Kiállítás

Kioszkok hulladékból

Kaszás Tamás: „Mégsem olyan mély az árok / mint ahogy a mérnök kiszámította”

Képzőművészet

A kiállítás címében megjelenő idézet Kassák Lajostól származik – ezen belül a Tisztaság könyvében (1926) megjelentetett számozott versek közül a 41.-ből. De ugyanekkor jelentek meg a Nyugatban az Egy ember élete első kötetének fejezetei is.

A különböző és igencsak eltérő szemléletű műfajok (avantgárd poéma és realista regény) együttes jelenléte arra utal, hogy a művészettörténészek nagy bánatára nincs éles váltás egy életmű korszakai között. Kassák nemzetközi kontextusba illeszthető, klasszikus avantgárd korszaka 1927-ben zá­rult le: a kiállítás érdekes hozadéka, hogy egy 1928-as brünni kiállítás fotódokumentációjával átível egy másik korszak megváltozott, a dekoratív formalizmusba forduló formanyelvéhez is. Persze nem tudható, hogy ez a kurátor (Csatlós Judit) vagy Kaszás érdeme. De így talán állítható, hogy mind a kassáki váltás, mind a kicsit hommage-jellegű, Kassák három, bár egymásba fonódó „problémafelvetését” négy műben (műcsoportban) újragondoló/interpretáló és a jelenkori viszonyok szerint újraépítő/újrateremtő kiállítás a modernitás, az új (jobb) társadalmat felépítő utópia kudarcát példázza.

Kaszás a kiállításon a következő kassáki területeket „dolgozza fel”: a képarchitektúra fogalma és tárgyi megvalósítása (makettek, kioszkok), illetve az egyébként szintén a Tisztaság könyvében közölt, A reklám című cikk üzenete és hozadéka.

Kassák a képarchitektúra kiáltványt 1921 végén írta, szinte ugyanakkor, amikor Malevics a (metafizikus) Tárgy nélküli világot vagy El Liszickij a (praktikus) Proun-manifesztumot. Ritka eset a magyar művészet történetében, hogy egy alkotó egyidejűségbe kerül a nemzetközi irányzatokkal. Az még inkább, hogy ez a radikális, forradalmi, a „társadalmi konkretizáció” igényével íródott utópia ennyire összeszedett és jól megírt legyen (elvégre Kassák író is volt). Az elmélet képi lenyomatai 1922-ben a bécsi MA hasábjain jelentek meg. A kiállítás első „szintjén”, egy tárlóban ezek a képarchitektúrák és térkonstrukciók láthatóak – mellettük pedig Kaszás és Joláthy Attila a műveket a térbe kiléptető, színes makettjei és makettfotói (kicsit zavaró ugyan, hogy a Joláthy-féle 1979-es munkákról semmiféle információt nem kapunk). Egy másik tárlóban Kassák híres, 1924-ben készített kioszkterve, a manifesztum „hasznosítása”, működésképességének bizonysága, a PUR és AUTO feliratú hasábok alatt megbúvó POSTA feliratú kocka és az újságosbódé látható (mellettük Joláthy két makettje). Ehhez kapcsolódik a kiállítás második rétege, Kaszás 2013-ban készített Reklámromok című installációja. Az összetákolt, kicsit viharvert kioszkra emlékeztető építmény egyik oldalán Kassák reklámról írt szövege olvasható, melyben a maga sajátos szóhasználatával (együgyübedekker, smukk, nüanszírozás) a reklámművész feladatát írja körül. A reklámművész szociális alkotó, s mint ilyen, egyszerű, szuggesztív és elementáris „demonstratív erőkomplexumot” hoz létre: nem a termék szolgája tehát, hanem a tömegek vizuá­lis nevelésének eszköze. S valóban, ha végigböngésszük Kassák, Rodcsenko vagy Herbert Bayer kioszkos reklámterveit, rá kell döbbennünk, hogy az effajta vizuális forradalom megvalósulása talán nem lett volna hiábavaló (mennyivel üdítőbb lenne egy Bayer-féle dohányboltba betérnünk, ahol a kékre és sárgára festett bódé felett, az óriási, piros tagolóelem vagy falfelület előtt egy gyárkéményre emlékeztető cigaretta füstöl). A fotóreprodukciók elé Kaszás három apró kioszkátiratot helyezett: gyógyszeres dobozokból és legókockákból felépítve az „új világot”.

Az építmény hátsó/oldalsó részén, egy bekeretezett, áttetsző fólia, azaz az üres reklám „árnyékában” Kaszás gyűjteménye tekinthető meg. São Paulóban egy 2006-ban kiadott rendelet betiltotta az óriásplakátokat: ennek eredményeként tizenötezer plakátot távolítottak el a közterekről. Az üres, szinte csontvázzá átlényegülő építmények fotói valóban megdöbbentőek, csupán azt nem értem, hogy e „reklámtemető” ellenpontozásaként miért (főként budapesti) reklámmementók szerepelnek. A lepusztult neonvázak, levakart matricás cégérek a lassan már húsz éve halódó kiskereskedelem mindenhol jól látható jelei – miként lehet egy, a brazilok többsége által támogatott ukáz mellé egy, a kapitalizmus természetét felmutató példasort helyezni? Mit állítunk? Hogy a piaci viszonyok az ördög művei? Vagy hogy a képi manipuláció közös akarattal eltüntethető? Abból, hogy Kaszás a reklámszekciót kiegészíti két olyan fotóval, melyeken két markáns portugál ellenvélemény is olvasható (például: „A gettó-falfestmények jobbak, mint a szürke falak”), az következik, hogy semmit. A Kaszás számára oly fontos téma, a „globális renddel és az elnyomás különféle formáival” szemben megfogalmazott kételyek/ellenvetések itt bemutatott példái és stratégiái ezekben az esetekben nyilván érvénytelenek. Lehet, hogy szőrszálhasogató vagyok, de számomra ez egy kissé még végiggondolatlan projektnek tűnik.

Ezek után talán meglepő, de a kiállítás jó. Az efemer, nagyon is köznapi anyagokból felépített, romos kioszktelep-installáció (2013–14) vagy a barokk (múzeum)épület előtt magasodó, a kassáki képarchitektúra alapján megépített kioszkkunyhó igazi telitalálat. Cseppet sem lekicsinyelve Kaszás barkácsművészetét vagy önfarkába harapó cargoesztétikáját, most mégis valami újat nyújtott. E két mű nagyon pontosan rezonál Kassák munkamódszerére. Kassák síkból kifelé építkező képarchitektúrái ugyanis „elgányoltak”, tagadják a szépséget és a tökéletességet. De ahogy neki, úgy Kaszásnak is sikerült az esendőségből (hulladékból) valami egészen egyedit teremtenie. Mondhatni ezt az árkot átugrotta.

 

Kassák Múzeum, Bp. III., Fő tér 1., nyitva szeptember 21-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.