A nép ópiuma: Patyomkin bóbitával (Kamera Hungária 2000, Szeged)

  • Muhi Klára
  • 2000. december 14.

Képzőművészet

Hogy működik-e a mozifilm a televízióban, arról kár vitát nyitni. Persze hogy nem! Valami gyorsan enyésző, szaggatott mintha élménnyé zsugorodik az összes Tarkovszkij-, Bu–uel- vagy Saura-film, amiket - főként
Hogy működik-e a mozifilm a televízióban, arról kár vitát nyitni. Persze hogy nem! Valami gyorsan enyésző, szaggatott mintha élménnyé zsugorodik az összes Tarkovszkij-, Bu–uel- vagy Saura-film, amiket - főként a Duna tévés filmszerkesztők - rendszeresen feltálalnak nekünk. (Csak gátat ne vessenek fáradozásaiknak - tegyük mindjárt hozzá - a kormány frissen odatelepített komisszárjai egy félreértelmezett nézőszámhajszolás okán!) Ám kivinni a tévéműsorokat - a Heti hetest, a Pasikat, a Hovatovábbot, az Aktákat, mindenféle körzeti, kisebbségi, ifjúsági meg határon túli műsort, előzsűrizve és műfajonként összevonva szépen - egy moziba (idén a szegedi patinás belvárosi Miniplexbe), a "tévében mozizásnál" is nagyobb abszurdum. Kínosan üres vetítőtermekre emlékszem tavalyról a Puskinban rendezett első Kamera Hungária fesztiválon, és meglehetős érdektelenségbe fulladt szakmai vitákra. Mindez azonban nem arról szólt, hogy Európa talán mára legtöbbet - napi négy-öt órát - televíziózó országa, melyben pazarló módon, s a politika által nyomorítva, három állami csatorna működik (inkább halódik), és két kereskedelmi virul, nem érdemel meg egy televíziós fesztivált. Nagyon is megérdemel. Csak el kell vinni a rendezvényt a túltelített fővárosból vidékre, és össze kell zárni a tévéseket néhány napra jó körülmények közé, miként ez évtizedekig a veszprémi tévétalálkozókon történt. A közönségnek pedig ingyenessé kell tenni a programokat.

A Szegedre telepített Kamera Hungária ennek nyomán máris sokkal jobban működik. Nyüzsgés van és valós beszélgetések, a versengő televíziók bemutatkozó estjein pedig két ízben is - Vámos Miklós talk-show-ján és az RTL Klub Jáksó általt végigviccelt bemutatkozóján - telt ház, sőt taps.

A fesztivál első napján,

saját előítéleteimről is megfeledkezve, lelkesen végignézem a kül- és belpolitikai tudósítások szekcióját. Televíziós dokumentumokat a Moszkva téri feketemunkásokról, a makaói választásokról, Schuster államfő gyanúsan slendriánul véghezvitt kórházi kezeléséről, a tiszai ciánszennyezésről (utóbbit az Akták szerkesztősége jegyzi, s kategóriájában győztes lett). S persze azonnal lehervaszt az egyébként lelkiismeretesen szerkesztett anyagok kockafazonja és agresszív túlbeszéltsége, az az előfőzött állapot, ami szinte minden televíziós műsor sajátja, ám otthon, a ki-be mászkálásokkal szabdalt háttér-televíziózás szabad állapotában föl se tűnt. Aztán a jó ideje Amerikában élő Gazdag Gyula, a versenyzsűri elnöke előadásában megnyugtat: az amerikai televíziózásban, ami pedig számunkra a jövő, a miénknél is kevesebb szabadsága van a műsorkészítőnek. Még a szinopszisok oldalszáma és az oldalakra gépelhető sorok mennyisége is szabályozott.

