Dönci (1957-2008)

Képzőművészet

Dénes József 1957-ben született. Zenei pályafutását az Európa Kiadó zenekarban kezdte. 1987-ben Dénes József a Hit Gyülekezetének tagja lett, majd Pajor Tamás megtérése után alakított Ámen zenekarában gitározott 1993-ig. Játszott Kamondy Imre Vad Chanson nevű zenekarában és a Vidámpark együttesben. Néhány Neurotic-számot zeneszerzőként jegyzett. A 90-es évek végétől kiválásáig a Balaton zenekarban, majd alakulásától 2008 februárjáig Legát Tibor Lidérc nevű formációjában játszott. 2004-ben, az uniós csatlakozás alkalmából rendezett EK-koncertsorozat meghívott fellépője volt. 2002-ben zeneszerzőként közreműködött a Várszegi Tibor rendezte Hírnökök című előadás létrehozásában, majd Oláh Lehel 2003-as Dixi-filmjének szereplője volt. Játéka hallható az Európa Kiadó 1987-ben kiadott Popzene című albumán, s még társszerzőként jegyzi az együttes 1989-ben megjelent újabb lemeze, a Szavazz rám! dalait is. Játszott a Balaton 1996-os A fény közepe a sötétség kapujában című stúdióalbumán is, legnagyobb zenei vállalkozása azonban 2006-ban kiadott, Gémes Jánosnak (Dixie) emléket állító első és egyetlen szólóalbuma volt, amely Dönci Projekt név alatt jelent meg. (MTI)

Dénes József 1957-ben született. Zenei pályafutását az Európa Kiadó zenekarban kezdte. 1987-ben Dénes József a Hit Gyülekezetének tagja lett, majd Pajor Tamás megtérése után alakított Ámen zenekarában gitározott 1993-ig. Játszott Kamondy Imre Vad Chanson nevű zenekarában és a Vidámpark együttesben. Néhány Neurotic-számot zeneszerzőként jegyzett. A 90-es évek végétől kiválásáig a Balaton zenekarban, majd alakulásától 2008 februárjáig Legát Tibor Lidérc nevű formációjában játszott. 2004-ben, az uniós csatlakozás alkalmából rendezett EK-koncertsorozat meghívott fellépője volt. 2002-ben zeneszerzőként közreműködött a Várszegi Tibor rendezte Hírnökök című előadás létrehozásában, majd Oláh Lehel 2003-as Dixi-filmjének szereplője volt. Játéka hallható az Európa Kiadó 1987-ben kiadott Popzene című albumán, s még társszerzőként jegyzi az együttes 1989-ben megjelent újabb lemeze, a Szavazz rám! dalait is. Játszott a Balaton 1996-os A fény közepe a sötétség kapujában című stúdióalbumán is, legnagyobb zenei vállalkozása azonban 2006-ban kiadott, Gémes Jánosnak (Dixie) emléket állító első és egyetlen szólóalbuma volt, amely Dönci Projekt név alatt jelent meg. (MTI)

Nagyon büszke lenne, hogy országos hír lett belőle, de ha olvasná a közleményt, már nem annyira. Hetekig mérgelődne, micsoda pofátlanság, hogy a Dixi nevét sem tudják rendesen leírni, a Vadsanzonét sem, és különben is, mit jelent az, hogy "még társszerzőként jegyzi"? Azok a dalok nem 1989-ben születtek. Persze szó sem lenne helyreigazítási kérelemről, viszont minden ismerősének, aki az útjába akad, elpanaszolná, hogy miért nem egyeztettek vele a szöveget illetően. Rágódna, tépelődne rajta, megírna otthon legalább ötféle változatot, azt viszont hiába magyaráznánk, hogy egy hírügynökségnek erre nincs ideje.

Nekem is fogytán volt a türelmem, miután tavaly februárban törzshelyén, a Haller utcai Galéria borozóban interjút készítettem vele a Dixi-lemez apropóján, majd két nap múlva elmentem hozzá egyeztetni. Ráment a vasárnap délután, hogy "korrigáljuk a kocsmai kifakadásokat", de nem azokat korrigáltuk, hanem látszatra jelentéktelen dolgokat: félórákat gyötrődött egy-egy kötőszón, ragaszkodott hozzá, hogy írjam bele, Dixi a XX. század Szókratésze volt. Platón, Bach, Mozart, Hendrix, David Bowie is előkerült, igyekeztem a kedvében járni bizonyos határig. Látszott rajta, hogy a jóváhagyott szöveggel is elégedetlen.

Akkor tűnt fel, nem azt mondja, hogy "szeretném" vagy "akarom", hanem: "az a becsvágyam".

Az viszont kijelentés volt, hogy a "közös munkánkat" a kocsmában kell folytatni. Ami ott történt, néhány pohár után teljesen logikus és kézenfekvő. Annak ellenére, hogy "összesen" 92 évesek voltunk. Elhatároztuk, zenekart alapítunk. Egy hét múlva vittem neki játékszintetizátorral készített zenéket, amire ráénekeltem, utána három hónapig nem láttam. Egyszer felhívott: "Minősíthetetlen dolgok ezek, nem zene, nekem mégis tetszik. Ilyen akkordmeneteket csak dilettáns írhat, viszont ettől izgalmas."

