Táp-jelenség: Keresők

  • Csáki Judit
  • 2007. május 24.

Képzőművészet

A TÁP Színház Keresők című előadása a jövő héten kétszer is (május 31. és június 1.) "igazi" színházban látható (a Kamrában), mindazonáltal óvnék mindenkit a messzemenő következtetésektől. Nincs szó arról, hogy ez a mozgékony összművészetre, nagymértékű fluktuációra és zsigeri spontaneitásra hajlamos csapat betagozódna a hivatásos színházi szerkezetbe - de arról igen, hogy (a Katonával együtt) átjárást teremt a különféle struktúrák között.

A TÁP Színház Keresők című előadása a jövő héten kétszer is (május 31. és június 1.) "igazi" színházban látható (a Kamrában), mindazonáltal óvnék mindenkit a messzemenő következtetésektől. Nincs szó arról, hogy ez a mozgékony összművészetre, nagymértékű fluktuációra és zsigeri spontaneitásra hajlamos csapat betagozódna a hivatásos színházi szerkezetbe - de arról igen, hogy (a Katonával együtt) átjárást teremt a különféle struktúrák között.

A törzshely a Süss fel nap volt az elmúlt két évben, egészen mostanáig. Miközben Vajdai Vilmossal, a TÁP Színház életre hívójával és "természetes" vezetőjével (és a hely dj-jével) beszélgetünk, rájövünk, hogy a TÁP nagy bezáró intézmény: először születési helye, a Tilos az Á múlt ki alóla, aztán az FMK, most meg a Süss fel nap, de még a Sirályba is átrándultak egy búcsúbulira. A csapat ősztől a West Balkánban látható-hallható. Ahol - hosszú távon legalábbis, egy másik West Balkánban - a körülmények javulása, próbaterem, ilyesmi ígérkezik. Egyelőre, bejáratási célból 3-án egy "támogató buli" dereng a láthatáron.

Rossznak lenni nehéz - foglalhatnánk össze a TÁP egynémely produkciójának a közös nevezőjét. A Minden Rossz Varieté, a Hakni és még több, többnyire egyszer látható produkció azt célozza, hogy pocsékrossz színpadi jelenléttel a nézőben is a "kínos itt lenni" élményét keltse föl. Vajdaival egyetértünk abban, hogy vegytiszta vacakot nagyon nehéz csinálni, hiszen rengeteg tehetség szikrázik benne, amit mind arra kell fordítani, hogy rossz legyen az egész. Ez a rossz persze egyetlen pillanatra sem téveszthető össze a hétköznapi színházi rosszal - az ugyanis lehangoló, ez meg épp ellenkezőleg: röhejes, feldobó.

"Kétségtelenül van egy ellenszínház jellege az egésznek. Ugyanis tényleg azt gondoljuk, hogy a mai magyar színház sok helyen elavult, és még a bukás is hiányzik belőle" - mondja Vajdai Vilmos. Ennek ellenére aligha kell félni a süssfelnapos-mindenrosszos-tápos "hadjáratoktól" az unalomban megőszült hivatalos csapatoknak: a TÁP-csapat ugyanis nem visel hadat. Bármiféle kombattáns-militáns karakter, háborús ambíció hiányzik belőle. Megelégszik azzal, hogy ilyenformán munícióját az intézményes színházakból hozza. A saját rosszat az intézményes rosszból. Tehát szüksége van rá (?). Ráadásul a Vajdai-Szabó Győző-féle valahai alapcsapatban azóta is számos profi színész bukkan föl, a kő- és az alternatív színházakból egyaránt - Kocsis Gergely, Nagy Ervin, Keresztes Tamás, Kovács Lehel; és a "sokan mások" ezúttal nem formula, celebek is megfordulnak itt: Csányi Sándor és Fenyő Iván, és alázatosan elfoglalják benne a helyüket. "Sok színész van, és ez mindenkit nagyon fölizgat" - mondja Vajdai; fölteszem, a művészkollégákra is gondol, nemcsak a közönségre.

