rés a présen

Álmok elevenednek meg

Gulyás Gábor, az Art Capital főkurátora

  • rés a présen
  • 2019. június 30.

Képzőművészet

rés a présen: Milyen elgondolással indult az Art Capital Szentendrén?

Gulyás Gábor: Amikor megpályáztam a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatói posztját, leginkább az a progresszív művészeti hagyomány vonzott, ami ezt a kisvárost a képzőművészet magyar fővárosává tette. Az Art Capital erre is reflektál, jórészt kortárs projektekkel. Budapest közvetlen szomszédságában egy olyan szellemi helyet építünk, amely évről évre tematikusan kapcsolódó, jelentős művészeti teljesítményeken alapul, s amely nemzetközi perspektívában is értelmezhető. Mindez közel húsz múzeum és kiállítóhely koordinációjával.

rap: Milyen tervekkel jöttél ide?

GG: Az igazgatói programom kezdettől fogva nyilvános, így mindenki számára látható, hogy jórészt az történik, amit abban leírtam. Attól persze még nagy öröm, hogy például Vajda Lajos életmű-kiállítása valóban megvalósult, és sikerült elindítani az Art Capitalt.

rap: Az idei fesztivál alcíme Régi és új álmok.

GG: A fesztivál 18 olyan képzőművészeti kiállítás köré szerveződik, amelyek mindegyike kapcsolódik valamilyen formában az álom témájához. Ezek Szent­endre belvárosában, egy gyalogosan jól bejárható izgalmas, történelmi környezetben találhatók. A programok jórészt a tárlatokra épülnek. Az álom egyrészt a művészet régi, nagy témája, másrészt olyasmi, amihez mindenkinek van valamilyen személyes viszonya. Ez az izgalmas alaphelyzet sok jó művészeti lehetőséget kínál – ezekből igyekszünk minél többet, minél magasabb színvonalon megvalósítani.

rap: Meddig tart a fesztivál?

GG: A kiállítások egész nyáron nyitva tartanak, ezekhez rendszeresen szervezünk tárlatvezetéseket, beszélgetéseket. Hosszú lenne mindet felsorolni. Két társművészeti projektet viszont szeretnék külön is szóba hozni. Mindenekelőtt egy színházi produkciót, Az ember tragédiája egészen különleges előadását, ami egy új, független társulat, a Laboratorium Animae Műhely debütálása. Ők a rendező Sardar Tagirovsky vezetésével csaknem fél éve dolgoznak együtt Szentendrén, amit mi főként az infrastruktúra biztosításával próbáltunk segíteni. A másik az Álompár című szépirodalmi sorozatunk, ahol, június 1-jén például Takács Zsuzsa és Jánossy Lajos, 2-án Závada Pál és Závada Péter, 3-án Kali Ágnes és Kemény Zsófi, 4-én pedig Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva lesz a vendégünk.

rap: Milyen programokban veszel részt?

GG: Személyes kötődésem sok projekthez van, de háromnál egészen szoros, mert ezeknek én vagyok a kurátora. Az egyik a Magyar szürrealizmus című tárlat a Ferenczy Múzeumban, amely a történeti, avantgárd irányzatként értett szürrealizmus időszakában, annak a tartalmi és stiláris jellemzőit megjelenítő művekből ad válogatást, csaknem félszáz alkotó munkái révén. A másik Nagy Kriszta Tereskova helyspecifikus kiállítása a MűvészetMalomban, Csipke Rózsika halott címmel. A harmadik egy köztéri projekt: „Erről álmodtam én…” címmel: tizenkét vetítőfülkét helyeztünk el Szentendre belvárosában, s ezekben jelentős irodalmi művekben lévő álmok elevenednek meg, kitűnő színészek előadásában.

rap: Az idén POSZT-válogatóként is hallhattunk rólad – mik a tapasztalataid?

GG: Nagyon hasonlóak, mint általában a hazai művészeti élettel: sokszor kisszerű, előítéletek és dogmatikusan képviselt ideológiai, politikai szempontok mentén megosztott, de ezzel együtt is rendkívül izgalmas.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.