TAVASZ! - rés a présen

„Csigák és hangyák”

  • rés a présen
  • 2023. március 29.

Képzőművészet

Tarr Hajnalka képzőművész

rés a présen: Kortárs képzőművészként az autizmus és művészet témájába is rendesen beleástad magad. Mi volt a motivációd?

Tarr Hajnalka: Két évvel az egyetem után, 2008-ban az akkor még Mosoly Otthon, azóta Autistic Art Alapítvány jótékonysági aukciója apropóján kerültem kapcsolatba civil lakóotthonokban élő autista fiatalokkal, akiknek aztán, mert lehengereltek a rajzaik, művészeti foglalkozást tartottam. Ahhoz, hogy jobban értsem a rajzok jellegzetességeinek a gyökerét, meg kellett értenem az autizmust. Az autizmusról tanulni azt is jelenti, hogy az emberi agy működésébe kapsz betekintést. Tíz éven át voltam aztán az Autistic Art Alapítvány művészeti programjának a vezetője, ebben az időszakban több kiállítást is rendeztem autista alkotók rajzaiból, egyebek közt az MNG ben Privát labirintusok, illetve a dunaújvárosi Ica-D-ben Autizmus, mint metafora címmel. Mindkét esetben kortárs művészek munkáival együtt állítottam ki a rajzokat, mivel véleményem szerint nagyon érdekes párhuzamokra lehet rámutatni így. Később, amikor inkább a saját munkáimra szerettem volna koncentrálni, illetve úgy érzem, hogy amit hozzá tudtam tenni, azt már hozzátettem az alapítvány profiljához, otthagytam ezt a munkát, de továbbra is kapcsolatban vagyunk. Tizenötezer darabos rajzgyűjteménnyel büszkélkedhetünk, máig is folyik a lakóotthonokban a rajzfoglalkozás, a kortárs művekből, autista rajzokból és autista grafikák motívu­mai­ra épülő egyedi dizájn tárgyakra épülő éves aukcióink sikeresek, az alapítvány 12 civil lakóotthont tudott 500 millió forinttal támogatni az elmúlt évek alatt. Büszke vagyok rájuk.

rap: Az autizmus világnapja alkalmából, április 2-án délután egy beszélgetést vezetsz Zseni mítosz kontra valóság címmel az Eötvös10-ben. Kikkel?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.