NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Kiállítás

Irányított véletlen

Bálványos Levente–Varga György: Részletek

Képzőművészet

Profilja szerint a Három Hét Galéria elsősorban geometrikus absztrakt, konstruktív-konkrét műveket mutat be, a kiállító művészek nagy része pedig már szerepelt a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) szervezte kiállításokon.

E munkák nem a „valóság”, a természet leképezései vagy ábrázolásai, hanem olyan problémákkal, kérdésekkel foglalkoznak, mint a valóság és a tárgy közötti referenciális űr, az elemi jelek, a színek vizsgálata, a geometrikus formák és a mértani testek kapcsolata, a variabilitás, a végtelenül táguló sorozat jelleg vagy a tárgyban rejlő, csak képzeletben „előhívható” szerkezeti komplexitás. A leírásból riasztóan ridegnek és hűvösnek tűnhetnek az ilyen típusú strukturális művek, de ez ne tévesszen meg senkit; a szavak gyakran elfedik azt a minimális területen kibomló sokszínűséget és gazdagságot, nota bene szépséget, amelyek egyes munkákból kibonthatók.

A két művész közös kiállítása is ezt példázza. Mind Bálványos Leventének, mind Varga Györgynek volt már állandó kiállítása a Három Hét Galériában, sőt dolgoztak is együtt. Fóti Lázárral kiegészülve alkották a Carrot csoportot, s olyan munkák kapcsolhatók hozzájuk, mint a gyöngyösi Tas pusztát elborító, nagyra nőtt „zöldségszobrokból” összeálló Répaföld, illetve a hatalmas, áttetszően derengő Sófal a Budapesti Műszaki Egyetem Kármán Tódor Kollégiumában.

A két művész hét-hét munkája nem különül el egymástól, mint­egy felerősítik a bennük rejlő minimalista motívumokat. A festőművész Varga eszköztára nagyon szűkre szabott, festett képei esetében elég hozzá egy fecskendő, kevés szín és egy pattintó zsinór. A fecskendőből kicsorgó festék a zsinór mentén lefolyik a felületen, ha oldalra fordítja a vásznat, akkor keresztben is. A négyzethálós síkok sosem tökéletesek, egyes szürkésfehér vagy fekete festékpászmák „kitörnek” a szimmetria börtönéből, mások túlcsorognak a felületen, a tengelyesen szimmetrikus osztásokat megbontják a nagyobb aszimmetrikus egységek. A csurgatott képeken is meglévő, kisebb kivágott és áthelyezett képekből összeálló egység Varga képtábláin is megjelenik, a feszített vászon kisebb-nagyobb képtáblák, képrészletek együtteséből áll össze, „struktúrája, összetettsége van, és a motívum erre reflektál vagy rezonál, felesel, alkalmazkodik, variálódik, ellenpontoz és ellensúlyoz”. A csurgatott képek esetében a véletlennek is szerepe van, de a művész maga is belenyúl a műbe, elmaszatol, kitakar, esetleg a háttérben „elrejt” kisebb, olyan morandisan színesebb egységeket. Az arányok, a vonalak játéka, a részletek harmóniába csomagolt diszharmóniája lenyűgöző – és férfi művész esetében ritka módon érzéki is.

A kiállított művekhez nem tartoznak címek és évszámok, de Bálványos esetében azért tudható, hogy a címben jelölt részletek egyben merítések is az életmű egyes szakaszaiból, illetve korábbi művek problémafelvetéseit továbbgondoló művekből.

Bálványos olyan szobrász, aki nem szobrokat készít – bár van magvalósult köztéri műve is (a József Attila-síremlék a Fiumei úti temetőben vagy a Collegium Budapest udvarán a Raoul Wallenberg-emlékmű). Egyfajta határvidéken mozog, hol az építészet és szobrászat, hol a relief és az érzékeny felületű képsík határmezsgyéjén. Blogjának alcímében a minimalista, kortárs, konstruktív és konkrét fogalmakkal jelöli azt a területet, amely érdeklődésének középpontjában áll. Valójában a tér egyfajta folyamatos redukciójával, a felszínből „kilépő” elemek minimalizálásával, a „mélység nélküli felszín” vagy másként a „minimális mélység játékával” foglalkozik. Munkáit a geometrikus elemek rendkívül bonyolult és intellektuálisan érzékeny használata, a szimmetria és az aszimmetria közti lebegés jellemzi. A kiállításon szerepelnek (a korai munkáira is visszautaló) talált és használt falécekből építkező síkreliefek (Varga egyik munkája is talált anyagra, egy színpadi kellék hátoldalára készült). A konstrukciót néhol vidáman és váratlanul megtöri egy-egy részlet (a lécek közé ékelődő kék kocka, vörös négyzet) vagy anyag (tonettszék íves háttámlájának részlete?). Van itt méhviasz kép; a negatív irányban, azaz a kép síkjától befelé táguló kisebb tárgyakról készült kontúrlenyomatok ebben az esetben egy alakkirakós gyerekjáték elemeire emlékeztetnek. (A villanykapcsoló formáját visszhangzó kis kollázs esetében pedig vélelmezhető ifjabb Bálványos közreműködése.)

A koronaékszer kétségtelenül a grafitmű. A fehér gipszből kitüremkedő grafitkazal, a sík és a tér határán elhelyezkedő, a véletlen játékából összerendeződő grafitboglya, az alig háromdimenziós, jéggé dermesztett grafit-cérnaszá­lak voltaképpen „vakon” készülnek; a technika miatt a művész nem látja előre a végeredményt – de a kereteket, a kompozíció összképét befolyásolni tudja.

A kiállítást az egyes művek részleteibe merítkezés és a művek közötti párbeszéd mozgatja meg. Ha figyelünk, mi is részesei lehetünk.

Három Hét Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 37.; nyitva: június 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.