Megint eltelt pár hónap, augusztusra sikerült megszervezni egy koncertet. Összeállt a zenekar, és bár a fellépés előtti délelőttig egyszer sem játszottuk el valódi hangszerelésben a számokat - azt csak ő hallotta -, estére minden kitisztult. Végeredményben teljesült a "becsvágyunk", vállalható műsort adtunk, evidens volt a folytatás.

Már csak azért is, mert tele volt ötlettel, és mert úgy érezhette, a többiek is, én is fenntartások nélkül elfogadjuk zenei elképzeléseit. Noha többször panaszkodott, hogy túlságosan fáradt, és milyen kár, hogy nem tíz évvel hamarabb találkoztunk, december végéig miénk volt a világ, egymásba értek a koncertek, "előzenekar" státuszunknak köszönhetően nagyobb közönség előtt is. Januárban azonban lassult a tempó, alig akadt fellépési lehetőség, és ez elkedvetlenítette. Nem is azért, mert a színpadon érezte biztonságban magát, inkább megélhetési okokból. Egyre jobban kiütközött, hogy ami nekem elsősorban hobbi, számára fontos kereseti lehetőség.

Nagy szegénységben élt feleségével és két kisgyermekével, és talán úgy érezte, hogy egy addig biztos jövedelemforrás apadt el. Hiába magyaráztuk neki, ismeretlen zenekar vagyunk, hogy 2008-ban nem fog leborulni előttünk egyetlen koncertszervező sem, és ha tovább akarunk lépni, stúdióba kell mennünk - úgy tett, mint aki nem érti, miért. Mivel koncertek híján, "csak úgy, a semmibe" próbáltunk tovább, egyre fásultabbá vált, kezdte nem érdekelni az egész. Órákat késett, nem szólt bele a zenébe, csak legyintett, ha valami nem tetszett neki, és egyre inkább nem tetszett neki semmi. A lemezfelvételre azért nem jött el, mert egy "kutyás film" ment a tévében. Máskor eljött, de leült az előtérben és csak annyit mondott, teljesen rossz, amit addig csináltunk.

Ha kérdeztük, hogyan segíthetnénk, a fejét rázta. Alkoholizmusát megváltoztathatatlan tényként kezelte, azzal a valójában szerencsétlen - ám az élők számára irigylésre méltó - adottsággal rendelkezett, hogy italozáskor nem vált agresszívvá, sohasem viselkedett úgy, hogy utólag szégyenkeznie kellett volna mások előtt.

Ha nem ivott, egyre többször mondogatta, "nemsokára meg fogok halni" - ez mindenkit bosszantott. Tudtuk, hogy cukorbeteg, és azt is, hogy ital és cigi nélkül mozdulni sem tud, de inkább önsajnálatnak tűnt a kijelentés, nem vettük komolyan. Senkiben, bennünk sem bízott meg, ám arra képtelen volt, hogy bármit elintézzen egyedül. Nagy nehezen rászánta magát, hogy elmenjen egy orvoshoz, az megállapította, hogy depressziós. De a gyógyszereket nem váltotta ki. "Minek, úgyis ráinnék." Ha beesett egy-egy koncert, felszívta magát, de a következő próbára visszazuhant a verembe. Március végén volt egy fellépésünk, akkor úgy látszott, feladta: összevissza gitározott, és meg volt győződve arról, hogy mi rontottuk el a dalokat.

Három hónapra megszűnt a kapcsolat, legközelebb egy vendéglátós zenészekről szóló film forgatásán találkoztunk. Õ volt az egyik. Mintha kicserélték volna. Végre megcsináltatta a fogát, kisimultak a vonásai, szeme csillogott, lelkesnek, magabiztosnak, elégedettnek láttam. Azt éreztem, cseppet sem törődik azzal, hogy milyen körülmények között váltak szét útjaink, csupán annyit jegyzett meg, hogy tisztában van vele, mi lehetett a probléma. Nem részletezte, csak mosolygott. A forgatókönyv szerint azt kellett eljátszani, hogy beszélgetünk a vendéglátózásról, de közben próbálunk egy nem létező koncertre. A folytatás úgy alakult volna, hogy este elmegy egy kávézóba bluest gitározni.

Nem úgy alakult. Miközben "próbáltunk" a kamera előtt, közölte, hogy ez a produkció is szerepel az esti programban, már csak azért is, mert ő azt a "hidat" szeretné bemutatni, ami blues és a saját dalok között feszül. Senki nem bánta, hogy ezzel átírta a forgatókönyvet, ráadásul "élő, egyenesben". Annál is inkább, mert estére sikerült egy olyan hangulatú fellépést összehozni, ami a kezdetekre emlékeztetett. De új motívum is akadt, az együtt zenélésnél ezerszer fontosabb. Azt mondta, hogy befekszik a kórházba kivizsgálásra, mert most már "lépni kell valamit". Először éreztem, hogy képes egy olyan hétköznapi témáról is komolyan beszélni, mint az egészség. Sötét dolgok nem kerültek szóba.

Azzal búcsúztunk, hogy amint rendbe jön, jelentkezik.

Dénes József Dönci emlékére augusztus 22-én, pénteken koncertet rendez a Gödör Klub. A fellépők a teljes bevételt felajánlották Dönci várandós feleségének és két kisgyermekének. Budapest Bank - Dénes Szonja Ágnes: 10101009-53589300-01001003

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.