A fővárosi színigazgatói pályázat második fordulója: Jó kisfiúk, jó kislányok

  • Csáki Judit
  • 2000. december 21.

Képzőművészet

azt is, hogy a bizottság elnöke, a nem kevés teátrális készséggel
és dramaturgiai érzékkel megáldott Körmendy Ferenc valóságos Herbert von Karajanként dirigálta a maratoni szimfóniát; volt szalámis és sonkás zsemle, víz és traubiszóda, kávé meg szavazás előtti egyeztető tárgyalások.Délre jósolták a színigazgatói pályázatok elbírálásának kezdetét. Másfél-két órát tévedtek; ez idő alatt a folyosón lehetett bóklászni és megtudni például, hogy

lezajlott a próbaper

a délelőtti etapban, amelyen néhány közművelődési intézmény, például a Petőfi Csarnok igazgatói pályázata volt műsoron. A kétfős MIÉP-frakció - Schuster Lóránt magasröptű okfejtései révén - ekkor próbálta ki: el tudja-e érni a bizottságnál, hogy meghallgassák az ő jelöltjüket, akit a szakmai tanácsadó testület előzetesen nem javasolt. Az ügyrendi vita jelmezébe bújt kísérlet célja valójában az volt: a délutáni fordulóban, az Operett Színház esetében be lehet-e nyomni valahogyan Koltay Gábort, a MIÉP favoritját, akit mellesleg az Operett társulata is többségileg támogatott a posztra, ráadásul nemcsak az akkor még jelenlegi igazgató, Halasi Imre ellenében, hanem a hét pályázó közül, úgy en bloc. Nyilván spontán, a zsigeri demokrácia szellemében jutott ott eszébe sok-sok társulati tagnak Koltay neve. A számukra eredménytelen ügyrendi vita után a MIÉP-frakció kivonult az ülésről.

(Zárójel és schlagwort: a szakmai tanácsadó testület, amely a bizottság munkáját hivatott előkészíteni és segíteni, az összes pályázatról szakmai véleményt mond. Majd kiválasztja azt vagy azokat, amely vagy amelyek a bizottság nagybecsű figyelmére érdemesek. Két kellemetlen verzió állhat elő. Ha a szakmai testület csak egy jelöltet tart érdemesnek a posztra, s ilyenformán úgymond átveszi a bizottság hatáskörét, hiszen választ; vagy ha egy vagy több jelöltet annyira alkalmatlannak tart, hogy nem is tárgyal a pályázatáról, és a hallgatást tekinti szakvéleménynek. Az első kellemetlenséget néhány évvel ezelőtt egyszer és mindenkorra törölte a bizottság elnöke, Körmendy Ferenc; azzal érvelt, hogy a döntést meg kell hagyni a bizottságnak, tehát minimum két jelöltet kell eléjük állítani. Így fordult elő annak idején, hogy Székely Gábor hét, Márta István nulla szavazattal került a bizottság elé. A második kellemetlenség ma is fennáll. Tényleg képtelenség, hogy a szakmai testület ne adjon minden, de minden pályázatról megfontolt szakmai véleményt, akár a negatív csúcs szinonimáit ragozva. Fáj, de muszáj: ki kell mondani X.-ről, Y.-ról, hogy hülye és dilettáns.)

A Petőfi Csarnok igazgatói pályázatát egyébként alkalmatlannak minősítette a bizottság, tehát újra ki fogják írni.

A délutáni menet simán indult,

mert először itt is az a három színház került terítékre, amelyre csak egy ember, a jelenlegi igazgató pályázott. Meczner János és Novák János egyhangú szavazattal kapta meg ismét a Bábszínházat, illetve a Kolibrit. Sas József éppen a szükséges többséggel, hét szavazattal lett ismét a Mikroszkóp Színpad igazgatója. Itt volt egy kis kitérő, mely a hátsó, újságírói fertályban vidám színekkel vonta be az amúgy maratoni és igen lapos hozzászólásokkal pettyezett ülést: a Fidesz egyetlen képviselője, Hont András igen fájlalta, hogy a kabaré természete, úgymond, kormányellenes. A kormánykoalíció tagjainak tehát muszáj volt Sas ellen szavazni, a pro forma ellenzéki MIÉP-nek más, jó okai vannak ugyan- erre, de a városházi kormánypártok koalíciója jól zárt, Sas maradt. Aki amúgy a legüdébb színfolt volt ezen a délutánon: emberi, szellemes és méltóságteljes. Bizony ám.

