A fővárosi színigazgatói pályázat második fordulója: Jó kisfiúk, jó kislányok

  • Csáki Judit
  • 2000. december 21.

Képzőművészet

azt is, hogy a bizottság elnöke, a nem kevés teátrális készséggel
és dramaturgiai érzékkel megáldott Körmendy Ferenc valóságos Herbert von Karajanként dirigálta a maratoni szimfóniát; volt szalámis és sonkás zsemle, víz és traubiszóda, kávé meg szavazás előtti egyeztető tárgyalások.Délre jósolták a színigazgatói pályázatok elbírálásának kezdetét. Másfél-két órát tévedtek; ez idő alatt a folyosón lehetett bóklászni és megtudni például, hogy

lezajlott a próbaper

a délelőtti etapban, amelyen néhány közművelődési intézmény, például a Petőfi Csarnok igazgatói pályázata volt műsoron. A kétfős MIÉP-frakció - Schuster Lóránt magasröptű okfejtései révén - ekkor próbálta ki: el tudja-e érni a bizottságnál, hogy meghallgassák az ő jelöltjüket, akit a szakmai tanácsadó testület előzetesen nem javasolt. Az ügyrendi vita jelmezébe bújt kísérlet célja valójában az volt: a délutáni fordulóban, az Operett Színház esetében be lehet-e nyomni valahogyan Koltay Gábort, a MIÉP favoritját, akit mellesleg az Operett társulata is többségileg támogatott a posztra, ráadásul nemcsak az akkor még jelenlegi igazgató, Halasi Imre ellenében, hanem a hét pályázó közül, úgy en bloc. Nyilván spontán, a zsigeri demokrácia szellemében jutott ott eszébe sok-sok társulati tagnak Koltay neve. A számukra eredménytelen ügyrendi vita után a MIÉP-frakció kivonult az ülésről.

(Zárójel és schlagwort: a szakmai tanácsadó testület, amely a bizottság munkáját hivatott előkészíteni és segíteni, az összes pályázatról szakmai véleményt mond. Majd kiválasztja azt vagy azokat, amely vagy amelyek a bizottság nagybecsű figyelmére érdemesek. Két kellemetlen verzió állhat elő. Ha a szakmai testület csak egy jelöltet tart érdemesnek a posztra, s ilyenformán úgymond átveszi a bizottság hatáskörét, hiszen választ; vagy ha egy vagy több jelöltet annyira alkalmatlannak tart, hogy nem is tárgyal a pályázatáról, és a hallgatást tekinti szakvéleménynek. Az első kellemetlenséget néhány évvel ezelőtt egyszer és mindenkorra törölte a bizottság elnöke, Körmendy Ferenc; azzal érvelt, hogy a döntést meg kell hagyni a bizottságnak, tehát minimum két jelöltet kell eléjük állítani. Így fordult elő annak idején, hogy Székely Gábor hét, Márta István nulla szavazattal került a bizottság elé. A második kellemetlenség ma is fennáll. Tényleg képtelenség, hogy a szakmai testület ne adjon minden, de minden pályázatról megfontolt szakmai véleményt, akár a negatív csúcs szinonimáit ragozva. Fáj, de muszáj: ki kell mondani X.-ről, Y.-ról, hogy hülye és dilettáns.)

A Petőfi Csarnok igazgatói pályázatát egyébként alkalmatlannak minősítette a bizottság, tehát újra ki fogják írni.

A délutáni menet simán indult,

mert először itt is az a három színház került terítékre, amelyre csak egy ember, a jelenlegi igazgató pályázott. Meczner János és Novák János egyhangú szavazattal kapta meg ismét a Bábszínházat, illetve a Kolibrit. Sas József éppen a szükséges többséggel, hét szavazattal lett ismét a Mikroszkóp Színpad igazgatója. Itt volt egy kis kitérő, mely a hátsó, újságírói fertályban vidám színekkel vonta be az amúgy maratoni és igen lapos hozzászólásokkal pettyezett ülést: a Fidesz egyetlen képviselője, Hont András igen fájlalta, hogy a kabaré természete, úgymond, kormányellenes. A kormánykoalíció tagjainak tehát muszáj volt Sas ellen szavazni, a pro forma ellenzéki MIÉP-nek más, jó okai vannak ugyan- erre, de a városházi kormánypártok koalíciója jól zárt, Sas maradt. Aki amúgy a legüdébb színfolt volt ezen a délutánon: emberi, szellemes és méltóságteljes. Bizony ám.

