Festményekkel emlékeznek a roma holokausztra

Képzőművészet

Ma van a roma holokauszt nemzetközi emléknapja, az „auschwitzi cigánytábor” elpusztításának 70. évfordulója. A Mátyás téri Gallery8-ban Ceija Stojka festményeiből nyílt kiállítás.

Közkeletű vélekedésnek számít – még komoly antropológusok között is – az a téves, sőt, mondhatjuk nyugodtan, hamis álláspont, hogy a cigányok olyan csoportot alkotnak, akik inkább felejtenek, mintsem emlékeznének múltjukra, történelmükre. Így az sem igaz, hogy a roma közösségek nem emlékeznek meg a második világháborúban elszenvedett üldöztetéseikről.

false


A roma holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából – ma van az „auschwitzi cigánytábor” elpusztításának 70. évfordulója – tartottak országszerte megemlékezéseket. A Mátyás téri Gallery8-ban Ceija Stojka festményeiből nyílt kiállítás. A józsefvárosi galéria teljesen megtelt – voltak, akik egy időre ki is szorultak –, mindenki a tavaly elhunyt roma származású holokauszt túlélő alkotásaira, valamint Moritz Pankok, a berlini Kai Dikhas Galéria igazgatójának beszédére volt kíváncsi.A Megszégyenítve olyan szubjektív válogatás, amely betekintést nyújt a koncentrációs táborokat túlélő Ceija Stojka művészetébe. Az osztrák-roma festőnő ötvenes évei közepén kezdett el festeni, s két témakör jellemzi alkotásait: a Még a halál is fél Auschwitztól címmel főként fekete-fehér tusrajzokat – és néhány olajfestményt – készített, s a koncentrációs táborokban megélt emlékeit dolgozta fel. Az œuvre másik részét expresszív, színes olajfestmények alkotják, amelyek a túlélést, az életet hirdetik. A kortárs roma művészeti tér kiállítása Ceija Stojka mindkét ciklusából mutat be képeket


false

 

Az egyik tusrajz, a kiállítás címadója a táborlakókat ábrázolja, amint az SS katonák arra kényszerítik őket, hogy meztelenül sorakozzanak fel. A fekete-fehér képek között találjuk a Pinz asszony ostorcsapásai vagy A krematóriumok című képeket, amelyek ugyancsak a múltfeldolgozást szolgálják. A művész képeinek visszatérő motívuma a szögesdrót, valamint a szél megjelenítése, de a faág mint szimbólum is valamennyi képén megfigyelhető. Amúgy az élénk és gazdag színhasználattal festett alkotások főleg tájképeket mutatnak.

Stojka művészetét semmiképp sem értelmezhetjük csupán az Auschwitz-sorozat felől, festői kiteljesedésének egyéb vonulatai legalább olyan fontosak, főként azért, mert „áldozatból szabad emberré változtatják a művészt; azt bizonyítják, hogy a kitörölhetetlen trauma ellenére is létezhet egy pozitív (kollektív, roma) (ön)kép és vízió”.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.