Aztán visszajött a MIÉP,

megerősítve két tanácsadóval, az operettes fordulóra. Dr. Bánovich Tamás és Zsinka László a végletekből válogató MIÉP két szakembere, akik ismét megpróbálták a bizottság elé bűvölni Koltay Gábort. A gyors pengeváltások (dr. Bánovich és Körmendy, valamint Zsinka és Körmendy között) viszonylag hamar kudarchoz vezettek - na ja, röpült az idő! -, az már kicsit hosszabb időbe tellett, míg közös erővel Schuster fejébe verték, hogy ő azért a papírjára nyugodtan ráírhatja majd Koltay nevét. (Nem írta - szakértőivel együtt ismét kivonult, magnak hátrahagyva az egy Kovács Zsoltot, aki engedelmesen szavazott is Koltayra.)

Folyosói hírek alapján tudni lehetett, hogy Halasi Imre - akit a szakmai testület az első helyen javasolt az igazgatói posztra - mégsem maradhat a színház igazgatója. Miért? Mert rossz a színház. Kalmár Péter, a másik jelölt mögött remek társulat vonult fel a teremben: Verebes István, Benedek Miklós, Méhes László - de a jól értesültek neki sem adtak sok esélyt; a Moulin Rouge felélesztőjeként elhíresült pályázó rendezői-szakmai-vezetői munkájáról senki nem tud semmit.

Kerényi Miklós Gábortól, a rossz modorúnak mondott, ámde szakmailag sokra tartott rendezőtől a meghallgatás során megkérdezték, hogy vadember-e. Én még azt is kicsikartam volna belőle: ígérje meg, hogy mostantól jó kisfiú lesz. Magától ugyanis nem ígérte. De rebesgették, hogy "odafönt" vannak valakik - tán maga Demszky vagy Magyar Bálint -, akik szeretnének némi szakmai reménysugarat felvillanni látni a nemsokára pazarul felújított épületben, ahol már csak a színpad lesz olyan vacak, mint volt. És hát Schiffer János főpolgármester-helyettes magántanácsadói közt is volt - többek között tán maga Szinetár Miklós -, aki Kerényire voksolt. Summa summarum: az éppenhogy elegendő, hét szavazattal Kerényi Miklós Gábor az Operett Színház új igazgatója - és csöppet sem mellékesen: a leglátványosabb tulajdonosi változtatás.

A Thália Színház szakszempontból sima ügy: a Megyeri László-Meczner János duó tisztességgel és sokszor jól működteti a befogadói formát. Mégis rezgett a léc: előbb - mesélték - Schiffer szeretett volna valaki mást (esetleg a pályázatát későn benyújtó Rudolf Pétert) látni a színház élén, majd egy másik pályázónak, Balikó Tamásnak, a pécsi színház kiegyensúlyozottnak látszó igazgatójának szerzett híveket - valaki más. Ekkor már fél hat felé járt az idő, és fáradt a bizottság. Miközben előző este még az istennek sem látszott meglenni a Megyerinek szükséges hét szavazat (bájos történetek keringtek mások lobbizó feleségéről és együttérző bizottsági tagról), estére egyhangú szavazással nyerte el ismét ő a széket, Balikó Tamás frappáns és a nyerési szándékot tekintve cseppet sem mohó szónoklata és Görgey Gábor egészében reménytelennek látszó beszéde után.

Lélektan és gyomornedvek kerekedtek felül. A bizottság megérdemelte a vacsorát - legyünk korrektek.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”