Jó hír, rossz hír - Babel Méd Music

Alig öt hónapja, a tizenharmadszorra megrendezett WOrld Music EXpóról tudósítva jeleznem kellett a koncertszervezők és lemezkiadók globális aggodalmait: a schengeni térségen kívül eső országok elmacerásodó vízumügyei, a muzulmánok iránti makacs gyanakvás, illetve a digitális robbanástól drasztikusan megroskadó lemezbiznisz jó kis fejtörést eredményezett. Többek arra kényszerültek, hogy lehúzzák a redőnyt, mások pedig csak alapjáraton - cédék helyett inkább a letöltések mezején - zümmögtek tovább.

Alig öt hónapja, a tizenharmadszorra megrendezett WOrld Music EXpóról tudósítva jeleznem kellett a koncertszervezők és lemezkiadók globális aggodalmait: a schengeni térségen kívül eső országok elmacerásodó vízumügyei, a muzulmánok iránti makacs gyanakvás, illetve a digitális robbanástól drasztikusan megroskadó lemezbiznisz jó kis fejtörést eredményezett. Többek arra kényszerültek, hogy lehúzzák a redőnyt, mások pedig csak alapjáraton - cédék helyett inkább a letöltések mezején - zümmögtek tovább.

Ehhez képest számomra megindítóan önpusztító gesztusnak tűnt, hogy Marseille külvárosában a Dock Des Suds egy újabb - a WOMEX szerkezetét követő, azaz vásárt, konferenciákat, vetítéseket és koncerteket egyaránt tartalmazó - háromnapos rendezvénybe csapott, ráadásul zömmel lokális és nem igazán ismert fellépőkkel. Hát jó, gondoltam, ez lesz a vég - vágjunk neki Marseille-nek és vérezzünk el emelt fővel a napsütésben.

A napsütés, főleg a kora délutáni órákban, bejött - minden mást azonban újra kell installálnom. Franciaország és a világzene, most úgy látom, teljesen önálló sztori, s mintha a legkevésbé sem bajlódna a nemzetközi tendenciákkal. Talán mert masszívabbak a gyökerei.

Ahogy mondani szokás, abban az országban mintegy kétszáznegyvenféle sajt és legalább annyi népzenei alapú irányzat fogyasztható. Az időszámítás előtti első évezredben, amikor a kelták jöttek, már kilencven népcsoportot regisztráltak, s még hátra voltak a gall-román kultúrát megdöntő frankok. Aztán a XV. században a cigányok népvándorlása is elérte Franciaországot, majd a XIX. század közepétől - az észak- és nyugat-afrikai, valamint az Indiai-óceán szigeteire kiterjedő gyarmatbirodalom kiépítésével - újabb erős zenei befolyás következett, különös tekintettel az 1960-as évekre, mikor is a felszabaduló gyarmatokból jelentős számban érkeztek arabok és feketék.

Egy szó, mint száz: kanyarodhatunk az országban bármerre, viszonylag markáns ízű sajtra és zenékre bukkanunk. Míg az északnyugati Bretagne a keltafanoknak javallott, középtájon, a hegyekkel borított Auvergne körzetében a sanzonok alapjául szolgáló bal-musette honos, Párizs arab és nyugat-afrikai negyedei (Barbés és Montreuil) külön kötetet alkotnak az irodalomban, a déli, délnyugati Languedoc-Roussillon pedig a katalán, baszk és cigány muzsikákban gazdag. És így tovább, a Babel Méd Music nevű rendezvénynek otthont adó Marseille-ig, Provence-Alpes-Coöte d'Azur régió központjáig.

*

Ez a Babel Méd Music napközben éppen úgy festett, mint a legtöbb normális vásár: a szokásos külsejű egységstandok mögött lázasan folyt a biznisz: alighanem mindenki itt volt, aki francia zenekarokat - vagy francia kiadású lemezeket - árul. A határon túlról viszonylag kis számmal érkeztek vásározók, ezért is tűnt oly örömtelinek egy magyar stand, a Kalyi Jag együttesé - és oly szomorúnak, hogy (a Kalyi Jag nélkül) üresen állt mindhárom napon. A világzenei dokumentumfilmek vetítésén mérsékelt érdeklődés mutatkozott, de ez így szokott lenni máshol is, ám ami az esti órákban történt, az megér több misét is.

