Bakelit - Hatvannyolc nyara, Moszkva

Amióta divatba jött a retró, gátlásaim vannak, már az öreg, bejáratott lemezeimmel is. Még jó, hogy a ma annyit emlegetett hatvannyolc, az valami más tészta: az egy "emblematikus" évszám, ahogy mondani szokás. Akörül érdemes - sőt muszáj - legyeskedni, évfordulóktól és divatoktól függetlenül. Polgárjogi, háborúellenes és diákmozgalmak, tavaszi szellők és nyári szerelmek, hippik és ellenkultúra - s közben Vietnam, továbbá Martin Luther King és Robert Kennedy meggyilkolása meg szovjet tankok Prágában.

Amióta divatba jött a retró, gátlásaim vannak, már az öreg, bejáratott lemezeimmel is. Még jó, hogy a ma annyit emlegetett hatvannyolc, az valami más tészta: az egy "emblematikus" évszám, ahogy mondani szokás. Akörül érdemes - sőt muszáj - legyeskedni, évfordulóktól és divatoktól függetlenül. Polgárjogi, háborúellenes és diákmozgalmak, tavaszi szellők és nyári szerelmek, hippik és ellenkultúra - s közben Vietnam, továbbá Martin Luther King és Robert Kennedy meggyilkolása meg szovjet tankok Prágában.

Ennek a kirívó hatású, illúziókkal és elveszítésekkel teli évnek különösen gazdag volt a "könnyűzenéje". Kis sarkítással azt mondhatjuk: néhány hónap alatt szinte minden megtörtént, ami azóta rendkívül nehezen meghaladható minta vagy hagyomány. Szimplán hasra ütve, csak a példa kedvéért: fúziós rockban a Blood, Sweat & Tears és a Chicago, soulban és funkban a Sly & The Family Stone és James Brown, metálban a Led Zeppelin és a Deep Purple, progresszív rockban a King Crimson és a Pink Floyd, prepunkban Iggy Pop és az MC5, krautrockban és elektronikában a Can és a Tangerine Dream, folk-rockban Leonard Cohen és a Fairport Convention és a többi és a többi, hosszasan. Csiki-csuki, keresztül-kasul. S mindebből, ha a metszéspontokat keressük, a pszichedélia tűnik ki - azt a világért sem lehetett megkerülni. Mégpedig - egy újabb sarkítással: a világ minden részén - a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumának a nyomában.

*

Az én múlhatatlan hatvannyolcas szerelmeim - mint mondjuk Julie Driscolltól a This Wheel's On Fire, Barry Ryantől az Eloise, Joe Cockertől a With A Little Help From My Friends, Arthur Browntól a Fire vagy a Rolling Stonestól a Sympathy For The Devil - sorában különös ragyogású a Wonderland együttes Moscow című slágere. Akkoriban nem volt otthon magnóm, lemezjátszó pláne, viszont a rádióban nagyon tudtam várni a Kívánságműsort meg a Komjáthyt, mert ez a Moszkva igen gyakran terítékre került. Ahogy egy világslágernek kell.

Hol volt, hol nem volt, a hatvanas évek első felében szörnyen befutott egy német együttes, úgy hívták, hogy The Rattles. Hatvanháromban Angliában a Rolling Stonesszal, hatvanhatban Németországban a Beatlesszel turnézott - más kérdés, hogy mindez most csak azért kívánkozik ide, mert a Rattles-főnök, Achim Reichel hozta össze a Wonderland projektet is, amikor a pszichedelikus és progresszív rock hatása alá került. Hárman (Reichel mellett Frank Dostal és Dicky Tarrach) a Rattlesből, továbbá Helmuth Franke James Last zenekarából és Les Humphries a The Summer Setből - mintegy az első német szupergroup gyanánt. Rögtön az első kislemezük (B oldalán) volt a Moszkva, és el is ment belőle kétszázezer hirtelen. Hogyne ment volna, megvolt hozzá mindene. Sejtelmes szláv dallam, szenvedélyes ének, emelkedett vokál, pszichedelikus gitár, sűrű, progresszív orgona, s mint minden valamirevaló szerelmes dal: reménytelen vágyakozással teli. Mélység és csúcs. Olyannyira, hogy ez lett a Wonderland veszte: 1971-es fennállásáig próbálkozhatott még két nagylemeznyi felvétellel, nem bírt a Moszkva nyomába érni. (Erről szól sajnos az illusztrációnkul szolgáló, 1988-ban kiadott gyűjtemény...) Így aztán a Wonderland mérlegéről nem lehet sem többet, sem kevesebbet állítani: az egyik serpenyőjében három perc örökkévalóság, a másikban semmi.