Inkább a művészetgyanús, televíziós nyelven fikciós-dramatikusnak nevezett produkciókra kellene beülnöm. A programfüzet sajnos azonnal leleplezi a hazai televíziózás nagy-nagy szegénységét. A fikciós műsor - nyilván drágasága okán - gyakorlatilag eltűnt a honi televíziózásból. A Magyar Televízió a hajdani évi hatvan-hetven tévéfilmhez képest mára a Szomszédokat is kénytelen volt beszüntetni. A TV 2 - mely egyébként idén is bojkottálta a Kamera Hungáriát - egyáltalán nem gyárt saját filmet. Ebben a kategóriában az RTL-es Pasikkal és a Barátok közttel mérkőzve két-három értékes munka bukkan fel mindössze (El Eini Sonja igen jó harmincperces Kilakoltatása, Szederkényi Júlia míves Szabó Lőrinc-portréja), jelezvén, hogy a három éve ránk szakadt s oly nagyon várt plurális televíziózásnak furcsa következményei lettek. Játék- és dokumentumfilmek persze vannak a fesztiválon. A Rosszfiúk, a Portugál, A kis utazás, a Mogyorók bejövetele, az uristen [at] menny [dot] hu, a Pol pot megye punkjai, a Tar Sándor novelláiból készült Egyszer élünk, az Aranymadár, a S immár itt vagyok (e három utóbbi Molnár György, Szaladják István, illetve Moharos Attila filmje) fontos díjakat is elhoznak, egyébként pedig valamennyit láttuk a februári filmszemlén. Ám e filmekhez a televízióknak többnyire semmi közük, mert azokból a reklámpénz-százalékokból készültek, amit a médiatörvény a csatornákból kikényszerít.

Az, hogy a szegénység, a leépültség - legalábbis az MTV-ben - mára eltitkolhatatlan méreteket öltött, az első számú közszolgálati televízió lehetetlen állapota pedig óhatatlanul Patyomkin-rendezvénnyé tesz egy mégoly jól szervezett, dús hidegtálakkal körberakott fesztivált is, valójában

a harmadik napon

lesz nyilvánvalóvá. A közszolgálatiságról és a Magyar Televízió helyzetéről rendezett beszélgetésen Baló György keményen rákérdez a mai televíziózás legkényesebb pontjaira. Van-e értelme fenntartani három állami televíziót, amikor épp a napokban az MTV tízmilliárd forint körüli adósságát kénytelen a kormányzat elengedni, hogy az továbbra is működőképes maradjon? Van-e esély rá, hogy a közeljövőben megváltozik a médiatörvény? Különös tekintettel azokra a bekezdésekre, melyek a politikai pártok csataterévé változtatták a köztelevíziókat? És egyáltalán, mihez kezd esetleges konszolidációját követően a Magyar Televízió, miután elvesztette szinte teljes ingatlanvagyonát, és napi 25 millió forint körüli veszteséget termel ezekben a pillanatokban is?

Szabó László Zsolt, az MTV elnöke rövidre fogott válaszaival mindent hárít, s olyan benyomást kelt, mit akit ezek a kérdések valójában nem nagyon érdekelnek. Röpke óra múltán pedig a fesztivál nagyszínpadán, a Hovatovább élő vetélkedőjében csont nélkül beletalál Rókusfalvy ingó-bingó óriáskulcsával a kinyithatatlan kellékajtó zárjába. Javaslom, bízzunk benne!

Újabb órával később a nagyteremben kis időre minden olyan, mint régen. A kedves, öreg Magyar Televízió jutalomestje a nagyérdeműnek. Szolid, megbízható sztárok, a szellemes Vámos, a tiszta arcú Prokopp Dóra, a közszolgálatiságban megőszült Horváth János. Semmi harsány léhaság, mint az RTL-es bulin, és semmi ügyetlen kenetteljesség, mint a Duna Televízió estjén. Ám Vámos túl egyszerű kérdései sajnos tönkreteszik e törékeny pillanatot. Valahogy másodpercek alatt kiderül, hogy Vámos meg Prokopp rendszeresen nem kapják meg a munkabérüket, Horváthnak meg éppenséggel pere van az MTV-vel. Ráadásul úgy emtévések, hogy Horváth aznap épp a Heti hetesben szerepel, Prokopp Dóra meg most lett egy frissen induló kereskedelmi csatorna háziasszonya. Vasárnap aztán még odakerül a mondat végére a pont. Szederkényi Júlia, a (nálam is) abszolút győztes Weöres-versekre komponált Bóbita alkotója, mikor már másodszor megy föl a színpadra az ünnepélyes díjkiosztón, elég határozottan megkéri a Magyar Televízió illetékes emberét, jelentkezzék nála a díjátadás után tisztázni végre a film jogait és az alkotóknak járó honoráriumok sorsát.

Ám mindez nem olyan fontos. A fontos az, hogy a fesztivál ideje alatt megszavazták a nézők legkedvesebb műsorvezetőjüket (Bochkor Gábor) és legkedvesebb műsorukat (Heti hetes). Meg még az a fontos, hogy a legszerencsésebb szavazók kaptak egy-egy tévét.

Muhi Klára

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”