Kiállítás

Nők a fonóban

Politechnika

Képzőművészet

Egy kiállítás kurátora sokféle módon értelmezheti a szerepét. Lehet alkotó, aki a művészeket/műveket mintegy illusztrációként alárendeli a koncepciónak, felveheti a válogató/rendező pozícióját, de tehet úgy is, mint Iski Kocsis Tibor (maga is képzőművész), aki a cím megtalálása és a művészek kiválasztása után magukra hagyta őket.

A Viltin Galériában látható csoportos kiállításon szereplő nyolc művész közös nevezője, hogy - nyilván összefüggésben a sajtóanyag azon állításával, hogy "a statisztikák szerint a nők teherbírása erősebb" - nem egyetlen végzettségük/foglalkozásuk/hivatásuk van. A kiállítók közt van pszichológus, kultúrantropológus, textiltervező, kritikus és tanár, a feladatuk pedig az volt, hogy hetente, workshopszerűen összeülve a (sajtóanyagban) "fonóbeli alakoskodásnak" nevezett együttlét során valamiféle módon reflektáljanak egymásra, a nőművészet mibenlétére, esetleg a feminista művészetre, vagy bármire.

Miután nem önkéntes együttműködésről van szó, a végeredmény is felemás lett. A "fonóbeli" összképet két alkotó bontja meg: Huszár Andrea Magdolna és Szabó Dorottya. Huszár a tündérmesék világát kutatja, és ezzel összefüggésben a kulturális szimbólumok egybecsengése és univerzalitása izgatja. A tárlathoz - hiszen a fonó a mesék átadásának egyik fontos színhelye volt - jobban illeszkedne egyéni kiállításainak egyik résztvevője, Emma néni, a karcsai mesemondó asszony, de virtuális vagy valós jelenléte helyett egy speciális szobor látható, a "békeidők mesemondásának" másik helyszínéből, egy orosházi épület oromzatáról kiragadott fragmentum. Egész pontosan annak fából kifaragott mása, amely nem más, mint az Isten Szeme (avagy a Szentháromság) motívum falusi és profán lecsengése, egy sugárzó nap sematikus, háromszögben ábrázolt képe. Szabó pedig azért lóg ki a kiállításból, mert egyedüliként felel meg a kurátor által erőltetett párhuzamnak, amely szerint Cindy Sherman munkássága, azaz a feminista művészet kanonizált kezdete feloldódva és kicsit másként, de tetten érhető a jelen művészetében. Ezt egy 2006-os, a kép teréből kilépő, magas sarkú cipőt viselő és arctalan alakot ábrázoló fotó (Nő a múltból), illetve a háromdimenziós mesekönyvek mintáját követő és a Sherman-féle "szerepjátékhoz" hasonló, színházi fényképekből összeálló pop up-sorozat demonstrálja.

Tőlük eltekintve egy kompakt, sok szálon összefüggő kiállítást láthatunk: úgy tűnik, az idejétmúltnak tekintett hozzáállásból (úgymint egymásra figyelés, párbeszéd, a közösség előtérbe helyezése az individualizmussal szemben) mégiscsak létrejöhet egy mai, izgalmas és sok szempontból közös produktum. Nem csupán azért, mert egyes munkák más alkotókat inspiráltak, hanem mert maga a női szempontú megközelítés is igen erőteljes: felbukkan a finom, női technikákban (hímzés, varrottas), az érzéki/érzékeny megoldásokban, az anyaghasználatban, a monoton munkafolyamatok repetitív ismétlésében és az egymásba fonódó kérdésfelvetésekben.

Egyrészt megjelenik (mint téma) a múlt és az emlékezés két aspektusa. Tranker Kata személyes emlékeit, nap mint nap megírt naplóbejegyzéseit transzponálja át szobrokká: aprócska origamifákat készít belőlük (Ein Monat). Baglyas Erikát viszont a kollektív emlékezet (versus amnézia) érdekli, a feldolgozatlan közös múlt, az elfojtások és hazugságok mindent átitató világa. A kiindulópont egy történelmi tény: Kádár János idén lett volna százéves. A Politikai "barátság" a főtitkárhoz írt születésnapi jókívánságokat írja át: egész pontosan használt papírzsebkendőkre gépeli a korabeli idézeteket, kiegészítve saját fiktív leveleivel, mintegy láthatóvá téve a lózungok és a szocializmus mindennapi valósága közötti ellentétet.

Baglyas egy korábbi munkája, egy hatalmas, pikk nyolcas kártyalap ihlette Vigh Krisztina installációját: a gyógyszeres buborékcsomagolásra hímzett és a francia kártya színeinek elrendezését követő, de figurális elemekkel "feldúsított" barokkos pasziánsz egyszerre tűnik egyfajta fogadalmi ajándéknak, a kilógó és elburjánzó fonalak, kilógó és elvarratlan szálak miatt pedig valamiféle furcsa élőlénynek. E munkára rímel Imre Mariann installációja. Imre, aki évek óta leheletfinom fonalakat hímez betonba, most egy természetes anyagot, a fenyőfa lehullott tűleveleit rögzítette plexiüvegre - a kör alakú síkságban elrejtve pedig egy magányos, nehezen észrevehető, alig egy centi magas játékfigurát.

Ezzel szemben egészen más, élő alakok szerepelnek Chilf Mari fotósorozatán: olyan mezőszemerei asszonyok, akik fillérekért készítenek terítőket, díszpárnákat. ASaját mintás sorozat a közös munkát is inspirálta: a második verzióban maguk a művészek készítették el önarcképüket egy-egy fali varrottasba. A másik, az alkalmi közösséget megmozgató és egyben a művészeket a mű tárgyává is változtató munka Vinkler Zsuzsihoz kötődik: a művésznők hátáról készült fotók (Hátunk közepe) mellé egy olyan kamerát illesztett, amely elé állva mi magunk is megnézhetjük, amit a valóságban sosem látunk.

François Ozon 2002-ben rendezett filmjében (8 nő) a filmsztárok időről időre énekelni és táncolni kezdtek. Nem tudhatjuk, hogy a Politechnika résztvevői danolásztak-e munka közben, de akárhogy is múlatták az időt, úgy tűnik, egyesek közülük jól érezték magukat. Talán még úgy is, hogy kezdetben az egész projektet a hátuk közepére se kívánták.

Viltin Galéria, Bp. V., Széchenyi u. 3., nyitva augusztus 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.