Kiállítás

Jurta és óriáskerék

Otthon jó – Kaszás Tamás, Keserue Zsolt és Várnai Gyula kiállítása

Képzőművészet

A Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros vezetője s egyben a kiállítás kurátora, Deák Nóra nem véletlenül választotta ki e képzőművészeket; mindhárman erősen kötődnek Dunaújvároshoz – ketten a városban születtek, Várnai pedig kisdiákként Kazincbarcikáról került ide. A kiállítás ugyanis azt a kérdést járja körül, mit jelent Dunaújvárosban képzőművésszé válni, létezik-e dunaújvárosi művészet, miként jelennek meg a művészek munkáiban a városban szerzett tapasztalatok.

Az egykori, Dunapentele határában felhúzott modern lakótelepet, Sztálinvárost a bauhausos Weiner Tibor tervezte. A város a semmiből épült fel, nem volt közös kulturális-történelmi tapasztalat, s miként az Keserue Zsolt – itt ugyan nem látható – Nagyolvasztó című dokumentumfilmjéből is tudható, az ország különböző szegletéből érkező munká­sok, szakemberek s az értelmiség összecsiszolódásából jött létre az a sajátos mixtúra, amely meghatározza a város kulturális karakterét. (Ez persze kívülállóként nehezen megfogható, de azért valamennyire átérezhető.)

A helyi motívumokat, szimbólumokat Várnai használja fel a leginkább. A 2017-ben a Velencei Biennálé magyar pavilonjában bemutatott projektjében egyrészt felhasználta a gyógyszertár toronyépületének tetején elhelyezett monumentális (6 méteres) propaganda neont, amely egy békegalambból és a „Békét a világnak” feliratból állt, illetve a Vidám Park lebontott óriáskerekének motívumát – ez utóbbi a kiállításon is látható. Várnai művészetében nagy szerepe van az időnek, maga az óriáskerék is egy óra, a 12 kis kabin pedig megfeleltethető a számlapon elhelyezett időosztásnak, így az 5 perc című munka nem más, mint egyetlen kabinmakett.

A kiállítás három fejezetből épül fel, illetve tartozik hozzá egy „bevezető”, s hogy stílben maradjunk, még egy lábjegyzet is. A bevezetőben egyfajta múlt és jelen mátrixot látunk, megidézve a rendszerváltás előtti-közeli pillanatot – midőn egy diák egy laza mozdulattal lerúgta az iskola előtt álló büsztöt (Kaszás) –, illetve a kiábrándító közelmúltat-jelent, amikor a szabadság helyett a mindennapi mókuskerék keserű tapasztalata maradt (Panaszfal, Keserue).

A nagy kiállítótér egy, a várost körüljáró makettmontázs, s leginkább Kaszás munkái dominálnak. Az Élő pajzs a város egyik ikonikus épülettípusát, s azon belül a Május 1. úton felépített öt lakótömb egyikét, a középsőt írja újra. (A tetejét díszítő vörös csillag egyes források szerint megihlette az ott élőket, még nóta is szólt róla, imigyen: „Pentelei hármas kocka de magos / Tetejibe babám, az a csillag de piros / Amíg az piros csillag fent ragyog / Addig, hiszem, babám, én a tied maradok.”) A maketten sokkal jobban látható az épület erőd jellege, mintha a belső tömböt védenék a köréje simuló kisebb lakótömbök (élő vár­falak). Az egyik makettasztal Kaszás 2014-ben a Kassák Múzeumban bemutatott kiállításáról, illetve annak továbbvitt állomásairól „vándorolt ide”. Ebben a művész a kassáki képarchitektúrákat, térkonstrukciókat és kioszkterveket építette újra. A makettek (ahogy a művek címe is jelzi, szemléltetőeszközök) között láthatunk egy bányaépületet (bányászlámpával megvilágított tárnával), furcsa kunyhókonstrukciókat, az óriáskerék nyitott kabinjából építkező lakómonstrumokat, újrahasznosított elemekből tákolt bungalókomplexumokat – mindezt a Kaszásra oly jól jellemző precíz, mégis izgalmas térhatároló elemekkel „megtámogatva”. Van egy csupasz és elhagyott felhőkarcoló is, falak nélkül – az épületben megbújó, kicsiny jurtákhoz kezdetleges létrákon juthatnak fel a házfoglalók.

E kifejezetten izgalmas kiállítótérhez kapcsolódnak a lábjegyzetek, a munkákon egyrészt konkrét épületek köszönnek vissza, illetve a fa motívumhoz (Fásítsatok, Kaszás) kapcsolódó, fát formázó családfa (Várnai) átvezet a pinceszinten látható otthonhoz. Szó szerint egy stilizált otthont látunk: a sarokban egy ember, Keserue alszik (a matracra vetített alak néha meg is fordul), van egy vetített ablak (a meg-megrebbenő függöny mögül felsejlik a természet), ajtó és ablak (Várnai korai, a számokhoz, számossághoz kapcsolódó 1,2, 3 című munkája). Mindehhez tartozik még egy tükör is, melyhez szobamérleg-folyosó vezet (a mérlegek billentyűként működnek, lépéseinkkel különféle erotikus hangokat csalhatunk elő).

Nem csupán Dunaújvároshoz, sokkal inkább a közös történelemhez kapcsolódik a középső terem, s benne Keserue évek óta épülő-bővülő Nemzeti Tankönyv projektje, illetve az ehhez kapcsoló sztereotípiakutatás. E tankönyv olyan gyűjtemény, amely a magyar történelem meghatározó pillanatait (államalapítás, Mohács stb.) veti össze más nemzetek történelmi interpretációival. A tankönyv most igazi jurtában kapott helyet, mint­egy piedesztálra emelve. Szent könyv, melyhez csak védőkesztyűvel nyúlhatunk. De szerencsére otthon is megnézhetjük, fent van az egész az interneten.

Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros (ICA–D), Dunaújváros, Vasmű út 12., nyitva: október 26-ig

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.