"Az alsó szinten még csákányoznak" - az Új Budapest Galériáról

Képzőművészet

A tervek szerint október 31-én, a Bálnában nyílik Budapest harmadik legnagyobb kiállítótere. Andrási Gábor kurátorral és Török Tamással, a Budapest Galéria kiállítási osztályvezetőjével a félreértésekről és az új hely profiljáról beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Budapest Galériának december végéig ki kell költöznie a Szabad Sajtó úton lévő ingatlanból. Miért?

Török Tamás: A Budapest Galéria két éve a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) része, fenntartója a főváros. Júliusban a főváros úgy döntött, hogy ez a kiállítóhely megszűnik, és a Bálna első emeletén működik tovább. Központja a Lajos utcában lesz: az ottani kiállítótér továbbra is működik majd, de átköltöznek az irodák, a köztéri képzőművészeti osztály és a Budapest Galéria kiállítási osztálya. Így az Új Budapest Galériának (ÚBG) lesz egy 760 négyzetméteres kiállítótere.

MN: Tehát ezt a teret kapta a Budapest Galéria cserébe. Mit adott még a főváros?

TT: A júliusi közgyűlési határozat egyrészt szabályozta, hogy maximum évi négy nagyobb, elképzelésük szerint némiképp görögtűz jellegű, azaz közönségbarát kortárs művészeti kiállítást rendezhetünk. Másrészt új munkahelyekről döntött: a Budapest Galéria stábja egy új kurátorral, illetve később egy múzeumpedagógussal gyarapodhat. Mivel közintézmény vagyunk, ki kellett írnunk egy közalkalmazotti állást, ahol Andrási Gábor futott be győztesként.

MN: Az MTI által augusztusban kiadott hír főkurátorról beszélt. Ezek alapján a mára már hiszterizált szakma a pályázat nyilvánosságra hozását követelte.

TT: Alaptalanul és értelmetlenül, hiszen a pályázatot csupán egy diplomás munkakörre írtuk ki - erre törvény kötelez bennünket. A kiírásban nem szerepelt, hogy a pályázók hozzájárulnak a nevük vagy a pályázatuk közzétételéhez, munkatársi álláshirdetéseknél ez nem is elvárás, nem beszélve a jelentkezők személyiségi jogairól.

Török Tamás, Andrási Gábor

Török Tamás, Andrási Gábor

Fotó: Simonyi Balázs

MN: Felteszem, a kiválasztásánál - Gábor szakmai múltja mellett - az is fontos volt, hogy korábban sokat dolgoztatok együtt, és igen régóta ismeritek egymást.

Andrási Gábor: Együtt jártunk egyetemre, a barátságunk akkor kezdődött. A személyes kapcsolaton túl - ugyan nagyobb szünetekkel - nagyon szoros a munkakapcsolatunk is, 1985 óta nagyon sok kiállítást csináltunk együtt. Nem vagyunk ikrek, de ugyanaznap születtünk, Tamás csak fél nappal idősebb nálam.

MN: Te szerkeszted a Műértő című folyóiratot. Nem összeférhetetlen ez a kurátori munkáddal?

AG: Nem. Egyszerűen nem írunk kritikát a bálnabeli kiállításokról.

MN: Tehát ez nem egy vezetői vagy főkurátori állás. Mi akkor a feladatod?

AG: Az ÚBG kurátora nemcsak a Bálnában rendezhet kiállítást, hanem a Lajos utcában is, mint ahogy a kiállítási osztály további két kurátora is. Századszor mondom el, de a lényeg az, hogy ugyanaz a munkamódszer, mint a többi nagy intézménynél: a kiállítási ötleteket összevetve és megvitatva alakítjuk ki a következő egy-két év programját. Ha kiötlünk valami szépet, azt nem csinálhatjuk a saját szakállunkra. Ráadásul van egy főnökünk, a BTM főigazgatója, aki ezt véleményezi.

MN: Gondolom, az új helyhez többlettámogatást is kaptok.

