NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Kiállítás

Irányított véletlen

Bálványos Levente–Varga György: Részletek

Képzőművészet

Profilja szerint a Három Hét Galéria elsősorban geometrikus absztrakt, konstruktív-konkrét műveket mutat be, a kiállító művészek nagy része pedig már szerepelt a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) szervezte kiállításokon.

E munkák nem a „valóság”, a természet leképezései vagy ábrázolásai, hanem olyan problémákkal, kérdésekkel foglalkoznak, mint a valóság és a tárgy közötti referenciális űr, az elemi jelek, a színek vizsgálata, a geometrikus formák és a mértani testek kapcsolata, a variabilitás, a végtelenül táguló sorozat jelleg vagy a tárgyban rejlő, csak képzeletben „előhívható” szerkezeti komplexitás. A leírásból riasztóan ridegnek és hűvösnek tűnhetnek az ilyen típusú strukturális művek, de ez ne tévesszen meg senkit; a szavak gyakran elfedik azt a minimális területen kibomló sokszínűséget és gazdagságot, nota bene szépséget, amelyek egyes munkákból kibonthatók.

A két művész közös kiállítása is ezt példázza. Mind Bálványos Leventének, mind Varga Györgynek volt már állandó kiállítása a Három Hét Galériában, sőt dolgoztak is együtt. Fóti Lázárral kiegészülve alkották a Carrot csoportot, s olyan munkák kapcsolhatók hozzájuk, mint a gyöngyösi Tas pusztát elborító, nagyra nőtt „zöldségszobrokból” összeálló Répaföld, illetve a hatalmas, áttetszően derengő Sófal a Budapesti Műszaki Egyetem Kármán Tódor Kollégiumában.

A két művész hét-hét munkája nem különül el egymástól, mint­egy felerősítik a bennük rejlő minimalista motívumokat. A festőművész Varga eszköztára nagyon szűkre szabott, festett képei esetében elég hozzá egy fecskendő, kevés szín és egy pattintó zsinór. A fecskendőből kicsorgó festék a zsinór mentén lefolyik a felületen, ha oldalra fordítja a vásznat, akkor keresztben is. A négyzethálós síkok sosem tökéletesek, egyes szürkésfehér vagy fekete festékpászmák „kitörnek” a szimmetria börtönéből, mások túlcsorognak a felületen, a tengelyesen szimmetrikus osztásokat megbontják a nagyobb aszimmetrikus egységek. A csurgatott képeken is meglévő, kisebb kivágott és áthelyezett képekből összeálló egység Varga képtábláin is megjelenik, a feszített vászon kisebb-nagyobb képtáblák, képrészletek együtteséből áll össze, „struktúrája, összetettsége van, és a motívum erre reflektál vagy rezonál, felesel, alkalmazkodik, variálódik, ellenpontoz és ellensúlyoz”. A csurgatott képek esetében a véletlennek is szerepe van, de a művész maga is belenyúl a műbe, elmaszatol, kitakar, esetleg a háttérben „elrejt” kisebb, olyan morandisan színesebb egységeket. Az arányok, a vonalak játéka, a részletek harmóniába csomagolt diszharmóniája lenyűgöző – és férfi művész esetében ritka módon érzéki is.

A kiállított művekhez nem tartoznak címek és évszámok, de Bálványos esetében azért tudható, hogy a címben jelölt részletek egyben merítések is az életmű egyes szakaszaiból, illetve korábbi művek problémafelvetéseit továbbgondoló művekből.

Bálványos olyan szobrász, aki nem szobrokat készít – bár van magvalósult köztéri műve is (a József Attila-síremlék a Fiumei úti temetőben vagy a Collegium Budapest udvarán a Raoul Wallenberg-emlékmű). Egyfajta határvidéken mozog, hol az építészet és szobrászat, hol a relief és az érzékeny felületű képsík határmezsgyéjén. Blogjának alcímében a minimalista, kortárs, konstruktív és konkrét fogalmakkal jelöli azt a területet, amely érdeklődésének középpontjában áll. Valójában a tér egyfajta folyamatos redukciójával, a felszínből „kilépő” elemek minimalizálásával, a „mélység nélküli felszín” vagy másként a „minimális mélység játékával” foglalkozik. Munkáit a geometrikus elemek rendkívül bonyolult és intellektuálisan érzékeny használata, a szimmetria és az aszimmetria közti lebegés jellemzi. A kiállításon szerepelnek (a korai munkáira is visszautaló) talált és használt falécekből építkező síkreliefek (Varga egyik munkája is talált anyagra, egy színpadi kellék hátoldalára készült). A konstrukciót néhol vidáman és váratlanul megtöri egy-egy részlet (a lécek közé ékelődő kék kocka, vörös négyzet) vagy anyag (tonettszék íves háttámlájának részlete?). Van itt méhviasz kép; a negatív irányban, azaz a kép síkjától befelé táguló kisebb tárgyakról készült kontúrlenyomatok ebben az esetben egy alakkirakós gyerekjáték elemeire emlékeztetnek. (A villanykapcsoló formáját visszhangzó kis kollázs esetében pedig vélelmezhető ifjabb Bálványos közreműködése.)

A koronaékszer kétségtelenül a grafitmű. A fehér gipszből kitüremkedő grafitkazal, a sík és a tér határán elhelyezkedő, a véletlen játékából összerendeződő grafitboglya, az alig háromdimenziós, jéggé dermesztett grafit-cérnaszá­lak voltaképpen „vakon” készülnek; a technika miatt a művész nem látja előre a végeredményt – de a kereteket, a kompozíció összképét befolyásolni tudja.

A kiállítást az egyes művek részleteibe merítkezés és a művek közötti párbeszéd mozgatja meg. Ha figyelünk, mi is részesei lehetünk.

Három Hét Galéria, Bp. XI., Bartók Béla út 37.; nyitva: június 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.