Kék-sárgára festette tiltakozásként egy köztéri szobrát egy pécsi művész

  • narancs.hu
  • 2025. április 22.

Képzőművészet

Böszörményi István szobrászművésznek elege lett az Ukrajna elleni hergelésből, így tiltakozott. 

Böszörményi István pécsi szobrász kék-sárgára, vagyis Ukrajna zászlajának színeire festette át egy köztéren kiállított szobrát, hogy így fejezze ki együttérzését a háború sújtotta Ukrajnával és tiltakozzon a magyar kormány Ukrajna elleni, szerinte aljas és az egészséges gondolkodású ember számára elviselhetetlen gyűlöletkeltése ellen – írja a Népszava

A művész 2005-ben és 2006-ban két szobrot faragott a Villány melletti alkotótáborban, ezek közül az egyik Pécs tulajdonába került és a városfal melletti sétányon kapott helyet, a másik szobrot pedig, bár a művész tulajdonában maradt, a városháza beleegyezésével szintén ott állították fel. Böszörményi húsvét hétfőn ez utóbbit festette át az ukrán zászló színeire. 

A lap azt írja, a szobrász azért döntött így, mert végképp elege lett abból, hogy a kormányhoz köthető média és közösségi portálok azt hirdetik: amennyiben keleti szomszédunk csatlakozik az unióhoz, ukrán maffiózók, drogok és hiv-vírussal fertőzött prostituáltak lepik el Magyarországot.

Pécs főjegyzője, Lovász István a lap érdeklődésére közölte, hogy mivel a mű Böszörményié, így joga van változtatni annak megjelenésén, ám ha az önkormányzat úgy látja, hogy a szobor így már nem vállalható, akkor felszólíthatják az alkotót a korábbi állapot visszaállítására, esetleg eltávolíthatják a művét a sétányról.

A közgyűlésben megosztottak az erőviszonyok, a Fidesznek több képviselője van, mint az ellenzéki összefogásnak, de a kormánypárti frakciónak nincs többsége a testületben. Böszörményi mindenesetre kijelentette: ő biztosan nem járul hozzá, hogy szobra újra kőszínű legyen, sőt, szerinte a Szíriusz B címet viselő szobra mutatósabb kék-sárgán, ráadásul mostantól nagyon fontos üzenetet is hordoz.

 
Forrás: Facebook/Böszörményi István

A szobrászt korábban egyszer garázdaság miatt elítélték, mert 2014-ben egy kiló lisztet hintett Pécs belvárosában a Kligl Sándor által készített Weöres Sándor-portréra annak ünnepélyes leleplezésekor, mert a sokak által a Fidesz kurzusművészének tartott Kligl szobrát giccsnek, a mű zsűrizését és kiválasztását pedig tisztességtelennek látta. 

2017-ben pedig ugyanezt a szobrát öntötte le festékkel, amikor az ellen tiltakozott, hogy a Sándor-palotát narancssárga festékkel megdobáló Gulyás Mártont elítélte a bíróság. 

Böszörményi Istvánnal készült 2023-as interjúnkat itt olvashatják: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."