Kiállítás

Szilágyi László Utcagaléria

  • - dck -
  • 2013. október 13.

Képzőművészet

Veszprém keblére ölelte tékozló fiát. A 41 éves korában, 2007-ben elhunyt öntörvényű punk művész, a város sötét angyala látszólag befogadtatott: szeptember 3-án felavatták a róla elnevezett aluljárót. A szegecselt ruházatáról, színes kakastaréjáról közismert és legtöbbször messziről elkerült, de a fiatalok körében legendás hírnévnek örvendő képzőművésznek szolgáltatott utólagos elismerés némiképp felemásra sikerült. Az aluljáró belső kialakításáért felelős, leginkább a Móricz Zsigmond körtéri melegedő kövekről ismert Városi Tájkép Csoport a művész életművéből kiemelt nyolc reprezentatív alkotást egyfajta látványelemmé deklarálta: a művekről készített, igaz, kiváló minőségű, de egyforma méretű reprodukciók enyhén megdöntve sorakoznak a falakon. A válogatásra nem lehet panasz - bár feltehetően a közízlésre tekintettel nem szerepelnek vadabb, például nemi szervet is ábrázoló művek -, s az is akceptálandó, hogy a Szilágyi (ismerőseinek per Lackó) életművét és személyiségét értelmező szövegeket is olvashatunk. A hercig összeállításból mégis kilúgozódik a művész expresszív, sehová sem sorolható stílusa, az a megzabolázott vadság, a nyers erővel vegyített esendőség, a kereteket szétfeszítő energia, amely ott pulzál minden műve mögött.

A domborműavatással (a művészről készült egész alakos graffitisablon Zeke László alkotása) és városi potentátokkal megspékelt utcagaléria-avatón elmismásolódott, hogy a későbbiekben más művészek munkái kerülnek a falakra, s az is, hogy a település még adós az életmű feldolgozásával és akár részleges bemutatásával. De már épül az új aluljáró - vicces elképzelni, hogy Szilágyi mit festett volna szórópisztollyal a falakra. Gyorsan eltávolították volna.

Veszprém, Budapest utcai aluljáró

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.