És jönnek különféle peremfigurák, zenészek, "jelenségek", technikai zsenik... A TÁP kétféle mágnes: közönséget vonz és közreműködőket. Előbbi tekintetében a kezdeti mérsékelt számú törzsközönségből fejlődött föl divatos, felkapott és tömeges hellyé; utóbbi a színházi-szereplési forma határainak elmosásával bővült jelentősen. Mert a TÁP tényleg színház, de legkevésbé sem csak az. Ha Vajdai dj-, muzsikus, technikamegszállott és színpadi animátor szerepkörét tekintem, hát valóban minden belefér. Összművészet ez: ott van benne a technika összes modern vívmánya, képben és hangban. Vajdai kedvence e nemben a Techno varieté volt, a Trafóban ment. Néhányszor.

Az egyszer használatosnak szánt - de különféle variációkban vissza-visszatérő - előadások mellett készülnek másfajta produkciók is, amelyek bizonyos értelemben jobban hasonlítanak az "igazi" színházra, például hosszabb ideig próbálják őket. A csapat jelenleg Homérosz Odüsszeiáján dolgozik, rap-opera lesz belőle, ha minden igaz; a közönség a próbafolyamat bizonyos állomásait előadásként látja majd. A bemutatható verzióhoz még kell jó néhány hónap. És némi pénz sem ártana; kérdés, hogy a TÁP által szenvedélyesen taccsra tett mainstream-színházat finanszírozók vajon juttatnak-e a taccsra tevőnek is.

A Keresők, ez a több formában létező produkció hangos közönségsikere mellett egyértelmű szakmai sikert is aratott. Egy novellából indult; Molnár Péter írását Vajdai asztalán vette észre Turai Tamás, a rádió dramaturgja, és ő vetette fel a rádiójáték ötletét - Vajdai pedig kapva kapott rajta, miután legutolsó "örömmunkája" a Szerb Antal Utas és holdvilág című regényéből készült rádiójáték rendezése volt.

Molnár Péter - aki szerint a novella élete sem zárult le egyelőre, hiszen nyomtatásban mindeddig nem jelent meg - amolyan "budapesti feeling"-novellát írt, Eckermann kávéházzal, kereséssel, Szorongás Rt.-vel, boldogságszérummal, bolyongással, fakivágás elleni tüntetéssel. Ez utóbbiból később a valóság vétetett: a valahai politikus szerző szervezte a Nagymező utcai fák kivágása elleni tüntetést, melyben részt vettek a Keresőkben játszó színészek is. Molnár amúgy egynovellás szerző, bár vannak írói tervei. És a TÁP-alapítvány oszlopos tagja.

A hangjáték végén a közreműködők sajátos dalban köszönték meg a támogatást - a dal, pontosabban a szövege kiverte a biztosítékot a nyelvi és szemléleti puritanizmus híveinél, ezért először elálltak a sugárzástól, majd bemondó hívta fel a hallgatóság figyelmét a csúnya szavakra. Ezt, mármint a hangjátékot egyébként én nem hallottam, hanem láttam: színház lett belőle, méghozzá két változatban: egy a Kamrában, egy a Süss fel napban. A hangjátékra ráépült a színészi jelenlét, a vetítés, az effektek, az árnyjáték, a "dobozban-a-fejek"; a színészek fantasztikusan tátognak a szövegre, ha "lassul" a felvétel, lassulnak ők is, ha újrakezdi a hang, újrakezdik ők is. Halász Péter mint a Szorongás Rt. ügynöke hangban is monumentális jelenség - és a végén mintha látnánk is: az árnyékát. Az egész mű fölött ott lebeg.

Amely a transzformációs sorozatban újabb állomáshoz ért: képregény lett belőle, mely a Scolar Kiadónál a könyvhétre jön ki. Hátravan még például a film - a TÁP-osoktól ez is kitelik; és tán egy oratórium - ez is.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.