Csak szén és papír, mégis elképesztően hatásos – Robert Longo az Albertinában

Robert Longo a bécsi Albertinában kiállított hatalmas fotorealista szénművei mindenekelőtt a súlyukkal hatnak, jelenlétük letaglózó erejével, monumentalitásukkal. 

A legelső kép, amellyel az Albertina Roberto Longo-kiállításának terébe tartva találkozunk, nem egy műalkotás, hanem a művész óriásira nagyított portréja, ahogy műtermében az egyik készülő képe előtt ül egy összecsukható széken. Ez után szállunk alá, hogy az alagsorban a művekkel találkozzunk.

Longo művészete és a művész imágója nem választható el egymástól. A 20. századi alkotók azon vonulatához tartozik, amelyben a művész maga legalább annyira a brand része, mint az alkotásai. Vagy néha még annál is inkább. Picasso, Dalí vagy Warhol afféle művészeti popsztárokként önmagukban reprezentálták a művészetüket, de Longo ilyen mélyen még nem épült be a köztudatba (és a köztudat ma ugyancsak másképpen kezeli a művészeket, mint a múlt század második felében), de a művészete hasonló módon épít alkotójának sokszínűségére.

Paradox módon a sokszínűség nála – ha az elmúlt két és fél évtizedet nézzük – valójában a színek hiányáról szól. Pályája elején szobrásznak készült, majd az amerikai absztrakt expresszionizmus utáni útkereső generáció tagjaként a fotográfiától (a 70-es években Cindy Sherman élettársa volt) a videóművészeten át a zenélésig és a filmrendezésig mindenben kipróbálta magát. Rendezett klipeket is zenekaroknak, például a New Ordernek vagy az R.E.M.-nek, ikonikus sorozatának, a Men in the Citiesnek (pár darab ebből is látható az Albertinában) az egyik darabja az Amerikai pszicho fontos díszleteként bukkant fel a Christian Bale játékával fémjelzett Bret Easton Ellis-adaptációban.

A most felvonultatott – a képzőművészeti életmű javából, de főleg a 2000 utáni időszakból válogató – tárlat mindezekkel szemben mintha az eszközök redukciójára, és a pillanat lelassítására törekedne. Valamikor az ezredforduló környékén egy sajtófotó inspirálta Longót arra, hogy a képet már-már túlzó méretűre nagyítva emelje ki a hírillusztráció mögötti pillanat mélységét. S mivel nem volt más eszköze a műteremben, csak szén és papír, szénnel kezdett el dolgozni. Mára ezek a megalomán szénmunkák jelentik a Longo-brand élvonalát.

 
Fotó: Robert Longo
 

A fekete-fehér képeknek elképesztően erős a hatásuk, ha a tényleges méretükben szembesülünk velük (mindezt egy albumbeli, pláne képernyőn nézett reprodukció aligha tudja érzékeltetni). Az a koncepció pedig, hogy Longo unásig ismert motívumokat, közhelyes pillanatképeket, vagy épp a napi sajtó gyorsfogyasztásra készült fotóit emeli ki eredeti környezetükből, ezek felületét szabadítja meg a felesleges részletektől, és műalkotásként adja „vissza” a befogadónak egy elmélyültebb tekintet reményében – nos, igen jól működik. Ráadásul meglehetősen termékeny kritikaként is olvasható (azaz nézhető) mindez napjaink elviselhetetlen képáradatára.

A longói ars poetica: lassúság, papír és szén, odafigyelés.

Némelyik képén akár egy évig is dolgozik, ami még akkor is éles ellentétben áll a sajtófotósok villámgyors képkattintgatásával, ha az is benne van a játékban, hogy egy egész stáb szorgoskodik a keze alatt. Ebből a szempontból – mint többször nyilatkozta Longo – a modernitás előtti mesterek műhelyfelfogása áll hozzá közel.

Ez a méret és az a virtuozitás, ahogyan a szénnel bánik, szinte minden témának jól áll (még a horrorfilmklisének tűnő, kitátott szájú cápa is jól néz ki a maga módján, bár ez így is az unalmasabb képek közé tartozik), de különösen jól működik a társadalmi problémákat körüljáró műveken. A menekültek gumicsónakját ábrázoló triptichon egészen biztosan egyike a kiállítás csúcspontjainak. A két szélső képen csak a vadul háborgó tenger látszik, míg a középső rész felső harmadában, az ég és a víz között kiszolgáltatottan lebeg a lélekvesztő. Szinte a nézőt is elnyeli a tenger a több méter magas hullámokkal, annál is inkább, mert a nézőpont a víz alá kerül.

Hasonlóan erőteljes a szétlőtt társasház ábrázolása, a fejükre húzott zsákkal vonuló foglyok vánszorgása, vagy az ukrán sárpusztán szabálytalan vonalakat húzó orosz és ukrán tankok felülnézetből – drónperspektívából – megmutatott képe. Ez utóbbi szemben áll a művészi példakép Jackson Pollock egyik művének szén és papír reprodukciójával – zavarba ejtő, hogy a két kép mennyire rímel. Pollock a maga eredeti művét a mozdulat, a gesztus erejéből építette fel, az egyszeriség, a megismételhetetlenség igézetében. Ehhez képest egyszerre megható és ironikus gesztus Longo részéről, hogy az eredeti olajképet szénnel, hosszú idő ráfordításával, aprólékos precizitással újrarajzolta.

 
Fotó: Robert Longo Studio

Kifejezetten hatásos, ahol bizonyos képek, általában triptichonok, egy-egy részlete teljesen fekete marad. A szénfelület efféle makulátlansága, a fehér papír fölött aratott diadala a maga monokróm módján is nyugtalanító. Máskor a fekete árnyalatainak sokfélesége hat. Ahol a téma túl kézenfekvő (lásd cápa vagy mondjuk tigris, esetleg egy vadászrepülő), ott inkább hatásvadásznak tűnik a nagyítás és a színtelenség, de a kiállítás képeinek többségén az anyag és a téma váratlan egymásra találása vezeti a tekintetünket.

Albertina Museum, Bécs, nyitva: 2025. január 25-ig

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."