TAVASZ! - A Csontváry-mítosz

Minden színben szinte minden

Képzőművészet

A 170 éve született Csontváry Kosztka Tivadar műveiből a Szépművészeti Múzeumban hamarosan megnyíló nagyszabású kiállítás apropóján idézzük fel kétségkívül egyedül­álló pályáját, s a személyéhez, műveihez tapadó legendákat.

Egy görög színház romjai Taorminában, a sárgák, vörösek és kékek rikító árnyalatai az égen, a tengeren és a köveken: „a világnak a legszínesebb napút-festménye”. Csonka oszlopfő a látóhatár alatt, halvány vörösen nyújtózó hegyvonulat, világoskék házikók, romos várfalak: ez a Baalbek. Egy hatalmas libanoni cédrust fehér ruhás szüzek táncolnak körül, vándorok, zarándokok gyülekeznek. Három Csontváry Kosztka Tivadar legismertebb festményei közül, amelyek ugyancsak láthatók lesznek a Szépművészeti Múzeum kiállításán.

Csontváryt nevezték már plein-air festőnek, posztimpresszionistának, expresszionistának. Miszticizmusra hajlamos világát azoktól is féltették, akik mindent az okkultizmus szemüvegén keresztül néznek, és azoktól is, akik akkurátusan felfejtenék szimbólumait. Hasonlították Van Goghhoz, Gauguinhez, Cezanne-hoz, máskor elmarasztalták a nemzetközileg befutott mesterekhez képest. Egyesek észrevételezték, hogy azok a motívumok – az életfa, a szüzek tánca, az archaikus romok –, amelyeket Csontváry előszeretettel festett, a német vagy a francia festészetben a századvég idején már közhelyszámba mentek, mégis elismerték, hogy az ő interpretálása túllépett ezen.

A Csontváry-legendáriumban minden megtalálható, ami a romantikus művész toposzai­hoz tartozik: egy nap a festő, még egyszerű patikusként – miként az Önéletrajzi jegyzeteiben, 1910-ben leírta –„csendesen bóbiskoló tinós szekeret” lát, s könnyed mozdulatokkal lerajzolja. „Maga festőnek született” – üt a vállára egy ismerős, s kisvártatva felcsendül az égi szózat is: „Te leszel a világ legnagyobb nap­út-festője, nagyobb Raffaelnél.” Ennek némileg ellentmond, hogy ugyanekkor, 1880-ban így írt Keleti Gusztávnak: „azon eszme, hogy én rajzoláshoz kezdek, pusztán a véletlenségen alapszik; s hogy rövid idő alatt már annyira vittem, miszerint kivéve a nyári fákat, oly képességet érzek magamban, hogy nem képzelhetek oly monumentális épületet, amelyet lemásolni képes nem volnék.” Csontváry ekkor még bibliafestőnek készül, úgy véli, nem is igazi művész az, aki nem a Szentírás képeivel kezdi. Később mintha archaikus eszmékre cserélné a kereszténységet, és napimádó elképzeléseiben – pedig természettudományokban jártas ember, gyógyszerész – szinte a rációt is megtagadja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.