rés a présen

Álmok elevenednek meg

Gulyás Gábor, az Art Capital főkurátora

  • rés a présen
  • 2019. június 30.

Képzőművészet

rés a présen: Milyen elgondolással indult az Art Capital Szentendrén?

Gulyás Gábor: Amikor megpályáztam a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatói posztját, leginkább az a progresszív művészeti hagyomány vonzott, ami ezt a kisvárost a képzőművészet magyar fővárosává tette. Az Art Capital erre is reflektál, jórészt kortárs projektekkel. Budapest közvetlen szomszédságában egy olyan szellemi helyet építünk, amely évről évre tematikusan kapcsolódó, jelentős művészeti teljesítményeken alapul, s amely nemzetközi perspektívában is értelmezhető. Mindez közel húsz múzeum és kiállítóhely koordinációjával.

rap: Milyen tervekkel jöttél ide?

GG: Az igazgatói programom kezdettől fogva nyilvános, így mindenki számára látható, hogy jórészt az történik, amit abban leírtam. Attól persze még nagy öröm, hogy például Vajda Lajos életmű-kiállítása valóban megvalósult, és sikerült elindítani az Art Capitalt.

rap: Az idei fesztivál alcíme Régi és új álmok.

GG: A fesztivál 18 olyan képzőművészeti kiállítás köré szerveződik, amelyek mindegyike kapcsolódik valamilyen formában az álom témájához. Ezek Szent­endre belvárosában, egy gyalogosan jól bejárható izgalmas, történelmi környezetben találhatók. A programok jórészt a tárlatokra épülnek. Az álom egyrészt a művészet régi, nagy témája, másrészt olyasmi, amihez mindenkinek van valamilyen személyes viszonya. Ez az izgalmas alaphelyzet sok jó művészeti lehetőséget kínál – ezekből igyekszünk minél többet, minél magasabb színvonalon megvalósítani.

rap: Meddig tart a fesztivál?

GG: A kiállítások egész nyáron nyitva tartanak, ezekhez rendszeresen szervezünk tárlatvezetéseket, beszélgetéseket. Hosszú lenne mindet felsorolni. Két társművészeti projektet viszont szeretnék külön is szóba hozni. Mindenekelőtt egy színházi produkciót, Az ember tragédiája egészen különleges előadását, ami egy új, független társulat, a Laboratorium Animae Műhely debütálása. Ők a rendező Sardar Tagirovsky vezetésével csaknem fél éve dolgoznak együtt Szentendrén, amit mi főként az infrastruktúra biztosításával próbáltunk segíteni. A másik az Álompár című szépirodalmi sorozatunk, ahol, június 1-jén például Takács Zsuzsa és Jánossy Lajos, 2-án Závada Pál és Závada Péter, 3-án Kali Ágnes és Kemény Zsófi, 4-én pedig Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva lesz a vendégünk.

rap: Milyen programokban veszel részt?

GG: Személyes kötődésem sok projekthez van, de háromnál egészen szoros, mert ezeknek én vagyok a kurátora. Az egyik a Magyar szürrealizmus című tárlat a Ferenczy Múzeumban, amely a történeti, avantgárd irányzatként értett szürrealizmus időszakában, annak a tartalmi és stiláris jellemzőit megjelenítő művekből ad válogatást, csaknem félszáz alkotó munkái révén. A másik Nagy Kriszta Tereskova helyspecifikus kiállítása a MűvészetMalomban, Csipke Rózsika halott címmel. A harmadik egy köztéri projekt: „Erről álmodtam én…” címmel: tizenkét vetítőfülkét helyeztünk el Szentendre belvárosában, s ezekben jelentős irodalmi művekben lévő álmok elevenednek meg, kitűnő színészek előadásában.

rap: Az idén POSZT-válogatóként is hallhattunk rólad – mik a tapasztalataid?

GG: Nagyon hasonlóak, mint általában a hazai művészeti élettel: sokszor kisszerű, előítéletek és dogmatikusan képviselt ideológiai, politikai szempontok mentén megosztott, de ezzel együtt is rendkívül izgalmas.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.