Fellebbenő lepel - Kortárs történeti központ Szczecinben

  • Kovács Dániel
  • Hegedűs Róbert
  • 2017. június 15.

Képzőművészet

Szczecin (ejtsd: „scsecsin”) négyszázezres város Lengyelország északnyugati részén, világszínvonalú látványosságokkal. Amelyek közt a Mies van der Rohe-díjas koncertterem szomszédságában tavaly óta egy új s máris a World Architecture Festival első díjával elismert múzeum mutatja be a város fordulatos közelmúltját.

Sugárút, harmónia

A helyszín egy nem különösebben jellegzetes tér a belvárosban, egy párizsiasan széles sugárút mentén. A hasonlat nem véletlen: az akkor még Stettin névre hallgató város újjáépítését az 1880-as években ugyanaz a Georges-Eugène Haussmann fundálta ki, aki Párizsét – csak épp az utóbbit nem bombázták rommá a szövetségesek hatvan évvel később. Az elszórtan megmaradt történeti épületek között, a Szolidaritás nevét viselő tér szélén áll az új filharmónia épülete.

A filharmónia világít

A filharmónia világít

Fotó: Juliusz Sokolowski

Az 1948-ban alapított helyi zenekar sok évtizedes albérleti lét után, a városi tanácsból költözhetett végre saját otthonba 2014-ben, ugyanoda, ahol a háború előtt is a városi Konzerthaus állt. A tervezésre – Lengyelországban sem magától értetődő módon – nemzetközi pályázatot hirdettek 2007-ben, amelyet két harmincas spanyol építész, a barcelonai Estudio Barozzi Veiga alapítói nyertek meg. A megvalósítás százmillió złotyba került; ennek közel felét uniós forrásokból finanszírozták. A hófehér, látszólag ablaktalan épület cikcakkos párkányvezetése a városnegyed háború előtti, középkorias beépítésére reflektál. A fehér burkolaton esténként átdereng a belső világítás, éteri összképet kölcsönözve az épületnek. Belépve lenyűgözően nagyvonalú, a teljes belmagasságot kihasználó előcsarnok tárul elénk; innen érhető el egy hosszú lépcsősoron az elegáns koncertterem. Bár a hét évbe telt megvalósítás korántsem volt vitáktól és fordulatoktól mentes, a szczecinieket meggyőzhette döntésük helyességéről a megvalósult épület visszhangja. A számos dicsérő kritika és elismerés közül kiemelkedik az Európai Unió országainak legfontosabb – Ludwig Mies van der Rohe nevét viselő – építészeti díja, amelyet 1988 óta kétévente ítél oda a hasonló nevű alapítvány. A döntéssel 2015-ben először került Berlintől keletre a díj – és idén a varsói Katyń-emlékmúzeummal ismét szerepel lengyel kulturális intézmény a finalisták között.

false

 

Fotó: Juliusz Sokolowski

A fentiekből nyilvánvalóvá válhat, hogy Szczecin, bár focicsapata csak hatodik a nemzeti ligában, kulturálisan nemzetközi dimenziókban gondolkodik. Ehhez persze erős gazdasági hátteret ad a négyszázezres város kikötője, Lengyelország harmadik legnagyobbja. A városvezetők egyértelműen építenek a kétórányi autóútra fekvő Berlin közelségére is, és ez fordított irányban is működik.

Beszédes hallgatás

Bár a vágyott kulturális fővárosi cím nem jött össze (2016-ban végül Wrocław vitte), Szczecinben nem maradtak abba a fejlesztések. A következő nagy dobás alapötlete Agnieszka Kuchcińska-Kurcz újságírótól származott: ő vetette fel, hogy önálló épületben mutassák be a város történelmének nagy fordulatait – innen származik az intézmény nevében az „áttöréseket” jelentő „przełomy”. Mint a teljes név – Centrum Dialogu „Przełomy” – is mutatja, nem hagyományos múzeumról van szó, amennyiben a cél a tárgyfelhalmozás és a megőrzés helyett a látogató gondolkodásra, empátiára, párbeszédre serkentése. Kimondatlanul, de az intézmény létrehozásában szerepet játszik az is, hogy kiemeljék a német múltú város szerepét a lengyel történelemben. Ennek megfelelően, bár a kiállítás elvileg az 1939–1989 közötti évtizedeket mutatja be, a súlypont egyértelműen az 1960-as évek utáni időszakra került.

false

 

