Fejlett operaipar - Miskolci Nemzetközi Operafesztivál

Miskolc az ezredforduló óta tiszteletre méltó erőfeszítéseket tesz azért, hogy a település tovatűnt nehéziparát magaskultúrával pótolja és feledtesse, s ilyesformán vonzóbb arculatot teremtsen a rendszerváltással jócskán megrendült pozíciójú nagyvárosnak. A 2001-ben útjára indult Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, az immár tradicionális nyári Bartók+É rendezvénysorozat kétségkívül a legjelentősebb faktora e fazonírozási folyamatnak.

Miskolc az ezredforduló óta tiszteletre méltó erőfeszítéseket tesz azért, hogy a település tovatűnt nehéziparát magaskultúrával pótolja és feledtesse, s ilyesformán vonzóbb arculatot teremtsen a rendszerváltással jócskán megrendült pozíciójú nagyvárosnak. A 2001-ben útjára indult Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, az immár tradicionális nyári Bartók+É rendezvénysorozat kétségkívül a legjelentősebb faktora e fazonírozási folyamatnak.

Az immár nyolcadik operafesztivál a Bartók+Szlávok tematika jegyében zajlott, s a főprogramokat szoros figyelemmel kísérve megállapítható, hogy az idei ünnep temperált színvonalú műsort kínált, néhány mérsékelt csalódással, s hozzá egy-két revelatív vagy szívszorító nagy élménnyel. A teljes opera-előadások közül, amelyek ezúttal hat különböző zenés színházi játszóhelyet képviseltek, talán egyedül a Kassai Állami Színház Ruszalkája lógott ki a zenei kivitelezés és a rendezés szolid nívójával, míg a többi produkció eltérő módon és eltérő mértékben, de egyként élvezhetőnek és/vagy tanulságosnak bizonyult. A budapesti Operaház ismerős Jenufa-előadását előzetesen a tüneményszerű Anja Silja vendégszereplése ígérte rangos eseménynek, s a hatvannyolc éves szoprán nem is okozott csalódást: énekes színészi karizmáját karrierjének 52. esztendejében is csorbítatlanul őrzi, s mint Sekrestyésné igazi nagyasszonynak hatott, a dívaság (egész pályafutása során okosan elkerült) látszata nélkül. Jelenléte alkalmasint inspirációnak is kiváló volt, s az Operaház együttese a legjobb formáját mutatta Kovács János perfekt irányítása alatt.

Az erényeiben és kisebb fogyatkozásaiban már régente feltérképezett Vidnyánszky-rendezést természetesen nem övezte akkora érdeklődés, mint az idei operafesztivál két német direkciójú előadását: a Miskolc számára létrehozott Kékszakállút, illetve a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház Anyeginjét. Az előbbit Michael Schulz rendezte félre, első látásra jócskán elszegényítve az opera drámai-lélektani bőségét, s a látványos nemzedéki elkülönbözéssel és bizonytalan játékregiszterrel megterhelt Kékszakállú-Judit viszonylat még a remek (Meláth Andrea), illetve összességében négyes fölé (Palerdi András) énekesi teljesítmények ellenére is elkedvetlenítően hatott.

Jóval kvalitásosabb, de ugyancsak vitatható produkcióval reprezentálta művészetét a Miskolcon személyesen is megjelenő és előadást tartó, legendásan viharos működésű Peter Konwitschny. "Nem elég, ha nincsenek ötleteink, alkalmatlannak is kell lennünk arra, hogy ezeket kifejezzük" - szembesülhettünk szellemes áltételmondatával, s Konwitschny Anyegin-rendezése minden volt, csak nem ötlettelen. Mégis, a szesztől átitatott Anyegin, valahány hatásos pillanatával (például Lenszkij holttestének megtáncoltatásával) és erős jelképével ellentmondani látszott a rendező által kifejtett elméleti megközelítés másik, s ezúttal hangsúlyos fordulatának, miszerint "operát rendezni annyi, mint zenét színpadra állítani a szöveggel együtt". Nos, Konwitschny koncepcióját mintha a kívánatosnál kevésbé érintette volna meg a zene és a szöveg, s - szemben a vizslatott társadalmi léptékkel - az egyes figurák személyiségére/karakterére sem adott sokat.

Ezzel szemben a moszkvai Helikon Színház két vendégelőadása, az egyként Dmitrij Bertman által rendezett Borisz Godunov és Kisvárosi Lady Macbeth telivér opera-előadásként üzemelt, mely két rendezés mellett a derék és tanult németek produkciói - tűrés-tagadás - rafinált agyalmánynak hatottak. Az első este, azaz a Muszorgszkij-remek elővezetése még ébresztett ugyan némi fenntartást, a zenei kivitelezés terén éppúgy, mint a mű markáns és politikus értelmezésével szemben, mely erősen leszállította, vagyis inkább lenullázta a darabbéli nép ethoszát, mélyen fekvő szent ártatlanságát. Bertman már ez estén is frappírozó és gondolatébresztő ötletként tálalt egy szerepösszevonást (a trónkövetelő ál-Dmitrij és a Bolond partéit egyetlen énekesre, Vaszilij Jefimovra testálva), s majd' ugyanezt tette másnap is, csak épp immár minden ízében eredeti és koherens előadást életre híva. A Sosztakovics-opera nemcsak a csiszolt és számunkra szinte felfoghatatlan fegyelemről árulkodó csapatjátékával keltett ámulatot, hanem azzal is, hogy egy-egy, a rendezői oktroj kínos érzetét áldásosan mellőző ötlet, mily revelatív hatást képes kiváltani a színpadon. Katyerina tohonya férje és virgonc szeretője a megszólalásig hasonlatosak, s éppígy tűnik fel az opera zárójelenetében Katyerina alteregója is, a szeretőjét elcsábító másik szibériai száműzött, Szonyetka személyében. S hozzá e záróképben, amelynek sötét tragikumát Bertman mesteri egyszerűséggel választotta el az előző jelenetek harsány, olykor cirkuszias zenei-színpadi világától, a rabok között felbukkan valamennyi szereplő, s a koncepció következetes megvalósítását a díszletek és jelmezek egyszerre színpadra termetten praktikus és megejtően poétikus megoldásai támogatják (s alkalmasint ösztönzik).

Az idei fesztivál opera-előadásain - az egy Anja Silja kivételével - inkább csak tisztes, olykor első osztályú, de sosem fenséges énekesek ügyködtek. Az óriások a kísérő koncerteken tűntek fel, hogy kiveszéssel fenyegetett fajukat csodáltassák: a fájdalmasan megöregedett, de még mindig letaglózó, előadó-művészi kultúráját és emberi eleganciáját váltig birtokló hetvenéves Jevgenyij Nyesztyerenko, aki a zsinagógában adott örök emlékül szolgáló dal- és áriaestet. Vagy Polgár László, aki a Miskolci Szimfonikusok zenekari estjét vonta lidérces fénybe Muszorgszkij A halál dalai és táncai című ciklusának rettegtető és derűs-kedélyes előadásával.

Miskolc, június 11-22.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)