*

Ebben az örökzöldben arról énekelt Frank Dostal, hogy a szerelme "vonatra szállt, hazatért egy szó nélkül Moszkvába". - Nyilván megvolt az okaÉ A hatvannyolcas Moszkva egyébként korántsem volt olyan drámai, mint gondolhatnánk, már legalábbis a könnyűzenét tekintve.

A Szovjetunió ifjúságát éppúgy felkavarta a rock'n'roll- és tvisztőrület, mint minket. Az 1957-es moszkvai Világ Ifjúsági Találkozó nyitott rá kaput, s onnantól nem volt más pálya, sem zenében, sem táncban, sem viselkedésben. Üldözéstől, szankcióktól nem kellett tartani, a kultúrpolitika inkább csak "szabályozni" próbálta az efféle nyugati befolyást, vagy éppen adaptálni, mint a kiváló Mojszejev. Az ő legendás táncegyüttese beépítette a tviszt könnyedségét, mégsem mozdultak rá a fiatalok, pedig a Nyugat odavolt érte.

Na, de Bill Haley és Elvis Presley hatása csak hangyányi volt az 1964-ben robbanó beatlemániához képest! A Beatles dallamossága közelebb állt az orosz lélekhez, mint a csípőriszálás, s különben is: ahogy a leghíresebb moszkvai Beatles-együttes, a Slavs alapítója, Alexander Gradsky mondta: "A Beatlesen kívül semminek nem volt értelme". (Gradsky amúgy az orosz rocktörténet egyik legtöbbet idézett krónikása, akinek a Mojszejev együttesben táncoló nagybátyja szállította Nyugatról a lemezeket, úgyhogy naprakész volt. Lásd Timothy W. Ryback vagy Artemy Troitsky könyveit: Rock Around The Bloc vagy Back In The USSR.)

Olyannyira nem volt értelme, hogy míg nálunk a "magyar Lennon-McCartney páros" megteremtette a magyar beatzenét, Moszkvában a kutyának sem kellett orosz nyelvű vagy saját szerzemény - a szabadság és az önkifejezés vágya kimerült a külföldi zenekarokkal való azonosulásban. Gradsky adatai szerint több mint kétszázötven amatőr beatzenekar játszott Moszkvában - állami támogatás, működési engedély, lemezfelvétel és hivatalos propaganda nélkül - Beatles- (és persze Stones-, Animals- meg Monkees-) számokat, és ennél nem is kellett több. Illetve még, hogy teljes legyen a gyönyör: 1966-tól megjelentek a boltokban a kiváló keletnémet és csehszlovák villanygitárokÉ

A Vörös teret pedig ellepték a szovjet hippik. Virágos ingben, farmerban vagy miniszoknyában, hosszú hajjal, kerek jelvénnyel, mámorban és szabad szerelemben - és anélkül, hogy bajlódtak volna a nyugati hippiideológiákkal.

Már csak egy angol vagy amerikai sztár fellépése hiányzottÉ És majdnem összejött az is. A pszichedelikus folker Donovan érkezett volna, ha az oroszok '68. augusztus 20-án nem szállják meg Prágát, illetve ha a Nyugat nem alkalmaz kulturális embargót ez után.

Hát így.

Mára ennyit, folyt. köv. Mindig régen van.

Csak tudnám, hogy miért kellett Dostal szerelmének szó nélkül vonatra szállnia a Moszkvában?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.