A fővárosi színigazgatói pályázat második fordulója: Jó kisfiúk, jó kislányok

  • Csáki Judit
  • 2000. december 21.

Képzőművészet

azt is, hogy a bizottság elnöke, a nem kevés teátrális készséggel
és dramaturgiai érzékkel megáldott Körmendy Ferenc valóságos Herbert von Karajanként dirigálta a maratoni szimfóniát; volt szalámis és sonkás zsemle, víz és traubiszóda, kávé meg szavazás előtti egyeztető tárgyalások.Délre jósolták a színigazgatói pályázatok elbírálásának kezdetét. Másfél-két órát tévedtek; ez idő alatt a folyosón lehetett bóklászni és megtudni például, hogy

lezajlott a próbaper

a délelőtti etapban, amelyen néhány közművelődési intézmény, például a Petőfi Csarnok igazgatói pályázata volt műsoron. A kétfős MIÉP-frakció - Schuster Lóránt magasröptű okfejtései révén - ekkor próbálta ki: el tudja-e érni a bizottságnál, hogy meghallgassák az ő jelöltjüket, akit a szakmai tanácsadó testület előzetesen nem javasolt. Az ügyrendi vita jelmezébe bújt kísérlet célja valójában az volt: a délutáni fordulóban, az Operett Színház esetében be lehet-e nyomni valahogyan Koltay Gábort, a MIÉP favoritját, akit mellesleg az Operett társulata is többségileg támogatott a posztra, ráadásul nemcsak az akkor még jelenlegi igazgató, Halasi Imre ellenében, hanem a hét pályázó közül, úgy en bloc. Nyilván spontán, a zsigeri demokrácia szellemében jutott ott eszébe sok-sok társulati tagnak Koltay neve. A számukra eredménytelen ügyrendi vita után a MIÉP-frakció kivonult az ülésről.

(Zárójel és schlagwort: a szakmai tanácsadó testület, amely a bizottság munkáját hivatott előkészíteni és segíteni, az összes pályázatról szakmai véleményt mond. Majd kiválasztja azt vagy azokat, amely vagy amelyek a bizottság nagybecsű figyelmére érdemesek. Két kellemetlen verzió állhat elő. Ha a szakmai testület csak egy jelöltet tart érdemesnek a posztra, s ilyenformán úgymond átveszi a bizottság hatáskörét, hiszen választ; vagy ha egy vagy több jelöltet annyira alkalmatlannak tart, hogy nem is tárgyal a pályázatáról, és a hallgatást tekinti szakvéleménynek. Az első kellemetlenséget néhány évvel ezelőtt egyszer és mindenkorra törölte a bizottság elnöke, Körmendy Ferenc; azzal érvelt, hogy a döntést meg kell hagyni a bizottságnak, tehát minimum két jelöltet kell eléjük állítani. Így fordult elő annak idején, hogy Székely Gábor hét, Márta István nulla szavazattal került a bizottság elé. A második kellemetlenség ma is fennáll. Tényleg képtelenség, hogy a szakmai testület ne adjon minden, de minden pályázatról megfontolt szakmai véleményt, akár a negatív csúcs szinonimáit ragozva. Fáj, de muszáj: ki kell mondani X.-ről, Y.-ról, hogy hülye és dilettáns.)

A Petőfi Csarnok igazgatói pályázatát egyébként alkalmatlannak minősítette a bizottság, tehát újra ki fogják írni.

A délutáni menet simán indult,

mert először itt is az a három színház került terítékre, amelyre csak egy ember, a jelenlegi igazgató pályázott. Meczner János és Novák János egyhangú szavazattal kapta meg ismét a Bábszínházat, illetve a Kolibrit. Sas József éppen a szükséges többséggel, hét szavazattal lett ismét a Mikroszkóp Színpad igazgatója. Itt volt egy kis kitérő, mely a hátsó, újságírói fertályban vidám színekkel vonta be az amúgy maratoni és igen lapos hozzászólásokkal pettyezett ülést: a Fidesz egyetlen képviselője, Hont András igen fájlalta, hogy a kabaré természete, úgymond, kormányellenes. A kormánykoalíció tagjainak tehát muszáj volt Sas ellen szavazni, a pro forma ellenzéki MIÉP-nek más, jó okai vannak ugyan- erre, de a városházi kormánypártok koalíciója jól zárt, Sas maradt. Aki amúgy a legüdébb színfolt volt ezen a délutánon: emberi, szellemes és méltóságteljes. Bizony ám.

