Kiállítás

Nők a fonóban

Politechnika

Képzőművészet

Egy kiállítás kurátora sokféle módon értelmezheti a szerepét. Lehet alkotó, aki a művészeket/műveket mintegy illusztrációként alárendeli a koncepciónak, felveheti a válogató/rendező pozícióját, de tehet úgy is, mint Iski Kocsis Tibor (maga is képzőművész), aki a cím megtalálása és a művészek kiválasztása után magukra hagyta őket.

A Viltin Galériában látható csoportos kiállításon szereplő nyolc művész közös nevezője, hogy - nyilván összefüggésben a sajtóanyag azon állításával, hogy "a statisztikák szerint a nők teherbírása erősebb" - nem egyetlen végzettségük/foglalkozásuk/hivatásuk van. A kiállítók közt van pszichológus, kultúrantropológus, textiltervező, kritikus és tanár, a feladatuk pedig az volt, hogy hetente, workshopszerűen összeülve a (sajtóanyagban) "fonóbeli alakoskodásnak" nevezett együttlét során valamiféle módon reflektáljanak egymásra, a nőművészet mibenlétére, esetleg a feminista művészetre, vagy bármire.

Miután nem önkéntes együttműködésről van szó, a végeredmény is felemás lett. A "fonóbeli" összképet két alkotó bontja meg: Huszár Andrea Magdolna és Szabó Dorottya. Huszár a tündérmesék világát kutatja, és ezzel összefüggésben a kulturális szimbólumok egybecsengése és univerzalitása izgatja. A tárlathoz - hiszen a fonó a mesék átadásának egyik fontos színhelye volt - jobban illeszkedne egyéni kiállításainak egyik résztvevője, Emma néni, a karcsai mesemondó asszony, de virtuális vagy valós jelenléte helyett egy speciális szobor látható, a "békeidők mesemondásának" másik helyszínéből, egy orosházi épület oromzatáról kiragadott fragmentum. Egész pontosan annak fából kifaragott mása, amely nem más, mint az Isten Szeme (avagy a Szentháromság) motívum falusi és profán lecsengése, egy sugárzó nap sematikus, háromszögben ábrázolt képe. Szabó pedig azért lóg ki a kiállításból, mert egyedüliként felel meg a kurátor által erőltetett párhuzamnak, amely szerint Cindy Sherman munkássága, azaz a feminista művészet kanonizált kezdete feloldódva és kicsit másként, de tetten érhető a jelen művészetében. Ezt egy 2006-os, a kép teréből kilépő, magas sarkú cipőt viselő és arctalan alakot ábrázoló fotó (Nő a múltból), illetve a háromdimenziós mesekönyvek mintáját követő és a Sherman-féle "szerepjátékhoz" hasonló, színházi fényképekből összeálló pop up-sorozat demonstrálja.

Tőlük eltekintve egy kompakt, sok szálon összefüggő kiállítást láthatunk: úgy tűnik, az idejétmúltnak tekintett hozzáállásból (úgymint egymásra figyelés, párbeszéd, a közösség előtérbe helyezése az individualizmussal szemben) mégiscsak létrejöhet egy mai, izgalmas és sok szempontból közös produktum. Nem csupán azért, mert egyes munkák más alkotókat inspiráltak, hanem mert maga a női szempontú megközelítés is igen erőteljes: felbukkan a finom, női technikákban (hímzés, varrottas), az érzéki/érzékeny megoldásokban, az anyaghasználatban, a monoton munkafolyamatok repetitív ismétlésében és az egymásba fonódó kérdésfelvetésekben.

Egyrészt megjelenik (mint téma) a múlt és az emlékezés két aspektusa. Tranker Kata személyes emlékeit, nap mint nap megírt naplóbejegyzéseit transzponálja át szobrokká: aprócska origamifákat készít belőlük (Ein Monat). Baglyas Erikát viszont a kollektív emlékezet (versus amnézia) érdekli, a feldolgozatlan közös múlt, az elfojtások és hazugságok mindent átitató világa. A kiindulópont egy történelmi tény: Kádár János idén lett volna százéves. A Politikai "barátság" a főtitkárhoz írt születésnapi jókívánságokat írja át: egész pontosan használt papírzsebkendőkre gépeli a korabeli idézeteket, kiegészítve saját fiktív leveleivel, mintegy láthatóvá téve a lózungok és a szocializmus mindennapi valósága közötti ellentétet.

Baglyas egy korábbi munkája, egy hatalmas, pikk nyolcas kártyalap ihlette Vigh Krisztina installációját: a gyógyszeres buborékcsomagolásra hímzett és a francia kártya színeinek elrendezését követő, de figurális elemekkel "feldúsított" barokkos pasziánsz egyszerre tűnik egyfajta fogadalmi ajándéknak, a kilógó és elburjánzó fonalak, kilógó és elvarratlan szálak miatt pedig valamiféle furcsa élőlénynek. E munkára rímel Imre Mariann installációja. Imre, aki évek óta leheletfinom fonalakat hímez betonba, most egy természetes anyagot, a fenyőfa lehullott tűleveleit rögzítette plexiüvegre - a kör alakú síkságban elrejtve pedig egy magányos, nehezen észrevehető, alig egy centi magas játékfigurát.

Ezzel szemben egészen más, élő alakok szerepelnek Chilf Mari fotósorozatán: olyan mezőszemerei asszonyok, akik fillérekért készítenek terítőket, díszpárnákat. ASaját mintás sorozat a közös munkát is inspirálta: a második verzióban maguk a művészek készítették el önarcképüket egy-egy fali varrottasba. A másik, az alkalmi közösséget megmozgató és egyben a művészeket a mű tárgyává is változtató munka Vinkler Zsuzsihoz kötődik: a művésznők hátáról készült fotók (Hátunk közepe) mellé egy olyan kamerát illesztett, amely elé állva mi magunk is megnézhetjük, amit a valóságban sosem látunk.

François Ozon 2002-ben rendezett filmjében (8 nő) a filmsztárok időről időre énekelni és táncolni kezdtek. Nem tudhatjuk, hogy a Politechnika résztvevői danolásztak-e munka közben, de akárhogy is múlatták az időt, úgy tűnik, egyesek közülük jól érezték magukat. Talán még úgy is, hogy kezdetben az egész projektet a hátuk közepére se kívánták.

Viltin Galéria, Bp. V., Széchenyi u. 3., nyitva augusztus 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.