Jó hír, rossz hír - Babel Méd Music

Alig öt hónapja, a tizenharmadszorra megrendezett WOrld Music EXpóról tudósítva jeleznem kellett a koncertszervezők és lemezkiadók globális aggodalmait: a schengeni térségen kívül eső országok elmacerásodó vízumügyei, a muzulmánok iránti makacs gyanakvás, illetve a digitális robbanástól drasztikusan megroskadó lemezbiznisz jó kis fejtörést eredményezett. Többek arra kényszerültek, hogy lehúzzák a redőnyt, mások pedig csak alapjáraton - cédék helyett inkább a letöltések mezején - zümmögtek tovább.

Alig öt hónapja, a tizenharmadszorra megrendezett WOrld Music EXpóról tudósítva jeleznem kellett a koncertszervezők és lemezkiadók globális aggodalmait: a schengeni térségen kívül eső országok elmacerásodó vízumügyei, a muzulmánok iránti makacs gyanakvás, illetve a digitális robbanástól drasztikusan megroskadó lemezbiznisz jó kis fejtörést eredményezett. Többek arra kényszerültek, hogy lehúzzák a redőnyt, mások pedig csak alapjáraton - cédék helyett inkább a letöltések mezején - zümmögtek tovább.

Ehhez képest számomra megindítóan önpusztító gesztusnak tűnt, hogy Marseille külvárosában a Dock Des Suds egy újabb - a WOMEX szerkezetét követő, azaz vásárt, konferenciákat, vetítéseket és koncerteket egyaránt tartalmazó - háromnapos rendezvénybe csapott, ráadásul zömmel lokális és nem igazán ismert fellépőkkel. Hát jó, gondoltam, ez lesz a vég - vágjunk neki Marseille-nek és vérezzünk el emelt fővel a napsütésben.

A napsütés, főleg a kora délutáni órákban, bejött - minden mást azonban újra kell installálnom. Franciaország és a világzene, most úgy látom, teljesen önálló sztori, s mintha a legkevésbé sem bajlódna a nemzetközi tendenciákkal. Talán mert masszívabbak a gyökerei.

Ahogy mondani szokás, abban az országban mintegy kétszáznegyvenféle sajt és legalább annyi népzenei alapú irányzat fogyasztható. Az időszámítás előtti első évezredben, amikor a kelták jöttek, már kilencven népcsoportot regisztráltak, s még hátra voltak a gall-román kultúrát megdöntő frankok. Aztán a XV. században a cigányok népvándorlása is elérte Franciaországot, majd a XIX. század közepétől - az észak- és nyugat-afrikai, valamint az Indiai-óceán szigeteire kiterjedő gyarmatbirodalom kiépítésével - újabb erős zenei befolyás következett, különös tekintettel az 1960-as évekre, mikor is a felszabaduló gyarmatokból jelentős számban érkeztek arabok és feketék.

Egy szó, mint száz: kanyarodhatunk az országban bármerre, viszonylag markáns ízű sajtra és zenékre bukkanunk. Míg az északnyugati Bretagne a keltafanoknak javallott, középtájon, a hegyekkel borított Auvergne körzetében a sanzonok alapjául szolgáló bal-musette honos, Párizs arab és nyugat-afrikai negyedei (Barbés és Montreuil) külön kötetet alkotnak az irodalomban, a déli, délnyugati Languedoc-Roussillon pedig a katalán, baszk és cigány muzsikákban gazdag. És így tovább, a Babel Méd Music nevű rendezvénynek otthont adó Marseille-ig, Provence-Alpes-Coöte d'Azur régió központjáig.

*

Ez a Babel Méd Music napközben éppen úgy festett, mint a legtöbb normális vásár: a szokásos külsejű egységstandok mögött lázasan folyt a biznisz: alighanem mindenki itt volt, aki francia zenekarokat - vagy francia kiadású lemezeket - árul. A határon túlról viszonylag kis számmal érkeztek vásározók, ezért is tűnt oly örömtelinek egy magyar stand, a Kalyi Jag együttesé - és oly szomorúnak, hogy (a Kalyi Jag nélkül) üresen állt mindhárom napon. A világzenei dokumentumfilmek vetítésén mérsékelt érdeklődés mutatkozott, de ez így szokott lenni máshol is, ám ami az esti órákban történt, az megér több misét is.