Aztán visszajött a MIÉP,

megerősítve két tanácsadóval, az operettes fordulóra. Dr. Bánovich Tamás és Zsinka László a végletekből válogató MIÉP két szakembere, akik ismét megpróbálták a bizottság elé bűvölni Koltay Gábort. A gyors pengeváltások (dr. Bánovich és Körmendy, valamint Zsinka és Körmendy között) viszonylag hamar kudarchoz vezettek - na ja, röpült az idő! -, az már kicsit hosszabb időbe tellett, míg közös erővel Schuster fejébe verték, hogy ő azért a papírjára nyugodtan ráírhatja majd Koltay nevét. (Nem írta - szakértőivel együtt ismét kivonult, magnak hátrahagyva az egy Kovács Zsoltot, aki engedelmesen szavazott is Koltayra.)

Folyosói hírek alapján tudni lehetett, hogy Halasi Imre - akit a szakmai testület az első helyen javasolt az igazgatói posztra - mégsem maradhat a színház igazgatója. Miért? Mert rossz a színház. Kalmár Péter, a másik jelölt mögött remek társulat vonult fel a teremben: Verebes István, Benedek Miklós, Méhes László - de a jól értesültek neki sem adtak sok esélyt; a Moulin Rouge felélesztőjeként elhíresült pályázó rendezői-szakmai-vezetői munkájáról senki nem tud semmit.

Kerényi Miklós Gábortól, a rossz modorúnak mondott, ámde szakmailag sokra tartott rendezőtől a meghallgatás során megkérdezték, hogy vadember-e. Én még azt is kicsikartam volna belőle: ígérje meg, hogy mostantól jó kisfiú lesz. Magától ugyanis nem ígérte. De rebesgették, hogy "odafönt" vannak valakik - tán maga Demszky vagy Magyar Bálint -, akik szeretnének némi szakmai reménysugarat felvillanni látni a nemsokára pazarul felújított épületben, ahol már csak a színpad lesz olyan vacak, mint volt. És hát Schiffer János főpolgármester-helyettes magántanácsadói közt is volt - többek között tán maga Szinetár Miklós -, aki Kerényire voksolt. Summa summarum: az éppenhogy elegendő, hét szavazattal Kerényi Miklós Gábor az Operett Színház új igazgatója - és csöppet sem mellékesen: a leglátványosabb tulajdonosi változtatás.

A Thália Színház szakszempontból sima ügy: a Megyeri László-Meczner János duó tisztességgel és sokszor jól működteti a befogadói formát. Mégis rezgett a léc: előbb - mesélték - Schiffer szeretett volna valaki mást (esetleg a pályázatát későn benyújtó Rudolf Pétert) látni a színház élén, majd egy másik pályázónak, Balikó Tamásnak, a pécsi színház kiegyensúlyozottnak látszó igazgatójának szerzett híveket - valaki más. Ekkor már fél hat felé járt az idő, és fáradt a bizottság. Miközben előző este még az istennek sem látszott meglenni a Megyerinek szükséges hét szavazat (bájos történetek keringtek mások lobbizó feleségéről és együttérző bizottsági tagról), estére egyhangú szavazással nyerte el ismét ő a széket, Balikó Tamás frappáns és a nyerési szándékot tekintve cseppet sem mohó szónoklata és Görgey Gábor egészében reménytelennek látszó beszéde után.

Lélektan és gyomornedvek kerekedtek felül. A bizottság megérdemelte a vacsorát - legyünk korrektek.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.