Múltra fel! - A Syrius- és a Kolinda-családfa nyomában

Akit untatnak már a lemezkiadás összeroppanásáról szóló hírek, akit hidegen hagynak az internetes letöltések és jogok, akit nem ragadnak el a futó trendek, viszont szívesen ringatóznak letűnt hullámokban, most jól figyeljenek: ezúttal olyan húsz-harminc éves - külföldi magyar - bakelitekről esik szó, amikről végzetes lehet nem tudni.

Akit untatnak már a lemezkiadás összeroppanásáról szóló hírek, akit hidegen hagynak az internetes letöltések és jogok, akit nem ragadnak el a futó trendek, viszont szívesen ringatóznak letűnt hullámokban, most jól figyeljenek: ezúttal olyan húsz-harminc éves - külföldi magyar - bakelitekről esik szó, amikről végzetes lehet nem tudni.

*

Jump Back Jack A február 3-án - két hónappal az így emlékkoncertté átlényegülő életműkoncertje előtt - nyirokmirigyrákban elhunyt Orszáczky 'Jackie' Miklós pályafutásának egyik legfontosabb korongja. 1986-ban, amikor készült, Jackie már túl volt egy rakás zenekaron, kísérleten és egy dzsesszrock albumon (Beramiada, 1975) - ez volt az az időszak, amikor a fekete tánczenékre újra rákattant. A Jump Back Jacken nemcsak befolyásként, de irányként is jól kitapintható a soul és a funky, ugyanakkor azoktól a tánclemezeitől is eltér, melyeket a kilencvenes évektől élettársával, Tina Harrod énekesnővel alkotott (Grandmasters: Family Lore, Orszaczky Budget Orchestra: Deep, Down & Out, Tina Harrod: Shacked Up In Paradise). Mintha a Blood, Sweat & Tears vagy a Chicago együttes készített volna egy funkys anyagot, úgy hangzik ez az öt - egy csomó fúvós, ütős és gitáros kolléga társaságában rögzített - szám, mely így egyszersmind a Syriushoz kötődő emlékek felkavarására is kiválóan szolgál. Bármiképp is, tudni kell róla, s lévén csak bakeliten jelent meg, muszáj vadászni rá. (Artist Records)

Bright Sun Az április 4-i Jackie-emlékkoncert fényét emelni fogja, hogy egy Syrius-szám megidézésében szerepet vállalt az aktív muzsikálástól már visszavonult Ráduly Mihály is. A szaxofonos-fuvolás Ráduly a Syrius mellett a Rákfogóban is együtt játszott Orszáczkyval, s a hatvanas-hetvenes évek fordulójának ritka magasságban szárnyaló tehetsége volt, aki Pege Aladár zenekarában elnyerte a legjobb szólistának járó díjat a Montreux-i Dzsesszfesztiválon. Annak eredményeként kapott ösztöndíjat az amerikai Berklee Zeneintézetbe, s miután a Syrius '74-ben felbomlott, minden ok adott volt, hogy éljen is vele. Aztán kint maradt, ugyan nem Bostonban, hanem New Yorkban, ahol ez az egyetlen album készült a közreműködésével - míg tavaly haza nem települt.

Én úgy hallom, nem Rádulyon múlt, hogy a Bright Sun nem bizonyult kimondottan időtállónak, hanem a billentyűs-hangszerelő Robert Casélon. Ahogyan a lemezt kiadó Püski Sándor menye, Szalay Erzsébet énekelte népdalainkat (A fényes Nap, Madárka, madárka, Kis kece lányom, Szerelem, szerelem estébé), azzal sem volt baj, de a korai Chick Coreára rímelő dzsesszrockos hangszerelés sajnos nem jól értette a magyar népzene nyelvét. S így olyan anyag született, amely inkább csak részleteiben, illetve tanulságos kísérletként izgalmas - Ráduly Mihály zsenialitásáról ennél jóval többet mondanak azok a korai Rákfogó-rádiófelvételek, amelyek 2001-ben Napkelte alkonyatkor címmel kijöttek egy CD-n. (Magyar Records)

Vízöntő: Mélyvíz Miután az első Kolinda-lemez 1975-ben megjelent Franciaországban, Kiss Ferenc kivált a zenekarból, és újjászervezte a - 72-ben indult és 74-ben szétszakadt - Vízöntőt. Abban reménykedett, hogy azzal majd itthon is elboldogul, de nem így alakult: a progresszív folknak továbbra sem akadt kifutópályája nálunk. A Mélyvíz sem itt, hanem Hollandiában jött ki 1985-ben - amikor a Vízöntő csúcsra járatva pörgött Nyugaton. Amikor "mélyvíz" volt, úgymond. Kiss mellett Cserepes Károly, Hasur János és Huszár Mihály képezte az 1990-es bomlásig kitartó felállást, és jó szokás szerint tematikus blokkokból építették fel koncertjeiket és lemezeiket is. A Mélyvízre a Gyerekjáték című ciklus került, mely az ébredéstől az altatásig gyerekszemmel és -játékossággal csodálkozott a világra. Vegyítve tradicionális és új stílusú magyar népzenét, autonóm feldolgozásokat és saját szerzeményeket, afrikai és indiai motívumokat, minimalista kortárs zenét és szabad improvizációt, akusztikus hangzást és elektronikát, aláhúzva mintegy a zenekar által "folktemporain"-nek nevezett műfajt. Ezen az albumon szerepel a Vízöntő-életmű egyik legérzékenyebb darabja, az Intés a hajdani és leendő szeretőkhöz című szám, már ezért több mint megéri. (Munich Records)

Transylvania: Est - Ouest A Transylvania zenekar a szaxofonos Thierry Valette pénzén és kapcsolatain, illetve a multiinstrumentalista, exkolindás Lantos Iván gógyiján és ötletén alapult. (Mellettük Claudia Phillips énekelt és harmonikázott, Patrice Robin pedig szintetizátoron játszott.) A harmadik Kolinda-album megjelenése, illetve a zenekar szétszakadása után 1980-tól Párizsban dekkoló Lantos ötletének az volt a lényege, hogy örökzöldeket és menő világslágereket ültessenek át aszimmetrikus ritmusba. A Transylvania fennállása két évében (1982-1983) ezzel számos diszkóklub táncrendjét borzolta fel, köztük a Párizsban újonnan nyíló, hiperluxus Defense-ét is. Latin tánczene, angol beat, amerikai dzsessz, jamaicai reggae, szintipop és funky, minden belefért - ezt tanúsítja egyetlen lemezük, a mindössze néhány száz példányban készült Est - Ouest is. Melyen két saját szerzemény (Doktor és Gremlins In The Kremlin) mellett a Beatles együttes Eleonor Rigbyje és Duke Ellington Caravanja került terítékre - rendesen kifacsarva persze, de igazán méltóképpen, tele invencióval, no és huszonöt év múltán is élvezetesen. A "Kolinda-családfa" legkevésbé ismert produktuma ez az EP; a világért se hagyja parlagon, aki ráakad valami börzén. (Les Notes Bleues)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.