Csak szén és papír, mégis elképesztően hatásos – Robert Longo az Albertinában

Robert Longo a bécsi Albertinában kiállított hatalmas fotorealista szénművei mindenekelőtt a súlyukkal hatnak, jelenlétük letaglózó erejével, monumentalitásukkal. 

A legelső kép, amellyel az Albertina Roberto Longo-kiállításának terébe tartva találkozunk, nem egy műalkotás, hanem a művész óriásira nagyított portréja, ahogy műtermében az egyik készülő képe előtt ül egy összecsukható széken. Ez után szállunk alá, hogy az alagsorban a művekkel találkozzunk.

Longo művészete és a művész imágója nem választható el egymástól. A 20. századi alkotók azon vonulatához tartozik, amelyben a művész maga legalább annyira a brand része, mint az alkotásai. Vagy néha még annál is inkább. Picasso, Dalí vagy Warhol afféle művészeti popsztárokként önmagukban reprezentálták a művészetüket, de Longo ilyen mélyen még nem épült be a köztudatba (és a köztudat ma ugyancsak másképpen kezeli a művészeket, mint a múlt század második felében), de a művészete hasonló módon épít alkotójának sokszínűségére.

Paradox módon a sokszínűség nála – ha az elmúlt két és fél évtizedet nézzük – valójában a színek hiányáról szól. Pályája elején szobrásznak készült, majd az amerikai absztrakt expresszionizmus utáni útkereső generáció tagjaként a fotográfiától (a 70-es években Cindy Sherman élettársa volt) a videóművészeten át a zenélésig és a filmrendezésig mindenben kipróbálta magát. Rendezett klipeket is zenekaroknak, például a New Ordernek vagy az R.E.M.-nek, ikonikus sorozatának, a Men in the Citiesnek (pár darab ebből is látható az Albertinában) az egyik darabja az Amerikai pszicho fontos díszleteként bukkant fel a Christian Bale játékával fémjelzett Bret Easton Ellis-adaptációban.

A most felvonultatott – a képzőművészeti életmű javából, de főleg a 2000 utáni időszakból válogató – tárlat mindezekkel szemben mintha az eszközök redukciójára, és a pillanat lelassítására törekedne. Valamikor az ezredforduló környékén egy sajtófotó inspirálta Longót arra, hogy a képet már-már túlzó méretűre nagyítva emelje ki a hírillusztráció mögötti pillanat mélységét. S mivel nem volt más eszköze a műteremben, csak szén és papír, szénnel kezdett el dolgozni. Mára ezek a megalomán szénmunkák jelentik a Longo-brand élvonalát.

 
Fotó: Robert Longo
 

A fekete-fehér képeknek elképesztően erős a hatásuk, ha a tényleges méretükben szembesülünk velük (mindezt egy albumbeli, pláne képernyőn nézett reprodukció aligha tudja érzékeltetni). Az a koncepció pedig, hogy Longo unásig ismert motívumokat, közhelyes pillanatképeket, vagy épp a napi sajtó gyorsfogyasztásra készült fotóit emeli ki eredeti környezetükből, ezek felületét szabadítja meg a felesleges részletektől, és műalkotásként adja „vissza” a befogadónak egy elmélyültebb tekintet reményében – nos, igen jól működik. Ráadásul meglehetősen termékeny kritikaként is olvasható (azaz nézhető) mindez napjaink elviselhetetlen képáradatára.

A longói ars poetica: lassúság, papír és szén, odafigyelés.

Némelyik képén akár egy évig is dolgozik, ami még akkor is éles ellentétben áll a sajtófotósok villámgyors képkattintgatásával, ha az is benne van a játékban, hogy egy egész stáb szorgoskodik a keze alatt. Ebből a szempontból – mint többször nyilatkozta Longo – a modernitás előtti mesterek műhelyfelfogása áll hozzá közel.

Ez a méret és az a virtuozitás, ahogyan a szénnel bánik, szinte minden témának jól áll (még a horrorfilmklisének tűnő, kitátott szájú cápa is jól néz ki a maga módján, bár ez így is az unalmasabb képek közé tartozik), de különösen jól működik a társadalmi problémákat körüljáró műveken. A menekültek gumicsónakját ábrázoló triptichon egészen biztosan egyike a kiállítás csúcspontjainak. A két szélső képen csak a vadul háborgó tenger látszik, míg a középső rész felső harmadában, az ég és a víz között kiszolgáltatottan lebeg a lélekvesztő. Szinte a nézőt is elnyeli a tenger a több méter magas hullámokkal, annál is inkább, mert a nézőpont a víz alá kerül.

Hasonlóan erőteljes a szétlőtt társasház ábrázolása, a fejükre húzott zsákkal vonuló foglyok vánszorgása, vagy az ukrán sárpusztán szabálytalan vonalakat húzó orosz és ukrán tankok felülnézetből – drónperspektívából – megmutatott képe. Ez utóbbi szemben áll a művészi példakép Jackson Pollock egyik művének szén és papír reprodukciójával – zavarba ejtő, hogy a két kép mennyire rímel. Pollock a maga eredeti művét a mozdulat, a gesztus erejéből építette fel, az egyszeriség, a megismételhetetlenség igézetében. Ehhez képest egyszerre megható és ironikus gesztus Longo részéről, hogy az eredeti olajképet szénnel, hosszú idő ráfordításával, aprólékos precizitással újrarajzolta.

 
Fotó: Robert Longo Studio

Kifejezetten hatásos, ahol bizonyos képek, általában triptichonok, egy-egy részlete teljesen fekete marad. A szénfelület efféle makulátlansága, a fehér papír fölött aratott diadala a maga monokróm módján is nyugtalanító. Máskor a fekete árnyalatainak sokfélesége hat. Ahol a téma túl kézenfekvő (lásd cápa vagy mondjuk tigris, esetleg egy vadászrepülő), ott inkább hatásvadásznak tűnik a nagyítás és a színtelenség, de a kiállítás képeinek többségén az anyag és a téma váratlan egymásra találása vezeti a tekintetünket.

Albertina Museum, Bécs, nyitva: 2025. január 25-ig

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.