Fejlett operaipar - Miskolci Nemzetközi Operafesztivál

Miskolc az ezredforduló óta tiszteletre méltó erőfeszítéseket tesz azért, hogy a település tovatűnt nehéziparát magaskultúrával pótolja és feledtesse, s ilyesformán vonzóbb arculatot teremtsen a rendszerváltással jócskán megrendült pozíciójú nagyvárosnak. A 2001-ben útjára indult Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, az immár tradicionális nyári Bartók+É rendezvénysorozat kétségkívül a legjelentősebb faktora e fazonírozási folyamatnak.

Miskolc az ezredforduló óta tiszteletre méltó erőfeszítéseket tesz azért, hogy a település tovatűnt nehéziparát magaskultúrával pótolja és feledtesse, s ilyesformán vonzóbb arculatot teremtsen a rendszerváltással jócskán megrendült pozíciójú nagyvárosnak. A 2001-ben útjára indult Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, az immár tradicionális nyári Bartók+É rendezvénysorozat kétségkívül a legjelentősebb faktora e fazonírozási folyamatnak.

Az immár nyolcadik operafesztivál a Bartók+Szlávok tematika jegyében zajlott, s a főprogramokat szoros figyelemmel kísérve megállapítható, hogy az idei ünnep temperált színvonalú műsort kínált, néhány mérsékelt csalódással, s hozzá egy-két revelatív vagy szívszorító nagy élménnyel. A teljes opera-előadások közül, amelyek ezúttal hat különböző zenés színházi játszóhelyet képviseltek, talán egyedül a Kassai Állami Színház Ruszalkája lógott ki a zenei kivitelezés és a rendezés szolid nívójával, míg a többi produkció eltérő módon és eltérő mértékben, de egyként élvezhetőnek és/vagy tanulságosnak bizonyult. A budapesti Operaház ismerős Jenufa-előadását előzetesen a tüneményszerű Anja Silja vendégszereplése ígérte rangos eseménynek, s a hatvannyolc éves szoprán nem is okozott csalódást: énekes színészi karizmáját karrierjének 52. esztendejében is csorbítatlanul őrzi, s mint Sekrestyésné igazi nagyasszonynak hatott, a dívaság (egész pályafutása során okosan elkerült) látszata nélkül. Jelenléte alkalmasint inspirációnak is kiváló volt, s az Operaház együttese a legjobb formáját mutatta Kovács János perfekt irányítása alatt.

Az erényeiben és kisebb fogyatkozásaiban már régente feltérképezett Vidnyánszky-rendezést természetesen nem övezte akkora érdeklődés, mint az idei operafesztivál két német direkciójú előadását: a Miskolc számára létrehozott Kékszakállút, illetve a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház Anyeginjét. Az előbbit Michael Schulz rendezte félre, első látásra jócskán elszegényítve az opera drámai-lélektani bőségét, s a látványos nemzedéki elkülönbözéssel és bizonytalan játékregiszterrel megterhelt Kékszakállú-Judit viszonylat még a remek (Meláth Andrea), illetve összességében négyes fölé (Palerdi András) énekesi teljesítmények ellenére is elkedvetlenítően hatott.

Jóval kvalitásosabb, de ugyancsak vitatható produkcióval reprezentálta művészetét a Miskolcon személyesen is megjelenő és előadást tartó, legendásan viharos működésű Peter Konwitschny. "Nem elég, ha nincsenek ötleteink, alkalmatlannak is kell lennünk arra, hogy ezeket kifejezzük" - szembesülhettünk szellemes áltételmondatával, s Konwitschny Anyegin-rendezése minden volt, csak nem ötlettelen. Mégis, a szesztől átitatott Anyegin, valahány hatásos pillanatával (például Lenszkij holttestének megtáncoltatásával) és erős jelképével ellentmondani látszott a rendező által kifejtett elméleti megközelítés másik, s ezúttal hangsúlyos fordulatának, miszerint "operát rendezni annyi, mint zenét színpadra állítani a szöveggel együtt". Nos, Konwitschny koncepcióját mintha a kívánatosnál kevésbé érintette volna meg a zene és a szöveg, s - szemben a vizslatott társadalmi léptékkel - az egyes figurák személyiségére/karakterére sem adott sokat.

Ezzel szemben a moszkvai Helikon Színház két vendégelőadása, az egyként Dmitrij Bertman által rendezett Borisz Godunov és Kisvárosi Lady Macbeth telivér opera-előadásként üzemelt, mely két rendezés mellett a derék és tanult németek produkciói - tűrés-tagadás - rafinált agyalmánynak hatottak. Az első este, azaz a Muszorgszkij-remek elővezetése még ébresztett ugyan némi fenntartást, a zenei kivitelezés terén éppúgy, mint a mű markáns és politikus értelmezésével szemben, mely erősen leszállította, vagyis inkább lenullázta a darabbéli nép ethoszát, mélyen fekvő szent ártatlanságát. Bertman már ez estén is frappírozó és gondolatébresztő ötletként tálalt egy szerepösszevonást (a trónkövetelő ál-Dmitrij és a Bolond partéit egyetlen énekesre, Vaszilij Jefimovra testálva), s majd' ugyanezt tette másnap is, csak épp immár minden ízében eredeti és koherens előadást életre híva. A Sosztakovics-opera nemcsak a csiszolt és számunkra szinte felfoghatatlan fegyelemről árulkodó csapatjátékával keltett ámulatot, hanem azzal is, hogy egy-egy, a rendezői oktroj kínos érzetét áldásosan mellőző ötlet, mily revelatív hatást képes kiváltani a színpadon. Katyerina tohonya férje és virgonc szeretője a megszólalásig hasonlatosak, s éppígy tűnik fel az opera zárójelenetében Katyerina alteregója is, a szeretőjét elcsábító másik szibériai száműzött, Szonyetka személyében. S hozzá e záróképben, amelynek sötét tragikumát Bertman mesteri egyszerűséggel választotta el az előző jelenetek harsány, olykor cirkuszias zenei-színpadi világától, a rabok között felbukkan valamennyi szereplő, s a koncepció következetes megvalósítását a díszletek és jelmezek egyszerre színpadra termetten praktikus és megejtően poétikus megoldásai támogatják (s alkalmasint ösztönzik).

Az idei fesztivál opera-előadásain - az egy Anja Silja kivételével - inkább csak tisztes, olykor első osztályú, de sosem fenséges énekesek ügyködtek. Az óriások a kísérő koncerteken tűntek fel, hogy kiveszéssel fenyegetett fajukat csodáltassák: a fájdalmasan megöregedett, de még mindig letaglózó, előadó-művészi kultúráját és emberi eleganciáját váltig birtokló hetvenéves Jevgenyij Nyesztyerenko, aki a zsinagógában adott örök emlékül szolgáló dal- és áriaestet. Vagy Polgár László, aki a Miskolci Szimfonikusok zenekari estjét vonta lidérces fénybe Muszorgszkij A halál dalai és táncai című ciklusának rettegtető és derűs-kedélyes előadásával.

Miskolc, június 11-22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.