TT: Igen, és ez az aspektus ismeretlen számunkra: a Budapest Galériában rendezett kiállításokra ugyanis évek óta semmilyen, azaz nulla forint forrás jutott. Most az ÚBG egy évre előre rendelkezik kiállítási költségvetéssel. Viszont úgy látszik, hogy ennek nagy részét most elsősorban korszerű eszközök vásárlására kell fordítani. Vagy a prezentációra: az európai kapcsolatok kiépítése és a név befuttatása érdekében például új angol nyelvű weblapot készítünk. Mivel a későbbiekben nem tervezzük papíralapú katalógusok megjelentetését, ide szeretnénk a jövőben feltölteni a kiállítások anyagát is.

MN: Miután két nagyobb kortárs intézmény helyzete kérdéses - hiszen a Műcsarnok bedőlt és a Ludwig Múzeum új programja sem látható -, nagyon nagy a szakmai várakozás.

AG: Ezt érzékeljük is. De egy alapvető dolgot azért tisztázni kell: nem pusztán kortárs kiállítások lesznek. A profil része a modern, azaz a huszadik századi művészet is. Olyan "muzeális" kiállítások is elképzelhetők, amelyek a klasszikus avantgárdra, a két háború közötti időszak, a negyvenes vagy a hatvanas évek művészetére fókuszálnak. Azáltal, hogy a Budapest Galéria beolvadt a BTM-be, múzeum is lett. Ez pozitív hozadék, hiszen múzeumközi kölcsönzésekre alkalmas: amúgy egy Kunsthalle nem kölcsönözhet nyakra-főre bármilyen múzeumtól.

MN: Beleszólhattatok a kiállítóhely tervezésébe?

TT: Igen, hiszen maga az emeleti teremsor nem erre lett kitalálva. Mi határoztuk meg, hogy milyen legyen a tér, a hőfok, a világítás, a páratartalom, a klíma, a mozgatható, burkolható és osztható falak, és mindent ellenőrzünk is. Nagyon korszerű lesz, megfelelve a nemzetközi múzeumi előírásoknak. Hiszen minden klasszifikált múzeumi anyag kölcsönzése előtt az a legfontosabb kérdés, milyen biztonsági körülményeket tudunk garantálni. Úgy tűnik, a munka az elképzeléseink szerint alakul.

MN: A "múzeumi" státusz azt jelenti, hogy vásárolhattok?

AG: Nem valószínű. De a kölcsönzési adottságok mellett inkább a múzeumi háttér fontos: a BTM-nek van múzeumi gyűjteménye, a Fővárosi Képtár.

MN: Elkészült már a galéria?

TT: Még épül. Sok munka van hátra, de a szakemberek okosan teszik a dolgukat.

MN: A Bálnában most csupán egyetlen kávézó működik. Miért?

AG: Talán, mert az alsó szinten még "csákányoznak". Azért olyan necces a megtöltése, mert a Bálna mint üzletközpont profilírozásában két elem ütközik. A terv szerint elvárás, hogy az épület helyiségeit bérbe vevő kereskedelmi, de a szélesebben értelmezett kultúrához érintőlegesen kapcsolódó vállalkozások bevételt termeljenek. Ha bolt, akkor ne konfekció legyen benne, hanem dizájntermék, vagy ha a piac, akkor ne a szokásos legyen, hanem bio. Ezért, meg a recesszió miatt nehezen vagy alig értékesíthetők ezek a helyek. Nagy kérdés, hogy ilyen körülmények között, egy üresen tátongó helyen is bevállalnak-e egy üzletnyitást.

MN: Ennek ellenére - nyilván politikai okból - már ki van tűzve a megnyitó napja, s az is, hogy Tarlós István avatja fel. Mit gondoltok erről?

