A nép ópiuma: Patyomkin bóbitával (Kamera Hungária 2000, Szeged)

  • Muhi Klára
  • 2000. december 14.

Képzőművészet

Hogy működik-e a mozifilm a televízióban, arról kár vitát nyitni. Persze hogy nem! Valami gyorsan enyésző, szaggatott mintha élménnyé zsugorodik az összes Tarkovszkij-, Bu–uel- vagy Saura-film, amiket - főként
Hogy működik-e a mozifilm a televízióban, arról kár vitát nyitni. Persze hogy nem! Valami gyorsan enyésző, szaggatott mintha élménnyé zsugorodik az összes Tarkovszkij-, Bu–uel- vagy Saura-film, amiket - főként a Duna tévés filmszerkesztők - rendszeresen feltálalnak nekünk. (Csak gátat ne vessenek fáradozásaiknak - tegyük mindjárt hozzá - a kormány frissen odatelepített komisszárjai egy félreértelmezett nézőszámhajszolás okán!) Ám kivinni a tévéműsorokat - a Heti hetest, a Pasikat, a Hovatovábbot, az Aktákat, mindenféle körzeti, kisebbségi, ifjúsági meg határon túli műsort, előzsűrizve és műfajonként összevonva szépen - egy moziba (idén a szegedi patinás belvárosi Miniplexbe), a "tévében mozizásnál" is nagyobb abszurdum. Kínosan üres vetítőtermekre emlékszem tavalyról a Puskinban rendezett első Kamera Hungária fesztiválon, és meglehetős érdektelenségbe fulladt szakmai vitákra. Mindez azonban nem arról szólt, hogy Európa talán mára legtöbbet - napi négy-öt órát - televíziózó országa, melyben pazarló módon, s a politika által nyomorítva, három állami csatorna működik (inkább halódik), és két kereskedelmi virul, nem érdemel meg egy televíziós fesztivált. Nagyon is megérdemel. Csak el kell vinni a rendezvényt a túltelített fővárosból vidékre, és össze kell zárni a tévéseket néhány napra jó körülmények közé, miként ez évtizedekig a veszprémi tévétalálkozókon történt. A közönségnek pedig ingyenessé kell tenni a programokat.

A Szegedre telepített Kamera Hungária ennek nyomán máris sokkal jobban működik. Nyüzsgés van és valós beszélgetések, a versengő televíziók bemutatkozó estjein pedig két ízben is - Vámos Miklós talk-show-ján és az RTL Klub Jáksó általt végigviccelt bemutatkozóján - telt ház, sőt taps.

A fesztivál első napján,

saját előítéleteimről is megfeledkezve, lelkesen végignézem a kül- és belpolitikai tudósítások szekcióját. Televíziós dokumentumokat a Moszkva téri feketemunkásokról, a makaói választásokról, Schuster államfő gyanúsan slendriánul véghezvitt kórházi kezeléséről, a tiszai ciánszennyezésről (utóbbit az Akták szerkesztősége jegyzi, s kategóriájában győztes lett). S persze azonnal lehervaszt az egyébként lelkiismeretesen szerkesztett anyagok kockafazonja és agresszív túlbeszéltsége, az az előfőzött állapot, ami szinte minden televíziós műsor sajátja, ám otthon, a ki-be mászkálásokkal szabdalt háttér-televíziózás szabad állapotában föl se tűnt. Aztán a jó ideje Amerikában élő Gazdag Gyula, a versenyzsűri elnöke előadásában megnyugtat: az amerikai televíziózásban, ami pedig számunkra a jövő, a miénknél is kevesebb szabadsága van a műsorkészítőnek. Még a szinopszisok oldalszáma és az oldalakra gépelhető sorok mennyisége is szabályozott.

