Kiállítás

Szilágyi László Utcagaléria

  • - dck -
  • 2013. október 13.

Képzőművészet

Veszprém keblére ölelte tékozló fiát. A 41 éves korában, 2007-ben elhunyt öntörvényű punk művész, a város sötét angyala látszólag befogadtatott: szeptember 3-án felavatták a róla elnevezett aluljárót. A szegecselt ruházatáról, színes kakastaréjáról közismert és legtöbbször messziről elkerült, de a fiatalok körében legendás hírnévnek örvendő képzőművésznek szolgáltatott utólagos elismerés némiképp felemásra sikerült. Az aluljáró belső kialakításáért felelős, leginkább a Móricz Zsigmond körtéri melegedő kövekről ismert Városi Tájkép Csoport a művész életművéből kiemelt nyolc reprezentatív alkotást egyfajta látványelemmé deklarálta: a művekről készített, igaz, kiváló minőségű, de egyforma méretű reprodukciók enyhén megdöntve sorakoznak a falakon. A válogatásra nem lehet panasz - bár feltehetően a közízlésre tekintettel nem szerepelnek vadabb, például nemi szervet is ábrázoló művek -, s az is akceptálandó, hogy a Szilágyi (ismerőseinek per Lackó) életművét és személyiségét értelmező szövegeket is olvashatunk. A hercig összeállításból mégis kilúgozódik a művész expresszív, sehová sem sorolható stílusa, az a megzabolázott vadság, a nyers erővel vegyített esendőség, a kereteket szétfeszítő energia, amely ott pulzál minden műve mögött.

A domborműavatással (a művészről készült egész alakos graffitisablon Zeke László alkotása) és városi potentátokkal megspékelt utcagaléria-avatón elmismásolódott, hogy a későbbiekben más művészek munkái kerülnek a falakra, s az is, hogy a település még adós az életmű feldolgozásával és akár részleges bemutatásával. De már épül az új aluljáró - vicces elképzelni, hogy Szilágyi mit festett volna szórópisztollyal a falakra. Gyorsan eltávolították volna.

Veszprém, Budapest utcai aluljáró

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."