Aztán visszajött a MIÉP,

megerősítve két tanácsadóval, az operettes fordulóra. Dr. Bánovich Tamás és Zsinka László a végletekből válogató MIÉP két szakembere, akik ismét megpróbálták a bizottság elé bűvölni Koltay Gábort. A gyors pengeváltások (dr. Bánovich és Körmendy, valamint Zsinka és Körmendy között) viszonylag hamar kudarchoz vezettek - na ja, röpült az idő! -, az már kicsit hosszabb időbe tellett, míg közös erővel Schuster fejébe verték, hogy ő azért a papírjára nyugodtan ráírhatja majd Koltay nevét. (Nem írta - szakértőivel együtt ismét kivonult, magnak hátrahagyva az egy Kovács Zsoltot, aki engedelmesen szavazott is Koltayra.)

Folyosói hírek alapján tudni lehetett, hogy Halasi Imre - akit a szakmai testület az első helyen javasolt az igazgatói posztra - mégsem maradhat a színház igazgatója. Miért? Mert rossz a színház. Kalmár Péter, a másik jelölt mögött remek társulat vonult fel a teremben: Verebes István, Benedek Miklós, Méhes László - de a jól értesültek neki sem adtak sok esélyt; a Moulin Rouge felélesztőjeként elhíresült pályázó rendezői-szakmai-vezetői munkájáról senki nem tud semmit.

Kerényi Miklós Gábortól, a rossz modorúnak mondott, ámde szakmailag sokra tartott rendezőtől a meghallgatás során megkérdezték, hogy vadember-e. Én még azt is kicsikartam volna belőle: ígérje meg, hogy mostantól jó kisfiú lesz. Magától ugyanis nem ígérte. De rebesgették, hogy "odafönt" vannak valakik - tán maga Demszky vagy Magyar Bálint -, akik szeretnének némi szakmai reménysugarat felvillanni látni a nemsokára pazarul felújított épületben, ahol már csak a színpad lesz olyan vacak, mint volt. És hát Schiffer János főpolgármester-helyettes magántanácsadói közt is volt - többek között tán maga Szinetár Miklós -, aki Kerényire voksolt. Summa summarum: az éppenhogy elegendő, hét szavazattal Kerényi Miklós Gábor az Operett Színház új igazgatója - és csöppet sem mellékesen: a leglátványosabb tulajdonosi változtatás.

A Thália Színház szakszempontból sima ügy: a Megyeri László-Meczner János duó tisztességgel és sokszor jól működteti a befogadói formát. Mégis rezgett a léc: előbb - mesélték - Schiffer szeretett volna valaki mást (esetleg a pályázatát későn benyújtó Rudolf Pétert) látni a színház élén, majd egy másik pályázónak, Balikó Tamásnak, a pécsi színház kiegyensúlyozottnak látszó igazgatójának szerzett híveket - valaki más. Ekkor már fél hat felé járt az idő, és fáradt a bizottság. Miközben előző este még az istennek sem látszott meglenni a Megyerinek szükséges hét szavazat (bájos történetek keringtek mások lobbizó feleségéről és együttérző bizottsági tagról), estére egyhangú szavazással nyerte el ismét ő a széket, Balikó Tamás frappáns és a nyerési szándékot tekintve cseppet sem mohó szónoklata és Görgey Gábor egészében reménytelennek látszó beszéde után.

Lélektan és gyomornedvek kerekedtek felül. A bizottság megérdemelte a vacsorát - legyünk korrektek.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.