Horthy fejre áll – drMáriás kiállítása

  • - dck -
  • 2013. május 28.

Képzőművészet

Meztelen női testbe bújt Rákosi, Hitler mint műfasz, a hajléktalan Engels és Che Csehországban – de hogy kerül ide Kiszel Tünde és Balázs Pali? Képzőművészeti kritika következik, képgalériával.

Már a Mi a magyar? című Műcsarnok-beli kiállításon kiderült, hogy a Tudósok zenekar frontembere egyszerre őrizte meg vad és pop-artos, a túlfeszített paródián és a „marhaságokon” alapuló festészeti nyelvét, és lépett a „klasszikusság” szorgosan öntözött mezejére. Bár első látásra szinte eldönthetetlen, hogy a groteszk reflexiók mire is vonatkoznak: önmagára mint művészre vagy az ábrázolás tárgyaira. Az előbbit jelzi, hogy a stílparódiák során kifejezetten lebutított stílust használ, mintegy összegezve a rossz (tehetségtelen) vagy a gyermekien naiv festő minden ismérvét, az utóbbit pedig az, hogy néhány, szóra sem érdemes percemberke (avagy magyar celeb) mellett művein szinte kizárólag a 20. századi magyar történelmet meghatározó alakok szerepelnek. (A kakukktojás az Obama Maleviccsel Hollywoodban című munka.)

false

A művész egy végtelenül egyszerű trükköt alkalmaz (erre utal többek közt a kiállításnak a látásmód vagy a fókuszálás megváltoztatására utaló címe is). A kiszemelt áldozatok (történelmi figurák) általában két síkban „ábrázoltatnak”: a felismerhető, „realisztikus” portrék különféle képi nyelveket imitáló környezetbe kerülnek. (Kivéve Kádár Jánost, aki Picasso modorát követve maga is kubista figurává válik.) A kiállított művek között olyan gyöngyszemeket találhatunk, mint a Marxot Mária ölében ülő kisdedként bemutató, a keresztény ikonográfia szerint megoldott munka vagy a szintén a filozófust ábrázoló, pápai áldást osztó, vörös csillaggal díszített nyakláncot viselő Első Károly. De találkozhatunk a hajléktalan Engelsszel, Sztálinnal az év menedzsereként, Leninnel Monet kertjében a tavirózsák között, vagy a fejébe fúródott baltát „viselő” Trockijjal Munch híres Sikolyának átiratában. Láthatjuk, miként festett volna Che Csehországban (amennyiben előtte meglátogatja Hecker Péter műtermét). Természetesen Mussolini és Hitler is felbukkan egy-egy képen – utóbbi műfaszként, szlovák lányok társaságában. A magyar mezőnyt a Modigliani műtermében lekapott, meztelen női testbe bújt Rákosi, a fejen álló Horthy és a Warholhoz betévedt Nagy Imre képviseli.

Azzal azonban, hogy K. Tünde vagy B. Pali műtermi transzformációi is bekerültek a válogatásba, a lehetséges „mondanivaló” is relativizálódik. Bár az is lehet, hogy lépre csalt bennünket drMáriás – ne várjunk társadalomkritikát, ha csupán önfeledt röhögést kínálnak. De azért a pár percnyi vihogást sem kell alábecsülni.

 

drMáriás: Szemüvegcsere. Raiffeisen Galéria, Budapest V., Akadémia u. 6., nyitva augusztus 4-ig


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.