Kiállítás

Nők a fonóban

Politechnika

Képzőművészet

Egy kiállítás kurátora sokféle módon értelmezheti a szerepét. Lehet alkotó, aki a művészeket/műveket mintegy illusztrációként alárendeli a koncepciónak, felveheti a válogató/rendező pozícióját, de tehet úgy is, mint Iski Kocsis Tibor (maga is képzőművész), aki a cím megtalálása és a művészek kiválasztása után magukra hagyta őket.

A Viltin Galériában látható csoportos kiállításon szereplő nyolc művész közös nevezője, hogy - nyilván összefüggésben a sajtóanyag azon állításával, hogy "a statisztikák szerint a nők teherbírása erősebb" - nem egyetlen végzettségük/foglalkozásuk/hivatásuk van. A kiállítók közt van pszichológus, kultúrantropológus, textiltervező, kritikus és tanár, a feladatuk pedig az volt, hogy hetente, workshopszerűen összeülve a (sajtóanyagban) "fonóbeli alakoskodásnak" nevezett együttlét során valamiféle módon reflektáljanak egymásra, a nőművészet mibenlétére, esetleg a feminista művészetre, vagy bármire.

Miután nem önkéntes együttműködésről van szó, a végeredmény is felemás lett. A "fonóbeli" összképet két alkotó bontja meg: Huszár Andrea Magdolna és Szabó Dorottya. Huszár a tündérmesék világát kutatja, és ezzel összefüggésben a kulturális szimbólumok egybecsengése és univerzalitása izgatja. A tárlathoz - hiszen a fonó a mesék átadásának egyik fontos színhelye volt - jobban illeszkedne egyéni kiállításainak egyik résztvevője, Emma néni, a karcsai mesemondó asszony, de virtuális vagy valós jelenléte helyett egy speciális szobor látható, a "békeidők mesemondásának" másik helyszínéből, egy orosházi épület oromzatáról kiragadott fragmentum. Egész pontosan annak fából kifaragott mása, amely nem más, mint az Isten Szeme (avagy a Szentháromság) motívum falusi és profán lecsengése, egy sugárzó nap sematikus, háromszögben ábrázolt képe. Szabó pedig azért lóg ki a kiállításból, mert egyedüliként felel meg a kurátor által erőltetett párhuzamnak, amely szerint Cindy Sherman munkássága, azaz a feminista művészet kanonizált kezdete feloldódva és kicsit másként, de tetten érhető a jelen művészetében. Ezt egy 2006-os, a kép teréből kilépő, magas sarkú cipőt viselő és arctalan alakot ábrázoló fotó (Nő a múltból), illetve a háromdimenziós mesekönyvek mintáját követő és a Sherman-féle "szerepjátékhoz" hasonló, színházi fényképekből összeálló pop up-sorozat demonstrálja.

Tőlük eltekintve egy kompakt, sok szálon összefüggő kiállítást láthatunk: úgy tűnik, az idejétmúltnak tekintett hozzáállásból (úgymint egymásra figyelés, párbeszéd, a közösség előtérbe helyezése az individualizmussal szemben) mégiscsak létrejöhet egy mai, izgalmas és sok szempontból közös produktum. Nem csupán azért, mert egyes munkák más alkotókat inspiráltak, hanem mert maga a női szempontú megközelítés is igen erőteljes: felbukkan a finom, női technikákban (hímzés, varrottas), az érzéki/érzékeny megoldásokban, az anyaghasználatban, a monoton munkafolyamatok repetitív ismétlésében és az egymásba fonódó kérdésfelvetésekben.

Egyrészt megjelenik (mint téma) a múlt és az emlékezés két aspektusa. Tranker Kata személyes emlékeit, nap mint nap megírt naplóbejegyzéseit transzponálja át szobrokká: aprócska origamifákat készít belőlük (Ein Monat). Baglyas Erikát viszont a kollektív emlékezet (versus amnézia) érdekli, a feldolgozatlan közös múlt, az elfojtások és hazugságok mindent átitató világa. A kiindulópont egy történelmi tény: Kádár János idén lett volna százéves. A Politikai "barátság" a főtitkárhoz írt születésnapi jókívánságokat írja át: egész pontosan használt papírzsebkendőkre gépeli a korabeli idézeteket, kiegészítve saját fiktív leveleivel, mintegy láthatóvá téve a lózungok és a szocializmus mindennapi valósága közötti ellentétet.

Baglyas egy korábbi munkája, egy hatalmas, pikk nyolcas kártyalap ihlette Vigh Krisztina installációját: a gyógyszeres buborékcsomagolásra hímzett és a francia kártya színeinek elrendezését követő, de figurális elemekkel "feldúsított" barokkos pasziánsz egyszerre tűnik egyfajta fogadalmi ajándéknak, a kilógó és elburjánzó fonalak, kilógó és elvarratlan szálak miatt pedig valamiféle furcsa élőlénynek. E munkára rímel Imre Mariann installációja. Imre, aki évek óta leheletfinom fonalakat hímez betonba, most egy természetes anyagot, a fenyőfa lehullott tűleveleit rögzítette plexiüvegre - a kör alakú síkságban elrejtve pedig egy magányos, nehezen észrevehető, alig egy centi magas játékfigurát.

Ezzel szemben egészen más, élő alakok szerepelnek Chilf Mari fotósorozatán: olyan mezőszemerei asszonyok, akik fillérekért készítenek terítőket, díszpárnákat. ASaját mintás sorozat a közös munkát is inspirálta: a második verzióban maguk a művészek készítették el önarcképüket egy-egy fali varrottasba. A másik, az alkalmi közösséget megmozgató és egyben a művészeket a mű tárgyává is változtató munka Vinkler Zsuzsihoz kötődik: a művésznők hátáról készült fotók (Hátunk közepe) mellé egy olyan kamerát illesztett, amely elé állva mi magunk is megnézhetjük, amit a valóságban sosem látunk.

François Ozon 2002-ben rendezett filmjében (8 nő) a filmsztárok időről időre énekelni és táncolni kezdtek. Nem tudhatjuk, hogy a Politechnika résztvevői danolásztak-e munka közben, de akárhogy is múlatták az időt, úgy tűnik, egyesek közülük jól érezték magukat. Talán még úgy is, hogy kezdetben az egész projektet a hátuk közepére se kívánták.

Viltin Galéria, Bp. V., Széchenyi u. 3., nyitva augusztus 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.