Horthy fejre áll – drMáriás kiállítása

  • - dck -
  • 2013. május 28.

Képzőművészet

Meztelen női testbe bújt Rákosi, Hitler mint műfasz, a hajléktalan Engels és Che Csehországban – de hogy kerül ide Kiszel Tünde és Balázs Pali? Képzőművészeti kritika következik, képgalériával.

Már a Mi a magyar? című Műcsarnok-beli kiállításon kiderült, hogy a Tudósok zenekar frontembere egyszerre őrizte meg vad és pop-artos, a túlfeszített paródián és a „marhaságokon” alapuló festészeti nyelvét, és lépett a „klasszikusság” szorgosan öntözött mezejére. Bár első látásra szinte eldönthetetlen, hogy a groteszk reflexiók mire is vonatkoznak: önmagára mint művészre vagy az ábrázolás tárgyaira. Az előbbit jelzi, hogy a stílparódiák során kifejezetten lebutított stílust használ, mintegy összegezve a rossz (tehetségtelen) vagy a gyermekien naiv festő minden ismérvét, az utóbbit pedig az, hogy néhány, szóra sem érdemes percemberke (avagy magyar celeb) mellett művein szinte kizárólag a 20. századi magyar történelmet meghatározó alakok szerepelnek. (A kakukktojás az Obama Maleviccsel Hollywoodban című munka.)

false

A művész egy végtelenül egyszerű trükköt alkalmaz (erre utal többek közt a kiállításnak a látásmód vagy a fókuszálás megváltoztatására utaló címe is). A kiszemelt áldozatok (történelmi figurák) általában két síkban „ábrázoltatnak”: a felismerhető, „realisztikus” portrék különféle képi nyelveket imitáló környezetbe kerülnek. (Kivéve Kádár Jánost, aki Picasso modorát követve maga is kubista figurává válik.) A kiállított művek között olyan gyöngyszemeket találhatunk, mint a Marxot Mária ölében ülő kisdedként bemutató, a keresztény ikonográfia szerint megoldott munka vagy a szintén a filozófust ábrázoló, pápai áldást osztó, vörös csillaggal díszített nyakláncot viselő Első Károly. De találkozhatunk a hajléktalan Engelsszel, Sztálinnal az év menedzsereként, Leninnel Monet kertjében a tavirózsák között, vagy a fejébe fúródott baltát „viselő” Trockijjal Munch híres Sikolyának átiratában. Láthatjuk, miként festett volna Che Csehországban (amennyiben előtte meglátogatja Hecker Péter műtermét). Természetesen Mussolini és Hitler is felbukkan egy-egy képen – utóbbi műfaszként, szlovák lányok társaságában. A magyar mezőnyt a Modigliani műtermében lekapott, meztelen női testbe bújt Rákosi, a fejen álló Horthy és a Warholhoz betévedt Nagy Imre képviseli.

Azzal azonban, hogy K. Tünde vagy B. Pali műtermi transzformációi is bekerültek a válogatásba, a lehetséges „mondanivaló” is relativizálódik. Bár az is lehet, hogy lépre csalt bennünket drMáriás – ne várjunk társadalomkritikát, ha csupán önfeledt röhögést kínálnak. De azért a pár percnyi vihogást sem kell alábecsülni.

 

drMáriás: Szemüvegcsere. Raiffeisen Galéria, Budapest V., Akadémia u. 6., nyitva augusztus 4-ig


Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”