Kezdjük a rövidebbel, a rossz hírrel. WOMEX módra a Babel Méd Music is nemzetközi zsűrire bízta a program összeállítását, pedig annak így rosszul szokott alakulni a vége, hiszen senkinek sem kell a hátát tartania. Sejthetik: a - ha jól számoltam - huszonnyolc produkcióból egy jó tucat mellett roppant nehéz lenne érvelni: hallottam hétköznapi moldáviai rezesbandát (Fanfare Vagabontu), gagyi marokkói rait (Amarg Fusion), szimpla nigériai popzenét (Asa), transztalanított maloyát (Maloya All Stars), a kínai folk, a kortárs kamarazene és az operaáriák mentén elsütött blöfföt (Gong Linna), rock-klasszikusokat törökösítő vendéglátós muzsikát (Dolapdere Big Gang), de ezt a sort most inkább hagynám. Már csak azért is, mert - s innentől már a jó hírben járunk - be kell látnom, az én finnyás-nyűgös ízlésem a kutyát sem izgatta; aki fellépett, az kirívó sikert aratott, punktum. Tényleg, ezt a legkomolyabban mondom. Gondoljanak bele: egy "külvárosi" rendezvény, amely lényegében szűkölködik a "tömegeket vonzó" nevekben, s mégis hatalmas, sokezres tömeg van, szinte mozdulni sem lehet, rogyásig. Hát ez Franciaország. Most mit lehet ilyenkor mondani?

Azt mondjuk feltétlenül, hogy azért a koncertek között is akadtak csodák. A helyi erők közül főleg a nyolcvanéves Maurice el Médioni, aki végre koncerten is hengerelt. Ugye, emlékszünk a történetére: miután az amerikaiak '42-ben partra szálltak Oránban, a bárokban lebzselő Médioni nemcsak elleste a boogie-woogie-s motívumokat, hanem megtoldotta andalúziai és zsidó melódiákkal, rumbával és raijal - mindezek ötvözetéből alakítva ki "pianorientalista" stílusát. Aztán Franciaországba költözött, egyszer fent volt, egyszer lent, majd a '96-os Cafe Orán albumával egészen a csúcson. Csak hát azon a ragyogó korongon egy ritka erős nemzetközi gárda kísérte, mely azzal be is végezte a dolgát, s így egy kis űrt hagyott... Már mostanáig. Most úgy néz ki, hogy tartósabb együttműködésre adódhat esély: csak egy nagyszerű - karizmatikus-sármos-könnyed - izraeli énekes (Lior Elmalihe) kellett, s máris megnyílt egy élvezetes új fejezet "a maghrebi Rubén González" daloskönyvében.

De még ennél is nagyobbat durrant Mamar Kassey, dacára annak, hogy otthon hagyta a női vokalistáit. Ez a társaság a Songhai birodalom nagy hódítójáról (XV. század) kapta a nevét, s alighogy megalakult (1995), minden idők legismertebb nigeri együttese lett (lemezen: Denké-Denké, Alatoumi, Via Campesina és On va voir c*a). Tök jogosan. Ugyanis hihetetlenül gógyis és elragadó muzsikát talált ki: a háttérben egy archaikus-unikális ritmusalap apró lanttal, lopótökkel és beszélő dobbal, elöl a friss szelek szóló- és basszusgitárral, a frontban pedig a főnök, az énekes-fuvolás Yacouba Moumouni. Úgy, ahogy van: ritka élmény. Kicsit monoton, akár a marokkói gnawa vagy a mali blues vagy mint a sivatag maga - de hát az egy ilyen világ: varázslatos, sűrű, időtlen s a mélyére szippantó.

Marseille, 2008. március 27-29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.