Festményekkel emlékeznek a roma holokausztra

Képzőművészet

Ma van a roma holokauszt nemzetközi emléknapja, az „auschwitzi cigánytábor” elpusztításának 70. évfordulója. A Mátyás téri Gallery8-ban Ceija Stojka festményeiből nyílt kiállítás.

Közkeletű vélekedésnek számít – még komoly antropológusok között is – az a téves, sőt, mondhatjuk nyugodtan, hamis álláspont, hogy a cigányok olyan csoportot alkotnak, akik inkább felejtenek, mintsem emlékeznének múltjukra, történelmükre. Így az sem igaz, hogy a roma közösségek nem emlékeznek meg a második világháborúban elszenvedett üldöztetéseikről.

false


A roma holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából – ma van az „auschwitzi cigánytábor” elpusztításának 70. évfordulója – tartottak országszerte megemlékezéseket. A Mátyás téri Gallery8-ban Ceija Stojka festményeiből nyílt kiállítás. A józsefvárosi galéria teljesen megtelt – voltak, akik egy időre ki is szorultak –, mindenki a tavaly elhunyt roma származású holokauszt túlélő alkotásaira, valamint Moritz Pankok, a berlini Kai Dikhas Galéria igazgatójának beszédére volt kíváncsi.A Megszégyenítve olyan szubjektív válogatás, amely betekintést nyújt a koncentrációs táborokat túlélő Ceija Stojka művészetébe. Az osztrák-roma festőnő ötvenes évei közepén kezdett el festeni, s két témakör jellemzi alkotásait: a Még a halál is fél Auschwitztól címmel főként fekete-fehér tusrajzokat – és néhány olajfestményt – készített, s a koncentrációs táborokban megélt emlékeit dolgozta fel. Az œuvre másik részét expresszív, színes olajfestmények alkotják, amelyek a túlélést, az életet hirdetik. A kortárs roma művészeti tér kiállítása Ceija Stojka mindkét ciklusából mutat be képeket


false

 

Az egyik tusrajz, a kiállítás címadója a táborlakókat ábrázolja, amint az SS katonák arra kényszerítik őket, hogy meztelenül sorakozzanak fel. A fekete-fehér képek között találjuk a Pinz asszony ostorcsapásai vagy A krematóriumok című képeket, amelyek ugyancsak a múltfeldolgozást szolgálják. A művész képeinek visszatérő motívuma a szögesdrót, valamint a szél megjelenítése, de a faág mint szimbólum is valamennyi képén megfigyelhető. Amúgy az élénk és gazdag színhasználattal festett alkotások főleg tájképeket mutatnak.

Stojka művészetét semmiképp sem értelmezhetjük csupán az Auschwitz-sorozat felől, festői kiteljesedésének egyéb vonulatai legalább olyan fontosak, főként azért, mert „áldozatból szabad emberré változtatják a művészt; azt bizonyítják, hogy a kitörölhetetlen trauma ellenére is létezhet egy pozitív (kollektív, roma) (ön)kép és vízió”.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.