Kezdjük a rövidebbel, a rossz hírrel. WOMEX módra a Babel Méd Music is nemzetközi zsűrire bízta a program összeállítását, pedig annak így rosszul szokott alakulni a vége, hiszen senkinek sem kell a hátát tartania. Sejthetik: a - ha jól számoltam - huszonnyolc produkcióból egy jó tucat mellett roppant nehéz lenne érvelni: hallottam hétköznapi moldáviai rezesbandát (Fanfare Vagabontu), gagyi marokkói rait (Amarg Fusion), szimpla nigériai popzenét (Asa), transztalanított maloyát (Maloya All Stars), a kínai folk, a kortárs kamarazene és az operaáriák mentén elsütött blöfföt (Gong Linna), rock-klasszikusokat törökösítő vendéglátós muzsikát (Dolapdere Big Gang), de ezt a sort most inkább hagynám. Már csak azért is, mert - s innentől már a jó hírben járunk - be kell látnom, az én finnyás-nyűgös ízlésem a kutyát sem izgatta; aki fellépett, az kirívó sikert aratott, punktum. Tényleg, ezt a legkomolyabban mondom. Gondoljanak bele: egy "külvárosi" rendezvény, amely lényegében szűkölködik a "tömegeket vonzó" nevekben, s mégis hatalmas, sokezres tömeg van, szinte mozdulni sem lehet, rogyásig. Hát ez Franciaország. Most mit lehet ilyenkor mondani?

Azt mondjuk feltétlenül, hogy azért a koncertek között is akadtak csodák. A helyi erők közül főleg a nyolcvanéves Maurice el Médioni, aki végre koncerten is hengerelt. Ugye, emlékszünk a történetére: miután az amerikaiak '42-ben partra szálltak Oránban, a bárokban lebzselő Médioni nemcsak elleste a boogie-woogie-s motívumokat, hanem megtoldotta andalúziai és zsidó melódiákkal, rumbával és raijal - mindezek ötvözetéből alakítva ki "pianorientalista" stílusát. Aztán Franciaországba költözött, egyszer fent volt, egyszer lent, majd a '96-os Cafe Orán albumával egészen a csúcson. Csak hát azon a ragyogó korongon egy ritka erős nemzetközi gárda kísérte, mely azzal be is végezte a dolgát, s így egy kis űrt hagyott... Már mostanáig. Most úgy néz ki, hogy tartósabb együttműködésre adódhat esély: csak egy nagyszerű - karizmatikus-sármos-könnyed - izraeli énekes (Lior Elmalihe) kellett, s máris megnyílt egy élvezetes új fejezet "a maghrebi Rubén González" daloskönyvében.

De még ennél is nagyobbat durrant Mamar Kassey, dacára annak, hogy otthon hagyta a női vokalistáit. Ez a társaság a Songhai birodalom nagy hódítójáról (XV. század) kapta a nevét, s alighogy megalakult (1995), minden idők legismertebb nigeri együttese lett (lemezen: Denké-Denké, Alatoumi, Via Campesina és On va voir c*a). Tök jogosan. Ugyanis hihetetlenül gógyis és elragadó muzsikát talált ki: a háttérben egy archaikus-unikális ritmusalap apró lanttal, lopótökkel és beszélő dobbal, elöl a friss szelek szóló- és basszusgitárral, a frontban pedig a főnök, az énekes-fuvolás Yacouba Moumouni. Úgy, ahogy van: ritka élmény. Kicsit monoton, akár a marokkói gnawa vagy a mali blues vagy mint a sivatag maga - de hát az egy ilyen világ: varázslatos, sűrű, időtlen s a mélyére szippantó.

Marseille, 2008. március 27-29.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.