Inkább a művészetgyanús, televíziós nyelven fikciós-dramatikusnak nevezett produkciókra kellene beülnöm. A programfüzet sajnos azonnal leleplezi a hazai televíziózás nagy-nagy szegénységét. A fikciós műsor - nyilván drágasága okán - gyakorlatilag eltűnt a honi televíziózásból. A Magyar Televízió a hajdani évi hatvan-hetven tévéfilmhez képest mára a Szomszédokat is kénytelen volt beszüntetni. A TV 2 - mely egyébként idén is bojkottálta a Kamera Hungáriát - egyáltalán nem gyárt saját filmet. Ebben a kategóriában az RTL-es Pasikkal és a Barátok közttel mérkőzve két-három értékes munka bukkan fel mindössze (El Eini Sonja igen jó harmincperces Kilakoltatása, Szederkényi Júlia míves Szabó Lőrinc-portréja), jelezvén, hogy a három éve ránk szakadt s oly nagyon várt plurális televíziózásnak furcsa következményei lettek. Játék- és dokumentumfilmek persze vannak a fesztiválon. A Rosszfiúk, a Portugál, A kis utazás, a Mogyorók bejövetele, az uristen [at] menny [dot] hu, a Pol pot megye punkjai, a Tar Sándor novelláiból készült Egyszer élünk, az Aranymadár, a S immár itt vagyok (e három utóbbi Molnár György, Szaladják István, illetve Moharos Attila filmje) fontos díjakat is elhoznak, egyébként pedig valamennyit láttuk a februári filmszemlén. Ám e filmekhez a televízióknak többnyire semmi közük, mert azokból a reklámpénz-százalékokból készültek, amit a médiatörvény a csatornákból kikényszerít.

Az, hogy a szegénység, a leépültség - legalábbis az MTV-ben - mára eltitkolhatatlan méreteket öltött, az első számú közszolgálati televízió lehetetlen állapota pedig óhatatlanul Patyomkin-rendezvénnyé tesz egy mégoly jól szervezett, dús hidegtálakkal körberakott fesztivált is, valójában

a harmadik napon

lesz nyilvánvalóvá. A közszolgálatiságról és a Magyar Televízió helyzetéről rendezett beszélgetésen Baló György keményen rákérdez a mai televíziózás legkényesebb pontjaira. Van-e értelme fenntartani három állami televíziót, amikor épp a napokban az MTV tízmilliárd forint körüli adósságát kénytelen a kormányzat elengedni, hogy az továbbra is működőképes maradjon? Van-e esély rá, hogy a közeljövőben megváltozik a médiatörvény? Különös tekintettel azokra a bekezdésekre, melyek a politikai pártok csataterévé változtatták a köztelevíziókat? És egyáltalán, mihez kezd esetleges konszolidációját követően a Magyar Televízió, miután elvesztette szinte teljes ingatlanvagyonát, és napi 25 millió forint körüli veszteséget termel ezekben a pillanatokban is?

Szabó László Zsolt, az MTV elnöke rövidre fogott válaszaival mindent hárít, s olyan benyomást kelt, mit akit ezek a kérdések valójában nem nagyon érdekelnek. Röpke óra múltán pedig a fesztivál nagyszínpadán, a Hovatovább élő vetélkedőjében csont nélkül beletalál Rókusfalvy ingó-bingó óriáskulcsával a kinyithatatlan kellékajtó zárjába. Javaslom, bízzunk benne!

Újabb órával később a nagyteremben kis időre minden olyan, mint régen. A kedves, öreg Magyar Televízió jutalomestje a nagyérdeműnek. Szolid, megbízható sztárok, a szellemes Vámos, a tiszta arcú Prokopp Dóra, a közszolgálatiságban megőszült Horváth János. Semmi harsány léhaság, mint az RTL-es bulin, és semmi ügyetlen kenetteljesség, mint a Duna Televízió estjén. Ám Vámos túl egyszerű kérdései sajnos tönkreteszik e törékeny pillanatot. Valahogy másodpercek alatt kiderül, hogy Vámos meg Prokopp rendszeresen nem kapják meg a munkabérüket, Horváthnak meg éppenséggel pere van az MTV-vel. Ráadásul úgy emtévések, hogy Horváth aznap épp a Heti hetesben szerepel, Prokopp Dóra meg most lett egy frissen induló kereskedelmi csatorna háziasszonya. Vasárnap aztán még odakerül a mondat végére a pont. Szederkényi Júlia, a (nálam is) abszolút győztes Weöres-versekre komponált Bóbita alkotója, mikor már másodszor megy föl a színpadra az ünnepélyes díjkiosztón, elég határozottan megkéri a Magyar Televízió illetékes emberét, jelentkezzék nála a díjátadás után tisztázni végre a film jogait és az alkotóknak járó honoráriumok sorsát.

Ám mindez nem olyan fontos. A fontos az, hogy a fesztivál ideje alatt megszavazták a nézők legkedvesebb műsorvezetőjüket (Bochkor Gábor) és legkedvesebb műsorukat (Heti hetes). Meg még az a fontos, hogy a legszerencsésebb szavazók kaptak egy-egy tévét.

Muhi Klára

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.