Ady fészke - Wilhelm Droste és a Három Holló

Képzőművészet

Ady Endre hajdani törzskocsmája az elmúlt években a Goethe Intézet földszinti traktusaként, Eckermann néven vált népszerű kávéházzá. Nemrég ismét Három Holló lett - de hogy meg is maradhat-e, az kemény ingatlanhasznosítási kérdés.

Ady Endre hajdani törzskocsmája az elmúlt években a Goethe Intézet földszinti traktusaként, Eckermann néven vált népszerű kávéházzá. Nemrég ismét Három Holló lett - de hogy meg is maradhat-e, az kemény ingatlanhasznosítási kérdés.

A kiürített igazgatói iroda ab-lakán kerek lyuk. Golyóütötte. Az Andrássy úton vagyunk, a pár hete a Ráday utcába költözött Goethe Intézet egykori székhelyének első emeletén. Pompás kilátás az operaházra, s előtte a kőszfinxre, melyről maga Ady zuhant le egy részeg éjszaka - a történetet Krúdy Gyula mesélte el, a pesti német ajkú közönség épülésére pedig Wilhelm Droste fordította le az általa szerkesztett Drei Raben című folyóirat 2003. februári Ady-számába.

Droste Ady szerelmeseként in-dította el az Eckermannt, s most mintha élet-halál kérdése lenne számára, hogy tovább tudja-e vinni ugyanitt a Három Hollót. Fölterjeszkedhet-e a félemeletre (ahol különtermeket képzel el felolvasóesteknek, focimeccseket és művészfilmeket játszó képernyőknek, carambolage-biliárdasztaloknak - tehát nem a lyukasaknak, hanem ahol ütközve "összecsókolóznak" a golyók), és levonulhat-e az alagsorba (ahol a legjobb éttermet látja lelki ízlelőbimbói előtt, az operaház vendégeire is számítva, akár a dalszínházzal is kooperálván jegyárba foglalt fogyasztással).

Alapvetően pénzkérdés az egész. Az épület tulajdonosa a CD Hungary Ingatlanhasznosító Forgalmazó és Szolgáltató Rt. A hatalmas ingatlanvagyonnal, mintegy 130 objektummal, csupa értékes, diplomáciai színvonalú épülettel és lakással gazdálkodó, privatizált cég - a Külügyminisztérium által alapított vállalat jogutódja - egyelőre engedi, hogy a Három Holló a helyén maradjon, de előreláthatóan olyan magas bérleti díjat szeretne a földszinti helyiségért (négyzet-méterenként havi 50 eurót), ami a szimpla kávéházi forgalomból nem termelhető ki. Pláne nem akkor, ha az marad a hely politikája, hogy itt órákon át el lehet olvasgatni, kártyázgatni egy kávé mellett. Így alakult ki, s Wilhelm Droste szerint pont így van jól.

Wilhelm Droste szívének egyik csücske az irodalomé, a másik a kávéházi kultúráé. Német irodalmat tanít az ELTE-n, magyar műveket ültet át németre, s közben kávéházakat gründol.

"Nyitott ajtó, élő ház" - fogalmazza meg a város társadalmi életébe szervesen bekapcsolódó külföldi kulturális intézet és a földszintjén működő kávéház egészséges szimbiózisának alaptételét. A 90-es évek közepén nyitotta meg az Eckermannt. (A szellemóriás krónikására utaló és egyúttal Esterházy-konnotációt is hordozó elnevezés ötlete Sugár János médiaművésztől ered; telitalálat, amit a földkerekség bármely pontján használhatna a Goethe Institut több mint 120 egységből álló hálózata.) Miközben az Andrássy úton a Három Holló jövőjét szeretné megoldani, a Ráday utcában megnyílt új Goethe Intézet földszint-jén pedig az ottani Eckermannt próbálja vonzó hellyé varázsolni (egyébként piaci áron bérli, ott sem lesz, itt sem volt Goethe-alkalmazott), szóba jött, hogy a berlini Magyar Ház földszintjén is csinálhatna egy jó helyet.

' fordította németre a Narancs őskorának presszósorozatából született kötetet, néhai Bodor Ferenc munkáját (Pesti presszók, 1992), írt egy könyvet a magyar fővárosról (Budapest: ein literarisches Porträt, 1998), s hosszan foglalkozott a Három Holló házával. "Tíz éven keresztül ez volt Ady törzshelye, amikor Pesten volt. Ahhoz képest, hogy a lakásban, ahol három hónapig élt, mielőtt meghalt, múzeumot rendeztek be, itt - ráadásul rossz helyen - csak egy kis táblácska van. Egy normális város szerintem élne azzal a lehetőséggel, hogy megőrizheti ezt a helyet akkor is, ha nem lehet pontosan tudni, milyen volt a cégtábla és az akkori berendezés. A kocsmákat nem dokumentálták, csak a kávéházakat."

Végigjárta az összes antikváriumot és képeslapgyűjtőt, de a Három Hollóról nem talált semmit: az kocsma volt, de talán éppen ezért, a korszak más - és az irodalmi életből ismert - kávéházai helyett Ady inkább ezt frekventálta. A szfinxes sztori megörökítésén túl Krúdy írt egy drámát is Három Holló címen. Wilhelm Droste számára épp Krúdy és Ady jelentette a belépőt a magyar irodalomba. Elsősorban miattuk kezdett magyarul tanulni. De még mielőtt belevágott volna, Ady szemei varázsolták el, Székely Aladár fotóiról: "Ez az ember többet tud. Ezt láttam a képeken. Tudni akartam, mit tud."

Gimnáziumi történelem- és némettanár létére azért nyitott kávéházat huszonöt éve Hamburgban, mert beleszeretett a pesti presszóéletbe, a Bambi és a Quint volt a kedvence. A kávéházból bejött pénzből töltött féléveket Budapesten, s alakította ki kétlaki életét, még a berlini fal fennállása idején, majd annak leomlása után települt át ide. Az Ajtósi Dürer soron megcsinálta a Dürer kávéházat, majd jött hét-nyolc éve az Eckermann. "Ha körülnézel, azt látod, hogy minden második ember olvas, és nem iszik. Ami üzletileg nagy gond, de kávéház-hangulatilag persze nagyon szép látvány" - mondja kapucsínót kortyolgatva.

Az idilli helyzet azonban megváltozott. A hirtelen jelentősen megemelt bérleti díjat a Goethe is sokallta, s elköltözött. Az Eckermann fölvette kocsmatörténelmi nevét, Roskó Gábor elkészítette a Három Holló cégérét. Már "csak" a pénzkérdést kéne megoldani. Wilhelm Droste éjt nappallá téve tárgyal, magyar és külföldi üzletembereknek, európai kultúrdiplomatáknak vázolja elképzeléseit. Minden megoldásra nyitott, csak hogy megőrizhesse - önmagának és Budapestnek - ezt a kis füstös Ady-szentélyt. A nemdohányzó fertály falán Ady-fotók, a költő bekeretezett közlekedési bérlete meg persze egy régi 500 forintos, a képével. Egy Ady, ha még emlékszik rá valaki.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.