Fotó: Juliusz Sokolowski

Némileg meg is lepheti a betérőt, hogy a II. világháborúval mindössze egyetlen szobácska foglalkozik, az azt követő, szinte teljes népességcserét pedig szintén egy teremmel letudja a kiállítás. Ez a legkomolyabb, beszédes hallgatás itt, nyilvánvalóan összefüggésben azzal, hogy a központ a Szczecini Nemzeti Múzeum kebelén jött létre, és a koncepciót összeállító hattagú bizottságban kizárólag lengyelek kaptak helyet. Az ezt követő termek azonban tárgyi, írásos és audiovizuális anyagokkal is bőségesen mutatják be a II. világháború utáni helyi történelmet – benne az országos jelentőségű szczecini eseményekkel, mint az 1956-os „lengyel október” és az 1970 decemberében zajlott tüntetés a tér szomszédságában álló egykori pártszékház előtt, tucatnál is több helyi áldozattal. A feketére hangolt terek installációja, amelyet a helyi REDAN építésziroda tervezett, példás visszafogottsággal engedi maga helyett a történelmet szóhoz jutni. Izgalmas adalékot jelentenek a termekben elhelyezett kortárs képzőművészeti munkák; a leghatásosabb talán Kobas Laksa második világháborús témájú, a dokumentum és a történelmi giccs határvidékére sűrített hatalmas kollázsa közvetlenül a bejáratnál. A korszak kutatóit a helyszínen működő archívum segíti.

A föld alatt

Mindebből a felszínen szinte semmi sem látszik; a múzeum épülete ugyanis nagyrészt a Szolidaritás tere alatt helyezkedik el. A tervezésre kiírt pályázat legfőbb kihívását az jelentette, hogy az építészeknek meg kellett tartaniuk az 1970-es felkelés áldozatainak emlékére 2003-ban állított, közel tíztonnás bronzangyalt, és tekintettel kellett lenniük a tér másik sarkában készülő Filharmóniára is. A kortárs lengyel építészet egyik ifjú titánja, a KWK Promes irodát vezető Robert Konieczny ezt lenyűgöző egyszerűséggel játszotta ki: a tér felszínét egyetlen, laza lepelként kezelte, a szabadon maradó sarkokon fellebbentve azt. Ez a két kitüremkedés jelöli ki a központot a térben. A főbejárathoz a tér közepe felől jellegtelen lépcsősor vezet; ide érve még a felszínen vagyunk, a nyitható-csukható lamellasoron keresztül kilátva a környező épületekre, de a kiállításhoz már egy szinttel mélyebbre kell ereszkednünk, szó szerint a múlt sötétjébe. Látogatóvezetése határozott, kialakítása elegánsan minimalista, a megjelenő infografikai elemek finomak és érthetőek. A kávézó, sajnos, nem működik.

false

 

Fotó: Juliusz Sokolowski

A ház erejét épp a „nem építés” adja – Konieczny képes volt a háttérben maradni ott, ahol ennek látta szükségét. A sztárépítészet és az ikonikus épületek korát magunk mögött hagyva egyre több, a kulturális tartalomra fókuszáló projektnél figyelhetünk meg hasonló hozzáállást. Ami igazán megdöbbentő, hogy a gesztus erejét a pályázat bírái és a megbízó mellett a szakmabeliek is értékelték. A 2016-os World Architecture Festivalon, ezen az építészeknek rendezett globális seregszemlén Konieczny épülete nyerte a fődíjat. Olyan házat választottak a legjobbnak, amiből a föld felett kis túlzással csak pár gördeszkázó tinédzser látszik. Üzenetértékű döntés ez, mint ahogyan a helyszín és a tervező is.

Az utóbbi években egyre erősebben szól bele az aktuálpolitika a múzeumok sorsába. Elsősorban azért, mert Közép-Európa is eljutott oda, hogy saját zavaros félmúltját kanonizálni próbálja, intézményi keretekbe és jól olvasható, vizualizált helyzetekbe szorítva. A németek kezdték ezt először, jellemzően nagyon semleges épületekkel, beszélni hagyva a történelmet – mint a Gestapo–SS-székház helyén felépült Topographie des Terrors Berlinben, Ursula Wilms és Heinz W. Hallmann fantasztikusan szűkszavú épülete. A kommercializálódás azonban a múzeumok világát is elérte: egyre könnyebben válnak aktuálpolitikai szimbólummá. Ez történik Budapesten az F. Kovács Attila tervezte Sorsok Házával, vagy Gdańskban a II. világháború múzeumával. A szintén lengyel építészcsoport, a Kwadrat tervezte, világszínvonalú épületben idén március óta látogatható tárlat érvényességét a jelenlegi, jobboldali kormány erősen vitatja, mondván: túl kevés hangsúlyt helyez a lengyelek szenvedéseire. A szczecini múzeum visszafogottságával jó példát mutat arra, hogyan lehet egy közösség történelmi tapasztalatairól való párbeszédhez lebutítás és kirekesztés nélküli építészeti teret teremteni. Persze ez még mindig csak a mérleg egyik oldala: a másikon ott a térbe kerülő tartalom, amihez az építészeknek jellemzően vajmi kevés közük marad. Szczecin mindenesetre a várostól immár elvárható pragmatizmussal folytatja: 2018-ban kezdik az új tudományos központ építését – az eredetileg tervezett tengerészeti múzeum helyett ugyanis erre lehetett uniós forrásokat szerezni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.