Kiállítás

Játszik a kor nyelvével

Eli Corti–nas: Félmeztelenül

  • Kürti Emese
  • 2013. október 5.

Képzőművészet

A múlt hét legfontosabb híre, hogy Gulyás Gábor igazgató az Emberi Erőforrások Minisztériumával egyeztetve lemondott a Műcsarnok vezetéséről, és ezentúl a kormányzat számára kiemelten fontos nemzetközi kulturális kapcsolatok fölvirágoztatására fordítja majd energiáit mint miniszteri biztos.

Bármilyen vonzó az alkalom, nem célom ebben az írásban Gulyás vezetői és kurátori tevékenységének koncepcionális és minőségi analízise, amúgy is megtette ezt kitűnő elemzésében Mélyi József az Artportalon. Most csak abból a perspektívából emelném ki az intézmény történetének minden bizonnyal korszakváltó epizódját (hiszen Gulyás nevéhez nemcsak a kultúrpolitikai ámokfutás első szakasza, hanem a számára is vállalhatatlan ultrakonzervatív kurzus kezdete is kapcsolódni fog), hogy hozzávetőlegesen egybeesett a regnálása alatti utolsó kiállítás megnyitásával. Amely viszont - ironikus módon - talán az egyetlen a Gulyás-korszakban, mely léptékében, tartalmában és minőségében teljesen illeszkedik a Műcsarnok profiljához és projektgalériájának funkcióihoz.

A Magyarországon talán inkább csak kísérleti filmes berkekben ismerős Eli Corti–as képzőművész Európa másik oldali perifériájáról, Spanyolországból jutott a kelet-európaiak, különösen a magyarok tradicionális avantgárd városába, Berlinbe. Ennek megfelelően ő is, mint sok más kortársa, az avantgárdról igyekszik még egy bőrt lenyúzni, igazán tehetségesen. Az a négy film, amelyet a Műcsarnokban (Rózsás Lívia kurátor rendezésében) bemutatnak, Corti–asnak az avantgárd képi gondolkodáshoz való mély vonzalmáról tanúskodik, amelyet rendkívül komplex képelméleti kontextusba és a vizuális kultúra komplikált utalásos rendszerébe ágyaz bele. Az avantgárd filmkészítés alaptechnikáját, a montázst használja ő is annak érdekében, hogy a kanonikus képi konvenciókat a személyes életéből vett vallomásos elemekkel a kibogozhatatlanságig, a lelki szeméremsértésig és a végtelen zavarig összegubancolja. Mindehhez az alapmatéria a talált filmanyag, a found footage, amely olyan atmoszférateremtő alkotók műveire épül, mint Truffaut, Hitchcock vagy John Cassavetes.

És most egy kis kitérő: a már létező filmes nyersanyag újrafelhasználása természetesen nem a kortárs művészet találmánya. A legjellemzőbb példáit a Corti–as által is preferált hatvanas évek filmes praxisában találjuk, a kereskedelmi filmgyártás ellenében létrejött antifilmek körében, gondoljunk csak a szituacionizmus elméleti főművének hetvenes évek elejére elkészült filmes adaptációjára. Guy Debord - Erdély Miklós kifejezésével - "filmszemét" és saját teoretikus írásai montázsából hozta létre A spektákulum társadalmát. A Balázs Béla Stúdiót a képzőművészek részvételével megreformáló és kísérleti filmes műhellyé alakító Bódy Gábor azt írta valamelyik programszövegében, hogy ő Magyarországon először Erdély Miklós és Szentjóby Tamás filmjeiben találkozott a talált film fogalmi és technikai használatával. És persze a hivatalos filmes körökben Magyar Dezső 1969-es Agitátorok című alkotásában, mely elméletileg, ideológiailag és filmtechnikailag egyaránt a francia nouvelle vague és Godard felkavaró hatásából született.

"A montázs benne volt a levegőben" - fogalmazott egy helyütt szintén Erdély, és Eli Corti–as módszere azért szép és telt és atmoszferikus, mert bár semmi újdonság nincs abban, amit csinál, filmes montázsaiban föl sem merül a puszta reprodukció gyanúja, mivel úgy játszik el egy korszak nyelvével, mint a legjobb filmes álmodozók. Corti–as olyan, mint Cecília a Kairó bíbor rózsájában, aki addig jár a moziba, míg szerelmes nem lesz belé (meg az életképtelen mozihősbe), és aztán már nem lehet elkülöníteni a valóságot a filmvászontól. A képzőművészeti gondolkodása pedig épp abban nyilvánul meg, hogy nem a filmes narratívába akar beavatkozni, vagy filmnyelvi kísérletekbe bonyolódni, hanem egyrészt az állóképek vagy az állóképszerű mozgóképek szépsége és lassúsága jelent számára esztétikai értéket, másrészt pedig a talált filmszekvenciák újramixelése az eredeti és a kreált filmes hangok újrakeverésével alakul egészen új entitássá. Saját mitológiájának vannak bizonyos visszatérő motívumai, mint például a függöny, amely színpadi kellékként (és ily módon karriermetaforaként) valamiféle lágy és kegyetlen beavatkozást jelöl Corti–as filmes valóságában.

Ebből az erőteljesen maszkulin rendezői világból, mely az újrakontextualizálás alapanyagát biztosítja, a képzőművész a férfi és női emocionális kapcsolatok, de leginkább a női létezés hivatkozásait használja föl. Olyan női szereplőket emel így ki a filmtörténetből, akik egyrészt klasszikussá vált filmekből ismerősek, másrészt klasszikus karakterek maguk is, ugyanakkor mindvégig háttal szerepelnek a felvételeken, tehát megőrzik anonimitásukat. Maga a szerep a fontos, a női lét, amely Corti–as megfogalmazásában az egyetlen létező karrier egy nő számára. Az ilyen típusú létezés nehézségeit és érzelmi sajátosságait aztán a Hitchcock krimijének filmcímével játszó Dial M for Mother (Anya telefonhívásra) már-már az illetlenségig fokozza, mert érezhetően annyira személyes, hogy mindenkit fölkavar, akinek anyja van. Ehhez a művészi szemérmetlenséghez ráadásul Gena Rowlands zseniális és tragikus arca szolgál idézetként, Cassavetes három különböző filmjéből. Rowlands vergődéséhez Corti–as saját anyjával folytatott telefonbeszélgetésének részleteit társította, amivel úgy szcenírozta privát életének intimitását, hogy meg tudta őrizni a filmes nyersanyag eredeti őszinteségét is.

Mélycsarnok, nyitva november 17-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.