AG: Az, hogy érdemes-e így átadni, sajnos nem a mi döntésünk. De a műtárgyaknak sem lenne jó, ha még minden le volna fóliázva, vagy a megnyitó után újra zúgnának a gépek. Hiszen egy művész, akinek már van neve, esetleg csak háklis rá, nyugodtan mondhatja erre, hogy gyerekek, építkezésre nem adok munkát. Nem beszélve arról, hogy a méregdrága technika is tönkremehet. Nagyon szeretnénk elkerülni a kényszermegnyitót. Nem szükséges ismételni a történelmet, amikor a szoboravatás közben a még nem kiöntött mű egyszerűen elolvadt a napon. Abba sincsen beleszólásunk, hogy ki nyitja meg. Bármilyen színezetű városvezetés is van, természetes, hogy a főpolgármester kíván átadni egy színvonalas új létesítményt. Emellett természetesen szakmai megnyitó is lesz.

MN: Kik szerepelnek majd a Budapesti merítés - 2013 című nyitókiállításon?

TT: Mivel nem ismertük a helyet, és nagyon kevés volt az idő, úgy döntöttünk Fitz Péterrel (a BTM Fővárosi Képtár igazgatója - DK), hogy elsősorban azok vegyék először birtokba a helyet, akik a Budapest Galériában és a Fővárosi Képtárban aktívan kiállítottak.

AG: A koncepció ismeretében később én is tettem javaslatokat - így hármunk választása alapján alakult ki, hogy kiket hívunk meg. Még így is, hogy közel hatvan művészt kértünk fel, rengeteg potenciális résztvevő kimaradt, de képtelenség mindenkit belevenni. Három hónap alatt - hiszen csak július 31-én lettek meg a tervek - nem is lehet felelősséggel egy komoly kurátori kiállítást felépíteni. Ez inkább "szalonkiállítás" lesz, de annak azért nagyon nívós.

TT: Az első kiállításhoz katalógust kell készíteni, és a művészekkel folyamatosan egyeztetni, akik szintén nem tudják pontosan, hová is kerülnek a munkáik. Nem tudjuk, hogyan működik majd a helyiség technikailag, és a rendezéshez egyelőre még nem "érezhetjük" a teret sem.

MN: Körösi Orsolya azt nyilatkozta az Ernst Múzeum megszűnése és a hely annektálása kapcsán, hogy majd kiváltja a szerepét a Bálna, hiszen a koncepciójában szerepel a vizuális kultúra egésze, beleértve az építészetet, a fotóművészetet és az iparművészetet.

TT: Ez egyáltalán nem igaz, mi nem pótolhatjuk az Ernst Múzeumot. Sokkal jobban örültünk volna, ha a szemben lévő épületben, ugyanezen a szinten nyílik egy kortárs fotógaléria vagy múzeum, az Ernstnek pedig megmarad a funkciója.

MN: Akkor miből áll össze az új kiállítóhely profilja? A hazai és nemzetközi kortárs kiállítások kiválasztásánál mi a fő szempont?

AG: A modern és kortárs profil mellett a nemzetközi tervek két pillére: a visegrádi négyek országainak művészete és a Duna-gondolat. De ezeket csak a szakmai együttműködések szimbolikus kereteként kell elképzelni, tehát nem tervezünk protokolláris kiállításokat.

TT: És persze a nemzetközi szcénából érkező egyéb impulzusokra is nyitottak vagyunk.

AG: Nem akarjuk erőltetni a hatalmi pozíciót. Kurátori pályázatokat is tervezünk, helyzetbe hozva ezzel a külső szakembereket. Sok kivitelezhető, de torzóban maradt ötletet, kiállítási koncepciót ismerünk - ezeket is szeretnénk a jövőben hasznosítani.

MN: Az Új Budapest Galéria nagyon jó helyen van.

AG: Igen, a belvárosból is csak pár villamosmegállónyira. Ott van a közelben az egyetem, a kollégiumok, a Ráday utca meg a Ludwig Múzeum három percre. Az lenne az ideális, ha a megnyitókor már a legjobb arcát tudná mutatni, és nem egy lakatlan siralomház lenne. Nekünk az a jó, ha a Bálnában élet van.

(Amikor a Bálnát még CET-nek hívták, átfogó cikkben tekintettük át viszontagságos történetét: Repül a bálna, Magyar Narancs, 2011. december 15.; az épületről pedig kritikában számoltunk be: Gyorsan avuló újdonság, Magyar Narancs, 2011. március 17.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.