Kiállítás

Hősök voltak mindannyian

  • - legát -
  • 2012. február 13.

Képzőművészet

Ha Szolnok nevezetességeit soroljuk, a megyei levéltár nem tartozik a felkapott helyek közé. Csak úgy, az utcáról nem esik be a látogató - és nem csupán azért, mert a város kevésbé izgalmas, lakótelep és családi házak ölelte övezetében található. Pedig érdemes betérni.

Február végéig látható a bemutató, amit a levéltár munkatársai a környék I. világháborús tragikus kalandjai kapcsán állítottak össze, és nem túlzás kijelenteni, hogy e kiállítás a "vérbeli" múzeumok anyagával is versenyre kelhet.

A helyszín ellenére nem "levéltárlat" a Hősök voltak mindannyian címet viselő időutazás (és az ehhez kapcsolódó hosokvoltak.blog.hu). Egy komplett lövészárkot építettek fel az épület folyosóján, zsákokkal, deszkákkal, sőt egy korabeli Maxim géppuska is befigyel - belegondolni, hogy a korabeli honvédek ilyen tákolmányokban töltöttek olykor hónapokat is, önmagában felér egy hidegrázással.

Kétségtelen, hogy a '14-es háborút sokan afféle bátorságpróbának, archaikus hadijátéknak tekintik a másodikhoz képest. Ám a kiállított fegyverek, súlyos egyenruhák, nyomorult tábori szettek, a gyászjelentések és a hosszú névsorral dekorált emlékművek figyelmeztetnek, hogy a kiállítás címében szereplő "mindannyi hős" nem dicső harci cselekmény, derekas helytállás vagy "forró" ütközet miatt érdemel elismerést, hiszen a végösszeg négy nyomorult év, nem beszélve a következményekről.

A megyei levéltár kiállítása nem próbálja élénk színekkel eltakarni e nyomort, nem gyárt mítoszokat, nincsenek sóhajtozások. Főleg azokra emlékezik - többnyire névvel és fényképpel -, akiket egyszerű Jász-Nagykun-Szolnok megyei polgárként vittek a pokolba. És mivel az első világháború kitörése a századik évfordulójához közelít, csak remélni tudjuk, hogy a leendő centenáriumi kiállítások rendezői sem veszítik realitásérzéküket e XX. századi borzalom kapcsán.

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár, február 28-ig


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.