnak szaporodni kezdtek a csillagai, s eleve Berlin is megért egy misét: az SFB 4 MultiKulti rádió napi huszonnégy órában világzenét játszott, a BID világzenei szekcióját koordináló Piranha kiadó és szervezőiroda pedig '91-ben egységfrontba - az úgynevezett Fórumba - tömörítette a világzenei fesztiválok vezetőit. Szóval volt mire építeni, de mégiscsak: az első WOMEX mindössze harmincegy kiállítót és alig háromszázötven regisztrált szakmabélit jegyzett. Utólag persze hajlamos az ember valami "fénykorként" tekinteni az indulására, s van is annak bája, amikor közeli haverságba kerülhet az összes megszállottal, de azért nem ilyen szép ez a sztori. '97-ben például úgy nézett ki, hogy mindennek vége, akkora bukta volt Marseille-ben, s ha talpra is állt, szakadás lett a vége: a Fórum másik fele "ellenvásár" szervezésébe kezdett Strictly Mundial néven. No, de hagyjuk a viharos történelmet - az úgyse izgat senkit, s különben is: ennek a cikknek most arról kell szólnia, hogy az idei WOMEX végre minden várakozást felülmúlt.

*

Az utóbbi öt évben úgy megemelkedett a regisztráltak száma, hogy a berlini Kultúrház már nem jöhetett szóba, aminek vagy az esseni Zeche Zollverein (egykori bánya), vagy - ha sikerült a vásárt jól "eladni" - egy erre nyitott európai város lett a vége. 2001-ben Rotterdam, 2003-ban Sevilla, most pedig Newcastle Gateshead került sorra. Ahol a Sage zenei központ mindent tud, mi szem-fülnek ingere: 220 standon 320 kiállító, három koncertteremben napi tizenkét fellépő, és 2100 szakmabéli mesélhetne róla. Nem beszélve a filmvetítésekről, a dumapartikról és az alig túlterhelt vendéglátóegységekről, mert az mind smafu ahhoz képest, hogy ezer éve nem volt a WOMEX-nek ilyen erős zenei programja. Együtt a nagy nevek és a felfedeznivalók: mindazok, akikről már csak azért is muszáj szólni, hogy (önök) le ne maradjanak legalább a lemezeikről.

Már a nulladik napon az egekbe szökött a mérce: Robert Plant és új csapata, a Strange Sensation nyitotta meg a rendezvényt. Ebben a zenekarban Plant éneke mellett az észak-afrikai zenékben pörgő Justin Adams gitárjáé a főszerep, s amire képesek együtt, az egészen rendkívüli. Újragondolt Zeppelin-számok, főhajtások a blues klasszikusai előtt és új szerzemények - nagyjából így fest a képlet, megforgatva mali bluesban. Ha mód van rá, tessenek utánajárni: Mighty Rearranger az új lemezük címe - Plantért a Zeppelin óta nem lelkesedhettünk így.

De még Nitin Sawhneyt sem láttam ilyen jónak. Hogy a flamencót, a soult, az elektronikát, az indiai és a popzenét ötvözi, abban önmagában semmi pláne, ám mindezt olyan visszafogottsággal, olyan érzékenységgel és intelligenciával tálalja, aminek aligha akad párja ebben a műfajban.

A Mostar Sevdah Reunion kétszer is járt már nálunk, de elájultam tőle megint, és ugyancsak kétségesnek tartom, hogy lenne még egy ilyen veretes társaság azon a vidéken. Bosnyák és horvát muzsikusok a szerb Ljiljana Buttler énekével és a Balkán bluesával - a török eredetű "sevdalinka" dalok reménytelen szerelmének és a lebombázott-újjáépült mostari hídnak a súlyával.

A klarinétos David Krakauer szintén jó ismerősünk: hallhattuk a korai Klezmaticsszal, s aztán a Klezmer Madness! nevű együttesével is. Ennek az új anyaga (Bubbemeises) került terítékre a kanadai DJ Socalled közreműködésével, hogy elmondhassuk: David Krakauer bizonyára elérte, amit akart: mindent tud a klezmer múltjáról, ugyanakkor úgy elrugaszkodik tőle, hogy az már "őrületbe" torkoll.

A felfedezések terepéről elsőként a Les Boukakest szeretném kiemelni. Montpellier-ből jöttek, és fiatalok, plebejusok, rockosak; azzal az indulatos-nyers raijal, amivel egykor a Carte de Séjour tűnt ki. Padló. Az Orchestre National de Barbés óta nem hallottam ilyen húzós arab zenekart, pedig kísérleteztem sokat; az épp futó lemezüknek Bledi a címe, simán megéri becserkészni.

A reggae-fanok mindeközben a Tiken Jah Fakolyért lehettek oda. Franciaországban masszív tábora van ennek az elefántcsontparti bandának, s nem is kell csodálkozni rajta. Hiteles arcok hiteles roots-reggae-je magába szippantó levegővel, melynek egy koncerten kár lenne ellenállni, még ha a lemeze (Tiken Jah Fakoly) nem is oly elragadó.

Az intimitások hívei sem maradtak parlagon. A benini Julien Jacob zavarba ejtően gyöngéd sanzonokat énekelt megindító személyességgel, új fejezettel bővítve az afrikai muzsikákhoz kötődő élményeink körét. (Lemezen: Cotonou.) Az argentin Cristóbal Repetto törékeny hangja és tangói pedig a húszas-harmincas évek "aranykorába" repítettek vissza, jócskán összekuszálva, amit a hagyományról és a korszerűségről hittünk idáig. Cristóbal Repetto - ezzel a címmel fut az első lemeze is, el ne mulasszák semmi pénzért.

*

És hát "fordulatot" jelentett, hogy a WOMEX-zsűri - három év után - végre hazánkból is választott fellépőt. Juhász Miczura Mónika hangjára és Magyarország-Rádzsasztán tengelyű cigánydalaira sokan fenték a fogukat, s hogy csalódtak volna, nem hinném. Mindenesetre nyugodtabb volnék, ha kitűnő zenésztársai kevesebbet mutatnának magukból, s tovább tisztulna az ének és a kíséret közötti kapocs - de ez itt most nem a tanácsadás helye.

Hanem az örömé, hiszen szeptember 1-jén "exportirodája" született a magyar könnyűzenének, mely egy standdal máris észrevétette magát. Az alkalomra szabott kiadványok - brosúrák, lemezek estébé - készítésére még nem tellett az idejéből, de azért nem érkezett üres kézzel: délutánonként messzi hatású erdélyi pálinka kóstoltatásával csalogatta magához a magyar nép- és világzenére szomjazók kifinomult ízlésű táborát.

Nem oktalanul, s remélhetőleg nem is eredmény nélkül.

Newcastle Gateshead, október 26-30.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.